Instagram přidává nákupní možnosti

sobota, 17. listopadu 2018, 09:05 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť zavádí trojici nových vylepšení, která mají jednotlivé produkty více dostat na oči uživatelů.

Zdroj: Instagram

Blíží se spotřebitelsky nejrušnější období roku a Facebook, provozovatel dceřiného Instagramu, toho chce patřičně využít. Na zmíněném sociálním médiu určeném primárně ke sdílení fotografií tak dostane více prostoru nakupování. Instagram v těchto dnech spouští ve spolupráci s vybranými firmami trojici funkcí, jež mají dostat zboží blíže zákazníkům. V první řadě získají uživatelé možnost si jednotlivé „nákupní“ příspěvky uložit do speciální nákupní záložky, aby se k nim mohli později vrátit. Popsané médium tak může v jistých aspektech připomínat nákupní košík. Jeho provozovatelé však zapracovali také na tom, aby přibylo pomyslných regálů, odkud lze jednotlivé produkty do košíku vkládat. Konzumenti si nově mohou procházet sortiment jednotlivých značek zastoupených na Instagramu.

Poslední novinkou pak je možnost nechat si zobrazit pod videem „výpis“ produktů, které se zobrazují v konkrétním spotu. Jde tak o rozšíření podobných ukazatelů fungujících již u takzvaných nákupních příspěvků a formátu Stories. Seznam produktů zároveň uživatele přesměruje přímo do konkrétního e-shopu. Do konce roku by pak měla být popsaná vylepšení dostupná všem firemním profilům. Instagram současně vysvětluje pozadí těchto změn. Podle produktové manažerky Instagramu Layly Amjadiové změny vycházejí z teze, že lidé buď nakupují nahodile, nebo si zboží rádi prohlížejí. Impulzivita tak mnohdy vítězí nad kalkulem. „Uživatelé opakovaně uvádějí jako jednu ze svých oblíbených činnosti na Instagramu právě nakupování. A každý k němu přistupuje trochu jinak,“ dodala pro server AdWeek. Jak však zmiňovaný server připomíná, samotný Instagram z toho příliš nemá – používání podobných marketingových nástrojů nezpoplatňuje, peníze mu však proudí ze sponzorovaných nákupních příspěvků. Na platformě momentálně funguje přes 25 milionů firemních účtů, pokud chce ale Instagram na zprostředkování nákupů vydělávat, musí nejprve ještě rozšířit okruh zákazníků a značek, pro které jde o preferované nákupní místo. V tomto ohledu jsou prý aktuálně zaváděné novinky významným krokem. Podle dřívějších spekulací navíc firma připravuje i samostatnou aplikaci vyhrazenou pouze internetovému utrácení.

Představení nynějších dílčích vylepšení však dává smysl i v souvislosti s nastupující nákupní sezonou. Ta může být minimálně ve Spojených státech amerických rekordní. Analytická společnost eMarketer odhaduje, že v období kolem Vánoc utratí Američané poprvé přes bilion dolarů. To by představovalo téměř šestiprocentní nárůst v porovnání s předchozím rokem, uvádí firma. Nákupní horečka však s nevídanou intenzitou zasáhne nejspíš také Německo, kde by vánoční tržby mohly poprvé překonat hranici sta miliard eur, uvedl tamní Maloobchodní svaz. S rekordními prodeji počítají dle odhadu Asociace pro elektronickou komerci také české internetové obchody. V předvánočním období se v nich prodá zboží v hodnotě kolem 44 miliard korun, což by představovalo meziroční nárůst o šest miliard. Za těchto mimořádných podmínek se tak nakonec aktuální instagramové vylepšení může jevit ještě jako příliš konzervativní. Obzvláště s ohledem na to, že část ekonomů už pro příští roky věští výraznější zpomalení až pokles světové ekonomiky, který by zákonitě dopadl na spotřební chování.

-riv-