Youtuberské celebrity mají nový zdroj příjmů

sobota, 18. srpna 2018, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Tvůrci videí na platformě YouTube si mohou podle zdrojů agentury Bloomberg solidně vydělat. „Stačí“ náležitě propagovat nové funkce videportálu.

Foto: MediaGuru.cz

Foto: MediaGuru.cz

Podíl z prodeje reklamního prostoru nemusí být jediným zajímavým zdrojem příjmů pro úspěšné youtubery. Největší videportál světa jim dává novou příležitost k výdělku, byť i v tomto případě se jedná o propagaci svého druhu – konkrétně nových a dosud nepříliš využívaných funkcí YouTube. Platforma provozovaná společností Alphabet údajně uzavírá dohody s prominentními tvůrci videoobsahu, aby sami výrazně přispívali k propagaci zmiňovaného portálu tím, že jeho novinky budou náležitě intenzivně využívat. Motivaci mají firmou jasně danou – jde o dohody v hodnotě desítek až stovek tisíc dolarů, uvádí agentura Bloomberg s odkazem na lidi obeznámené se situací. Ti si však z důvodu neveřejné povahy zmiňovaných informací přejí zůstat v anonymitě. Autoři, kterých se smlouva týká, mohou mít aktivní profily na ostatních internetových platformách. Podmínkou však prý je, aby svou produkci umisťovali nejprve na YouTube.

Hvězdy internetového světa ale čeká relativně velké množství práce, novinek se na videportálu objevilo v poslední době hned několik. Přišel s funkcemi jako SuperChat umožňující uživatelům zaplatit si za výraznější umístění svého komentáře vedle videa, respektive s možností předplatit si odběr exkluzivních materiálů vybraných kanálů. Větší propagace by se mělo dostat například také formátu Premieres. Ten umožňuje společné sledování a komentování v reálném čase i záběrů, jež neběží v přímém přenosu. Jak připomíná server Social Media Today, YouTube se tak mimo jiné snaží reagovat na konkurenci v oblasti síťových médií. 

Popis novinek jasně naznačuje, že z YouTube se dle vize jeho provozovatelů má stále jednoznačněji stávat sociální médium, tedy platforma umožňující interakci jednotlivých uživatelů mezi sebou. Konkurenční tlak jej k tomu ostatně přímo vybízí. Například Instagramu se výrazně osvědčilo zavedení multimediálního formátu Stories, který sám o sobě posouvá původně čistě obrázkovou sociální síť blíže videu. Tento posun ještě podtrhuje podpora živých videopřenosů a platforma IGTV podporující upload až hodinu dlouhých videí. Ještě větší ohrožení ovšem pro postavení YouTube představuje služba Twitch se silným majitelem v podobě Amazonu v zádech. Ten se na ni snaží přetáhnout řadu úspěšných youtuberů, nabízené částky jdou podle informací agentury Bloomberg do milionů dolarů.

Kromě konkurenčních služeb ale „věrnost“ tvůrců ohrožují i opatření samotného YouTube. Firma totiž v reakci na stížnosti řady zadavatelů přišla s novými nástroji, které zvládnou redukovat výskyt konkrétní inzerce u potenciálně kontroverzních klipů. Přitom právě na vyvolávání silných reakcí úspěch řady youtuberů stojí. Přísnější politika nasazování reklamy na ně však potenciálně doléhá v podobě nižších příjmů z reklamy, dodává Bloomberg. Velký rozruch ostatně vyvolala i globální internetová celebrita PewDiePie, když loni zaplatila dvojici mužů, aby pro potřeby videa drželi ceduli s nápisem Smrt všem Židům. Jenže možnost, že by autor videí, která každý den nasbírají desítky milionů zhlédnutí, přešel na jinou platformu, by pro YouTube představovala příliš velké sousto, dodává SocialMediaToday. YouTube by se tak teoreticky mohly „vyplatit“ i řádově větší sumy vynaložené na udržení tohoto typu tvůrců.

-rv-