Jan Mašek: Mladá fronta investuje do nových projektů
Po restrukturalizační fázi se chce vydavatelství Mladá fronta zaměřit na nové projekty, říká její generální ředitel Jan Mašek.

Jan Mašek, foto: Mladá fronta
Do Mladé fronty jste přišel před rokem, kdy jste se ujal řízení společnosti. Firma se proměnila personálně, odehrály se i změny uvnitř společnosti. Co z toho považujete za nejdůležitější?
Jsou to tři věci. Za prvé je to vnitřní restrukturalizace a důkladnější nákladová disciplína. To bohužel znamenalo zrušení některých pozic. Za druhé bych vyzdvihl příchod nových lidí, kteří mohou firmu dál posunout. Z dlouhodobého pohledu to považuji za nejdůležitější. A za třetí jsou to nové byznysové aktivity, na kterých jsme začali pracovat. To se odráží i v našich výsledcích. Za prvních šest měsíců roku 2018 máme o cca 15 procent vyšší tržby než loni.
Co přispělo k růstu tržeb?
Inzertní pozici jsme vylepšili v onlinu a díky příchodu nových lidí také v printu. Ani další naše divize nejsou horší než loni. Stavíme na pěti divizích a opíráme se tak o pět pilířů, což je naše výhoda. Je to pět zhruba stejných dílů, není to tak, že by jedna divize vytvářela 90 procent tržeb. Výsledek měřený ukazatelem EBITDA jsme oproti loňsku navýšili o 50 procent. Růst tržeb totiž provázela ještě nákladová optimalizace. Už teď mohu říci, že letošní plánovaný rozpočet, který byl stanoven ambiciózně, splníme. Nedovedu si představit, co by se muselo stát, abychom ho nesplnili.
Pokud se podíváte na jednotlivé části příjmů v tištěném segmentu, je to spíš inzerce, nebo prodej, kterému se oproti loňsku vede lépe?
Na výsledku se víc odráží inzerce, ale také speciální projekty jako Top české pivo a sezonní speciály. Jsme spokojeni s magazínem Esence. Vytváříme také nové přílohy, kde vzniká prostor pro inzerci. Velmi dobrý je dětský časopis Puntík, který rok po startu prodává přes 33 tisíc výtisků měsíčně. I z objednávek na další týdny vidíme, že letošní rok se vyvíjí dobře.
Zmínil jste personální změny, které nastaly. Došlo v zásadě k obměně celého vrcholového managementu – noví obchodní ředitelé, nové vedení distribuce, marketingu, výroby, financí, nový personální ředitel a ředitel divize Motor Media. A dále změny na nižších pozicích. Považujete je už za ukončené a týmy za stabilizované?
Obměnili jsme velkou část vrcholového vedení. Tuto fázi už považuji za ukončenou, další personální změny neplánujeme. Teď naopak nastal čas, kdy se soustředíme na nové projekty. Příští rok už nemůžeme spoléhat na to, že organicky porosteme. Proto přicházíme s novými projekty. Každá z našich divizí rozpracovala návrhy na pět až sedm nových projektů. Neříkám, že všechny návrhy uvedeme v život, ale určitě s několika novými věcmi přijdeme. Odhaduji, že minimálně pět by jich být mohlo.
Jaké by to mohly být?
Už teď mohu potvrdit, že na podzim vydáme první číslo magazínu Maminčin Puntík. Půjde o speciál k dětskému časopisu Puntík, který ale bude cílit na maminky. Plánujeme ho vydávat jako čtvrtletník. Budeme jej distribuovat ve volném prodeji a předplatitelům. První číslo vyjde v říjnu. Připravujeme také novou podobu magazínu Esence a vydání ročenky Top Amazing Places. Vzniká ve spolupráci s webem Amazing Places, kterou jsme navázali pro týdeník Euro. V příštím roce chceme přijít s novým titulem, který rozšíří značku Euro. Zatím ho ale nebudu víc přibližovat. Uvažujeme i o rozšíření našich licenčních titulů (především divize Motor Media – pozn. red.). S našimi partnery ve Stuttgartu jsme se bavili o magazínu zaměřeném na kempink a karavany. Možností je ale víc.
Teď si investice můžeme dovolit. Potřebujeme se dívat na dva až tři roky dopředu a nové produkty rozvíjet.
