ZOOT centralizuje obchod a marketing do ČR

neděle, 7. října 2018, 07:40 Aktuality, Marketing MediaGuru

Po záporných hospodářských výsledcích první poloviny letošního roku přehodnocuje ZOOT svou expanzní strategii.

Zdroj: FB ZOOT

Zdroj: FB ZOOT

ZOOT, online obchod s módou, se v první polovině letošního roku dostal do záporných čísel. I přes 10% růst tržeb na 518 milionů korun, mu hrubý zisk poklesl v porovnání s prvním pololetím předchozího roku o 0,6 % na 223 milionů korun. Hospodářský výsledek očištěný o jednorázové náklady činí ztrátu ve výši 55,2 milionů korun. Z tohoto důvodu přistoupl e-commerce hráč k přehodnocení své expanzní strategie na zahraničních trzích. Obchod a marketing centralizuje v Česku a v Rumunsku přistoupil k uzavření výdejen radosti.

Na vině záporného hospodářského výsledku je podle ředitele ZOOTu Ladislava Trpáka počasí: „Počasí hraje v případě módy velkou roli, a mělo tak negativní vliv nejen v našem případě, ale potýkají se s ním prodejci módy v celé Evropě. V době povánočních výprodejů bylo nadprůměrně teplo, nástup jarní sezóny – až do poloviny dubna byl naproti tomu teplotně podprůměrný. Od poloviny dubna až do minulého týdne jsme naproti tomu prožívali rekordně dlouhou letní sezónu, které již ve firmě s úsměvem říkáme floridská.“

I přesto, že se během prvního pololetí ZOOTu podařilo rozšířit zákaznickou základnu, která dosáhla téměř 500 tisíc zákazníků, což činí zhruba 24% nárůst oproti prvnímu pololetí roku 2017, a také navýšila o 22 % počet prodaných kousků, vlivem počasí prodávala více než obvykle ve slevových akcích. Nejprodávanějšími kategoriemi byly dámské šaty, topy a boty. Ze značek na ZOOTu vedly v prvním pololetí 2018 Vero Moda, britská Dorothy Perkins, boty Geox a vlastní značka OJJU.

„Vzhledem k nepříznivému vývoji hospodaření v prvním pololetí 2018 přijal management řadu kroků k vylepšení. Centralizovali jsme obchod a marketing slovenského a rumunského ZOOTu do České republiky. Nyní máme pro tyto aktivity jeden tým v Praze pro všechny pobočky. Koncem prvního čtvrtletí 2018 došlo v ZOOT k 12% poklesu zaměstnanců, což představuje zhruba 59 pracovních úvazků,“ dodává Ladislav Trpák.

Společnost rovněž přistoupila na řadu dalších úsporných opatření s cílem optimalizace a snížení ostatních operativních nákladů. Implementuje řadu vylepšení systému na řízení fungování zákaznické báze a snaží se aktivně pracovat s neprofitabilní částí své zákaznické báze.

Rovněž byla přehodnocena expanze do Rumunska. Vzhledem k dosavadním výsledkům došlo k uzavření výdejen a prioritizaci doručování zboží domů. Zároveň se limituje objem slevových akcí, které jsou k dispozici pro rumunské zákazníky. Z tohoto důvodu ZOOT částečně odepsal část svých pohledávek k tomuto distributorovi ve výši téměř 64 mil Kč, které negativně ovlivnily hospodářský výsledek prvního pololetí 2018.

V druhém pololetí cílí ZOOT na zhruba podobné 10% tempo růstu tržeb. Hlavní aktivitou jsou opatření na redukci vratek o cca 30%. Jedná se hlavně o limitaci množství kusů zboží v košíku, předplatba u některých zákaznických segmentů a pozitivní motivace prostřednictvím vyvíjený kreditní systém. Společnost bude nadále pokračovat v optimalizaci operativních nákladů s cílem vrátit se do provozního zisku během čtvrtého kvartálu 2018.

-stk-