Stále více se prosazují interaktivní a chytré hračky
Průměrná cena hračky se meziročně zvýšila o 17 %. Celková útrata v rámci předvánočního prodeje by měla dosáhnout více než 3,1 miliardy korun.

V pražském showroomu Alza.cz je nyní umístěn moel LEGO Technic Bugatti Chiron v měřítku 1:1, zdroj: Alza.cz.
Hračky jsou podle nejnovějšího průzkumu Air Bank druhou nejčastější položkou na předvánočním nákupním seznamu, hned za kosmetikou. České domácnosti by za ně letos mohly utratit více než 3,1 miliardy korun, odhaduje hračkářská společnost Wormelen Group, jež zastřešuje maloobchodní řetězce Bambule, Sparkys a HM Studio nebo velkoobchod EP Line. Na základě jejích dlouhodobých statistik lze usuzovat, že letošní výdělky z předvánočního prodeje dosáhnou meziročního navýšení zhruba o sto milionů korun.
„České domácnosti jsou i letos díky příznivé ekonomické situaci ochotny více utrácet. Rodiče svým dětem více dopřávají, takže dárky pro děti nezřídka spolknou ½ až ¾ rozpočtu na vánoční dárky pro celou rodinu,“ vysvětluje očekávaný nárůst tržeb před Vánoci Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, s tím, že podíl vánočních tržeb k celkovým tržbám by měl v segmentu hračkářství tvořit 48 %.
K navýšení tržeb dochází i z důvodu rostoucí průměrné ceny za hračku. Kupříkladu na Alza.cz, jež za poslední tři roky prodala dva miliony hraček v hodnotě přes miliardu korun, tato průměrná cena meziročně vzrostla o 17 %. Příčinou jsou stále více se prosazující interaktivní a chytré hračky, které disponují mnoha funkcemi, a jsou tak logicky finančně náročnější. Na trhu se objevuje rovněž více programovatelných stavebnic a hraček a značný nárůst zaznamenávají i elektrická vozítka a dětská autíčka.
Na internetu plánuje podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) hračky nakoupit až 45 % internetových uživatelů. Nejvíce z nich odešle své objednávky v týdnu od 10. do 17. prosince. „Internetové obchody čeká sedm dní, během kterých dosáhnou v průměru až trojnásobku obvyklých prodejů,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: „Tradičním vrcholem by pak mělo být pondělí 10. prosince.“ Na prodejní vrchol v tomto týdnu je připravena i Alza.cz, která jej v hračkářství očekává od pondělí do středy, zatímco u ostatního sortimentu spíše ke konci týdne.
Nejúspěšnější kategorií na Alza.cz, která prodává i vybraný sortiment z kamenného Hamleys, jsou za poslední tři roky stavebnice LEGO, jejichž podíl dlouhodobě přesahuje 20 %. V letošním roce uvedla na trh exkluzivní sady, mezi nimiž byla i největší LEGO stavebnici všech dob Star Wars Millenium Falcon se 7 541 dílky, které se i přes vysokou pořizovací cenu (19 890 Kč) prodalo 270 kusů. Druhá nejoblíbenější je pak Harry Potter Bradavická Velká síň. A nyní do prodeje uvádí Technic Bugatti Chiron, jehož model 1:1 nechala postavit ve svém showroomu v pražských Holešovicích.
Letošním hitem se také stala kuličková dráha Gravitrax, panenky L.O.L. Suprise či různé druhy tvořivého slizu podporující dětskou kreativitu. Nejprodávanější položkou je však již několik let po sobě plyšový mimozemšťan Alzák, kterého se prodaly desítky tisíc kusů. „Některé děti si dokonce myslí, že Alzák nosí dárky. Také jsme zaznamenali poptávku po jeho mluvící verzi, na které již pracujeme a uvedeme ji příští rok,“ prozrazuje Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz.
Zájem je rovněž o herní konzole, Nintendo Switch, Playstation 4 a Xbox One. Jen na Alza.cz tento sortiment meziročně rostl o 58 % – celkem se prodalo 45 tisíc konzolí. Co se týče virtuální reality, nejprodávanější byly tento rok brýle pro virtuální realitu HTC Vive, Oculus, Playstation VR. V této kategorii se prodalo 16 tisíc kusů zboží.
-stk-