Jan Mašek
V uplynulém roce jste se zabývali také optimalizací. Jak se to projevilo směrem k externím dodavatelům, ve vztahu k tiskárnám a také v distribuci?
Podívali jsme se na některé zavedené procesy. Například v distribuci přehodnocujeme, v jakém objemu a na jaká prodejní místa vozíme. Nejenže se to může projevit v úsporách v řádu milionů korun, ale také to může mít pozitivní ekologický dopad. Pokud se nám podaří díky lepší distribuci prodat víc a zároveň vytisknout méně, a tím snížit remitendu potažmo ušetřit papír, mám z toho velkou radost. Pokud jde o vztah k tiskárnám, aktuálně řešíme tendr. Jeho cílem je snížit počet tiskáren, se kterými spolupracujeme. Nechceme mít jen jednu tiskárnu, ale více než pět, jako máme teď, také ne.
Když se bavíme o distribuci, je součástí vašeho „nového pohledu“ i spolupráce s distribučními firmami? Máte podíl v distribuční firmě Mediaprint & Kapa, ale je možné, že byste využili i služeb PNS?
Ano, naše role je v tomto případě dvojjediná – jsme spoluvlastníky a klienty zároveň. Rozhodující je ale pro nás vždy pro klientský přístup, a to jakéhokoli dodavatele.
Jaké investice chcete vložit do nových projektů?
Je to tak, že každý projekt, který se připravuje, má svoji výsledovku a počítáme, co nám přinese. Je jasné, že ne všechny projekty budou hned v prvním roce soběstačné. Nějaké peníze tedy do rozvoje vložíme, ale přesnou částku nemohu kvantifikovat. Teď si investice můžeme dovolit. Potřebujeme se dívat na dva až tři roky dopředu a nové produkty rozvíjet.
Přestože se odehrálo ve firmě několik změn, ponechal jste rozložení do jednotlivých divizí (Euro, Online, Knihy, Medical Services, Motor Media). Toto rozdělení zůstane?
Ano, nevidím důvod to měnit. Snažíme se o to, aby jednotlivé divize spolu komunikovaly a abychom dokázali nové produkty vytěžit napříč různými media typy.
V souvislosti s knižní divizí se objevují spekulace o zájmu velkých hráčů. Je možné to komentovat?
Zájem o knižní divizi se cyklicky opakuje každý rok. Souvisí to s tím, že knižní trh se konsoliduje a hledají se další možnosti expanze. Nám knižní divize funguje, prodávat ji nechceme a ani ji prodávat nepotřebujeme.
Letos na jaře jste také ohlásili, že pozastavujete účast svého titulu Euro v měření čtenosti tisku Media projekt. V nových datech Media projektu za první a druhé letošní pololetí se ale Euro objevuje. Znamená to, že jste se s realizátory dohodli?
S realizátory pořád jednáme, proti metodice máme výhrady. Účast v Media projektu ale nadále platíme. Chtěli jsme především vyvolat diskusi o podobě stávající metodiky, a to se podařilo. Jednáme intenzivně s Unií vydavatelů a vidíme, že to má smysl.
Stále aktivní jste na Slovensku. Jak se situace vyvíjí na slovenském trhu?
Na Slovensku si stále držíme lifestylové portfolio, ale nezastírám, že slovenský trh je náročný. Ve vydavatelském byznysu je extrémně těžké vydělat peníze v Česku. Téměř nemožné je to pak na trhu, který je o polovinu menší.
Zvažujete tedy prodej své slovenské divize?
Pokud by se objevil zájemce, o této možnosti bychom diskutovali.
Jan Mašek, generální ředitel, Mladá fronta
Do Mladé fronty přišel v létě 2017 nejprve na pozici výkonného ředitele. Generálním ředitelem byl jmenován od 1. října 2017. Před příchodem do Mladé fronty působil jako generální ředitel x-bionic® sphere na Slovensku, kde zajišťoval otevření provozu multifunkčního komplexu určeného sportovcům a široké veřejnosti. Dříve zastával pozici výkonného ředitele ve společnosti Versa Puls Media v Rumunsku. Svoji kariéru začínal jako ředitel zákaznického centra a obchodní ředitel společnosti MediaServis.