Na sociálních sítích se prosazují parodické profily

úterý, 18. prosince 2018, 15:25 Internet & Mobil MediaGuru

Falešné profily státních představitelů sílí. Ten nejznámější z nich, Jiří Ovčáček unofficial, letos získal Křišťálovou lupu.

Zdroj: FB Jiří Ovčáček unofficial

Zdroj: FB Jiří Ovčáček unofficial

Sílící nespokojenost Čechů s aktuální politickou situací se na sociálních sítích promítá v rostoucí popularitě falešných profilů předních státních představitelů. Ten nejznámější z nich, facebooková stránka Jiří Ovčáček unofficial, má již přes 97 tisíc sledujících. 

Stránka falešného mluvčího prezidenta republiky Jiří Ovčáček unofficial je v popisu jasně označena jako parodický profil, a to rovnou ve dvou jazycích. Přesto se opakovaně objevují uživatelé, kteří ji považují za pravou. Někteří jsou znechuceni, jiní se snaží prezidentu Zemanovi vyjádřit podporu, nebo dokonce rovnou přichází s prosbou o milost pro svého příbuzného. Přes všechna tato nedorozumění počet sledujících neustále roste a výjimkou nejsou ani příspěvky s několika tisíci lajky a desítkami sdílení. V letošním listopadu navíc jejího správce, který zůstává v anonymitě, ocenila veřejnost Křišťálovou lupou v kategorii One (wo)man show.

Podle Honzy Vašíka, odborníka na sociální sítě z agentury Fairy Tailors, která nedávno se správcem profilu natočila rozhovor, nefiguruje za stránkou žádná politická strana ani PR agentura. „Je to především zábava a částečně také aktivizmus. V minulosti sice byl správce profilu politicky činný, ale to v současnosti už neplatí,“ vysvětluje Honza Vašík. Podle něj se přitom nejedná o první jeho projekt. „Pochází z generace, která vyrůstala v devadesátých letech na předchůdcích dnešních sociálních sítí, jako byl třeba Xchat.cz nebo Lide.cz. Právě zde zakládal první profily s falešnou identitou, prostřednictvím nichž si utahoval z ostatních uživatelů,“ přibližuje a dodává, že za úspěšný projekt považuje zakladatel profilu také zfalšování facebookové stránky ruské ambasády, kterou nakonec Facebook na žádost ruské strany zrušil.

Stránka Jiří Ovčáček unofficial existuje od 8. března 2013, tedy ode dne, kdy prezident Zeman nastupoval do prvního funkčního období. Zpočátku ani neměla žádný obsah. „Zakladatel profilu falešnou identitu využíval především k tomu, aby mohl svými komentáři provokovat v diskusích pod články těch nejčtenějších médií. Tím si získával první fanoušky,“ říká Honza Vašík. Dodává, že první pravidelné příspěvky se začaly objevovat až v roce 2015, kdy také vznikl nejúspěšnější post s falešným citátem Jana Wericha o islamistech. Ten měl více než 2 700 sdílení. „Stránka je úspěšná hlavně díky výrazné osobnosti Jiřího Ovčáčka, kterou lze snadno parodovat.  Velké oblibě se těší zejména koláže, případně fotografie doplněné o promluvy hlavních aktérů. Ty mívají virální potenciál, čímž se povědomí o stránce šíří mezi další uživatele,“ doplňuje Honza Vašík.

Mezi nejúspěšnější falešné facebookové profily z hlediska početnosti publika patří v České republice kromě falešného Jiřího Ovčáčka také parodická stránka Jiřího Kajínka. Ta má více než 35 tisíc fanoušků. Populární je také falešný profil poslance za SPD Miloslava Roznera, který sleduje téměř 9 tisíc uživatelů. Na Twitteru pak jednoznačně vede falešný Karel Schwarzenberg s 294 tisíci sledujícími.

Podle Honzy Vašíka Facebook ani Twitter parodické profily ve svých pravidlech výslovně nezakazují. Ovšem například Twitter vyžaduje, aby tyto účty byly náležitě označeny. Facebook navíc promovaný obsah z kategorie fake news omezuje, neboť odporuje jeho pravidlům. Správci stránek s parodickým obsahem jsou proto u svých příspěvků odkázáni výhradně na organický dosah. 

Autor textu: Marek Steininger, Fairy Tailors