Lesk Facebooku dál bledne, hvězdou se stává Instagram

pátek, 4. ledna 2019, 07:45 Internet & Mobil MediaGuru

Provozovatelé sociálních médií se museli v roce 2018 potýkat s řadou výzev. Ani Facebooku se nevyhýbá hrozba stagnujícího počtu uživatelů a neudržitelnosti byznys modelu.

Foto: Pixabay

Největší sociální síť Facebook za sebou nemá nejlepší rok. Svědčí o tom zejména pohled na vývoj akcií firmy, které letos ztratily zhruba třetinu hodnoty. Analytik společnosti Constellation Research Ray Wang navíc v rozhovoru pro CNBC varuje, že firma Marka Zuckerberga by měla investory v konkurenci dalších technologických gigantů Amazonu, Applu, Netflixu a Alphabetu znervózňovat nejvíc. „Facebook porušil důvěru na mnoha rovinách,“ míní Wang. Firmu totiž letos „nekosí“ jen celková nálada na akciovém trhu, ale musela se intenzivně potýkat se skandálem kolem využívání osobních dat uživatelů. Kontroverze ohledně role zneužití Facebooku k šíření takzvaných fake news v amerických prezidentských volbách se objevily již loni, na jaře však nabraly na intenzitě. Tehdy britská média zveřejnila svědectví bývalého zaměstnance Cambridge Analytica Christophera Wylieho o tom, jak společnost využívala data z facebookových profilů k cílení politické kampaně. Facebook dosud čelí vyšetřování, ba dokonce i žalobě ze strany amerických úřadů.

Nejde přitom o jedinou komplikaci, které dominantní sociální médium čelí. Ukazuje se, že služba naráží na svůj strop co do počtu uživatelů – alespoň v USA, Kanadě a Evropě, tedy marketingově nejlukrativnějších trzích. Celkový počet měsíčních uživatelů Facebooku v daných oblastech začal letos stagnovat na čísle 618 milionů. Globálně však Facebook využívá  minimálně o 140 milionů lidí více v porovnání se závěrem roku 2017. Podobným problémům ale čelí i ostatní sociální média. Twitter alespoň jednou měsíčně používá 326 milionů uživatelů, tedy o čtyři miliony méně osob než před rokem. V případě této aplikace jde o chronické potíže, stejnou nemocí ale začal trpět také Snapchat. Jeho počet uživatelů dokonce klesl pod 190 milionů a hodnota akcií je na třetině té, se kterou letošní rok začínaly.

Popsaný vývoj přitom neznamená, že by stagnovalo celé odvětví síťových médií. Stále větší hvězdou se totiž stává Instagram, jehož počet aktivních uživatelů letos překonal miliardu. Meziročně jde o více než pětinový nárůst. Jako velký úspěch se ukazuje také od Snapchatu okopírovaný formát dočasných multimediálních alb Stories. Ta si denně prohlíží či je rovnou tvoří téměř polovina uživatelů. Tato skutečnost se může promítat i do nastavení vztahů mezi Instagramem a Facebookem, tedy mezi službami zastřešené stejnou společností. Již nyní totiž Instagram „zodpovídá“ za většinu nárůstu reklamních příjmů firmy. Facebook ovšem chce část úspěchu Instagramu přenést právě také na Facebook. I jeho provozovatelé tedy spoléhají na formát Stories. Umožňují proto jeho snadné přesdílení z Instagramu a kontaktům dokonce posílají upozornění na nové příspěvky v tomto formátu. Přesto však jeho adopce zůstává za očekáváním, jak nedávno uvedla sama firma. Další funkční sbližování mezi Facebookem a Instagramem částečně může usnadnit také odchod tvůrců druhé jmenované služby Kevina Systroma a Mikea Kriegera. Podle Bloombergu jim vadilo právě stále větší srůstání Instagramu do korporátních struktur Facebooku a obecně rostoucí vliv Zuckerberga na směřování „jejich“ výtvoru.

Kromě Instagramu dal nicméně turbulentní vývoj roku 2018 vyniknout i komunikační aplikaci Telegram. Počet jejích uživatelů letos překonal 200 milionů a částečně k tomu přispěl fenomén kryptoměn. Právě v rámci aplikace nabízející šifrovanou komunikaci se rozmohly zabezpečené kanály, mnohdy s placeným přístupem, které slibují „zaručené“ signály k nákupu či prodeji virtuálních měn. Technologičtí giganti si přitom drželi od virtuálních měn symbolický odstup, když zkraje roku zakázali inzerci služeb spjatých s digitálními mincemi z důvodu velkého množství podvodných nabídek. Ruskému Telegramu se přitom podařilo využít i tendence v podobě úpisu vlastních virtuálních mincí, který patří k největším za rok 2018. Provozovatelům aplikace se tímto způsobem podařilo získat kapitálovou injekci ve výši 1,7 miliardy dolarů. V průběhu roku však Facebook, Google i YouTube přístup k inzerci na virtuální měny přehodnotily. Facebook dokonce připravuje vlastní kryptoměnu, která by umožnila snadno posílat peníze prostřednictvím Messengeru.

V souvislosti s rozmachem virtuálních měn a na ně navázané technologie blockchainu ale zaznívají také nápady, které by hypoteticky mohly fungování byznysu Facebooku a spol. překopat. Lidé by si měli nechat za využívání svých osobních dat platit, míní například zakladatel projektu Alpha Token Wallace Lynch. Právě technologii pohánějící kryptoměny lze mimo jiné naprogramovat využití specifické virtuální mince, která by se mohla automaticky připisovat na účty uživatelů na základě předem daných parametrů. Vzhledem k současnému stále ještě relativně časnému stadiu virtuálních měn a „jejich“ technologie jde ale spíše o futuristické nápady.

Naděje pro žurnalistiku?

Z pohledu Facebooku, respektive také Googlu, faktickému duopolu v oblasti digitální reklamy, však představuje mnohem akutnější problém schválená evropská směrnice. Podle ní by se měly zmíněné technologické platformy dělit o příjmy z reklamy s tvůrci digitálního obsahu – typicky mediálními domy. Právě jimi vytvářený obsah houfně sociálními sítěmi koluje v podobě odkazů doplněných krátkými textovými úryvky. Klíčová pak bude implementace směrnice. Zatímco vydavatelé v ní vidí naději na narovnání současného postavení mediálních domů, na něž digitalizace dopadá spíše nepříznivě, Google prostřednictvím YouTube spustil kampaň ve znění „Co kdybyste nemohli sledovat svá oblíbená videa“. Rétorická figura pak v případě Facebooku spočívá ve vymezování se vůči případnému označování sebe sama coby „vydavatele.“

Přese všechny problémy je ovšem končící rok pro největší sociální síť charakterizován také pokusem o „návrat ke kořenům.“ V reakci na kritiku, že až příliš snadno umožňovala šířit vylhané zprávy, se totiž její provozovatelé rozhodli dávat více prostoru příspěvkům přátel na úkor obsahu z facebookových skupin a stránek. Reálně je ale Facebook natolik funkčně a obsahově rozkročen, že statusy uživatelů jen obtížně mohou představovat jediný významný typ obsahu. Kam se nakonec vydá, však bude do značné míry záviset na tom, jak se Facebook vyrovná s kontroverzemi či zmíněnou evropskou regulací. Tím může dominantní americká firma předznamenat trendy v celém odvětví sociálních sítí.

-riv-