Sociální sítě nejsou vůči známému konspirátorovi jednotné
Na Snapchat přesouvá svou propagaci hlavní tvář projektu Infowars Alex Jones. Apple, Google a Facebook šíření jeho sdělení potlačují.
Největší světové firmy zintenzivňují svůj boj proti šíření falešných zpráv a konspiračních teorií, v poslední době se zaměřily na jméno „z oboru“ nejznámějších – hlavní tvář projektu Infowars.com, Američana Alexe Jonese. Ten pro šíření svých myšlenek nově nemůže využívat největší sociální síť Facebook, hlavní světový videoportál YouTube a platformu iTunes nejhodnotnější firmy světa co do tržní kapitalizace Apple. Svou pozornost tak zaměřil na další média, konkrétně pak Snapchat. Tato komunikační aplikace vyniká mimo jiné množstvím nejrůznějších filtrů a funkcí založených na principu takzvané virtuální reality. Právě toho Jones využívá – pro potřeby své prezentace nasadil filtr zobrazující přes ústa snímané osoby izolepu s nápisem cenzura. Nechybí ani upomínka názvu snapchatového kanálu, který projekt Infowars využívá.
Sám provozovatel Snapchatu, firma Snap, tyto aktivity interně šetřila, porušení svých podmínek ale nezaznamenala, informuje server Cheddar.com. Přesto však Snapchat dosah uvedené disidentské stylizace omezí: nebude tento typ filtru zobrazovat v nabídce těch uživatelsky vytvořených. Jediný způsob, jakým by tedy mohli uživatelé Jonesovo poselství pro rozšířenou realitu využít, je naskenování příslušného QR kódu samotného filtru. Mohou ještě spoléhat na to, že jim popsaný grafický prvek zašle některý z virtuálních přátel.
Záchranná sociální síť
Snapchat ale není jedinou platformou, která zůstává vůči Jonesovi relativně vstřícná. Možností zrušit jeho účty se zabýval také Twitter, ovšem firma dospěla k závěru, že Jonesovy tweety pravidla služby zatím neporušují. Jak uvádí TechCrunch, způsobeno je to mimo jiné tím, že samotná hlavní sdělení Infowars jsou hostována na stejnojmenném webu, a ne na Twitteru. S některými svými výroky by přitom mohl mít konspirátor nyní problém, firma přísněji postihuje pohoršující chování. Jones přitom v minulosti vzbudil odpor například tvrzením, že masakr na americké škole Sandy Hook byl ve skutečnosti jen nafingovanou scénou s herci.
Jeho dosah na sociálních sítích nicméně výrazně utrpěl i bez ohledu na to, jak úspěšně bude rozvíjet své aktivity právě třeba na platformách Snapchat a Twitter. Ty totiž součtem svých uživatelů dosahují jen zhruba čtvrtiny více než dvoumiliardové uživatelské základny samotného Facebooku. V případě Snapchatu dokonce počet jeho denních uživatelů mezičtvrtletně klesl o dvě procenta na 188 milionů. Co však v případě Snapchatu roste, jsou tržby – tento týden zveřejněná čísla (262 milionů dolarů, nárůst o 44 procent) překonala odhady analytiků. Firma tak mohla o pětinu snížit svou čistou ztrátu na 353 milionů dolarů. Anabáze podobné té Jonesově nicméně mohou firmě ublížit právě také z hlediska finančního. S akciemi Snapu se obchoduje na burze a jejich cenu by případné skandály mohly poslat dolů. Dosud se přitom Snapchatu kontroverze kolem šíření falešných zpráv či propagandy na rozdíl od Facebooku vyhýbaly, případná pověst klidného přístavu pro jinde nežádoucí osoby ovšem může do zejména v USA řádně výbušného tématu pořádně namočit i Snapchat.
-rv-