Čisté příjmy PR agentur loni dosáhly 675 mil. Kč

pátek, 10. srpna 2018, 07:30 PR MediaGuru

Růst čistých příjmů měl být v loňském roce o téměř šest procent vyšší, než kolik dosáhly o rok dříve.

Foto: MediaGuru.cz

Čisté příjmy PR agentur, očištěné od nákladů třetích stran, vzrostly vloni o necelých 6 %. Zatímco předloni dosáhly hodnoty 638 milionů Kč, v loňském roce se vyšplhaly na 675 milionů Kč. Vyplývá to z oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur (APRA) zpracovala společnost Stem/Mark

Ceny, které agentury účtují klientům, v loňském roce převážně stagnovaly. Většina agentur zachovala jejich výši na úrovni roku 2016, necelá čtvrtina (22 %) je zvýšila do 10 %. Mzdy v odvětví velmi mírně klesly jen na nejvyšších pozicích, jinak se zvýšily v řádu jednotek tisíců, a to v průměru přibližně o 1 800 až 4 000 Kč. Přes 60 % agentur pak očekává, že platy píáristů porostou i dál.

„Obor public relations se za poslední dekádu poměrně výrazně mění. Souvisí to samozřejmě se změnou prostředí reklamy a internetu, médií nebo novinářské práce, ale taky s trendy v byznys prostředí, kde se ekonomicky daří. S ohledem na silný akcent na multidisciplinaritu se musí PR agentury ohánět, daří se jim však držet krok, a navíc i zkvalitňovat služby, takže cítí, že jsou pořád velmi chtěným artiklem. I přesto, že víceméně zachovávají stejné sazby, zažívají růstové období, které by mělo i dál pokračovat,“ říká předseda APRA Jan Kučmáš.

Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách

POZICE PRŮMĚR 2017 PRŮMĚR 2016
ředitel společnosti 3 481 Kč 3 810 Kč
account director 2 656 Kč 2 903 Kč
account manažer 2 086 Kč 2 090 Kč
account executive 1 458 Kč 1 460 Kč
account assistant 1 011 Kč 958 Kč

Letošní rok je z pohledu PR služeb podle 17 % agentur výrazně lepší a pozitivnější než ten minulý. Mírné zlepšení vnímá třetina PR subjektů a stejné procento jej hodnotí totožně jako rok předcházející. Necelá pětina uvedla, že cítí nebo předpokládá mírné zhoršení. Novými výzvami se přitom pro PR firmy na českém trhu staly hlavně efektivní měření dopadu nabízených služeb nebo boj s konkurencí z jiných marketingových disciplín.

„Tuzemské agentury se dlouhodobě nejvíc potýkají s problematikou náboru zaměstnanců a jejich udržením. Jako problematické označují taky udržení kroku v oblasti digitálních a nových technologií. Tyto výzvy akcentovaly už vloni a stejně tomu tak je i letos,“ uvádí Gabriela Šamanová ze Stem/Mark

Nejvyšší nárůst nových zakázek hlásí 44 % z oslovených agentur v oblasti sociálních médií a vedení komunit. Nové zakázky ve sféře social ale letos vyrovnává taky poptávka po seniorních konzultacích (nárůst v této oblasti registruje taktéž 44 % agentur). Na pomyslném třetím místě je tvorba multimediálního obsahu (uvádí 39 % agentur), o čtvrtou příčku se dělí klasická média relations a kreativita (33 % agentur).

-mav-