Diamantová liga kvality 2018 ocenila nejlepší prodejny

sobota, 26. ledna 2019, 08:30 Aktuality, Retail MediaGuru

Podle výsledků Diamantové ligy kvality mají nejlepší prodejny Albert, Lidl, Dm drogerie a Siko koupelny.

Foto: Michal Dvořák

Foto: Michal Dvořák

Ve třetím ročníku soutěže Diamantová liga kvality 2018 se staly absolutními vítězi čtyři prodejny. V kategorii Food (potraviny) jsou to Albert na pražském Chodově a ostravský Lidl v ulici Sjízdná, v kategorii Non-food (tedy spotřební zboží) pak Dm drogerie markt Velký Týnec a Siko koupelny na pražském Zličíně. Jejich zástupci si odnesli tři ocenění, konkrétně certifikát Držitel ocenění Diamantové ligy kvality, Zvláštní cenu prezidenta SOCR ČR a Cenu za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost. Ostravský Lidl navíc získal i vítězství v Ceně veřejnosti.

Do soutěže se vedle prodejen s potravinářským a nepotravinářským sortimentem nově zapojily i obchody malých formátů. „Nově byla vytvořena kategorie Maloformátová prodejna. Do ní spadají venkovské prodejny, nacházející se v sídlech do tří tisíc obyvatel, a dále pak prodejny se specializovaným sortimentem, ať už jde třeba o pultový prodej elektra nebo květinářství,“ uvedl Radek Sazama, ředitel Komory obchodních řetězců Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR). Novinkou je pak speciální kategorie zákaznická nominace oblíbené prodejny, která vznikla za účelem zatraktivnění soutěže a získání širšího spektra soutěžících. Vítěz, ostravský Lidl v ulici Sjízdná, obdržel Cenu veřejnosti.

Do finále bylo nominováno celkem 46 prodejen. Certifikát Držitel ocenění Diamantové ligy kvality a právo používat ochrannou známku po dobu dvou let získalo 41 z nich. Celkem 19 z těchto prodejen (deset v segmentu Food, sedm v segmentu Non-food a dvě v kategorii Maloformátová prodejna) navíc obdrželo Zvláštní cenu prezidenta SOCR ČR a čtyři nejlepší si odnesly i Cenu za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost.

Metodika hodnocení je založena na posuzování prodejen prostřednictvím „neznámého zákazníka“ (Consumer Quality Index). To znamená, že neznámý zákazník při své návštěvě na prodejně hodnotil tři základní kritéria zákaznické spokojenosti. Těmi byla v případě prodejen s potravinami úroveň celkového vzhledu prodejny i jednotlivých úseků, kvalita zboží a úroveň služby zákazníkovi. U nepotravinových prodejen se jednalo o úroveň celkového vzhledu prodejny i jednotlivých úseků, sortimentní nabídku a kvalifikovanost personálu. 

Následný neohlášený audit prováděný dvojicí nezávislých hodnotitelů se zaměřil na dodržování legislativních pravidel, komplexnost doplňkových služeb, hygienickou dokonalost prodeje potravin a na úroveň nastavení a dodržování vlastních firemních pravidel. Součástí přihlášky byl také sebehodnotící dotazník. V něm každá prodejna mimo jiné uvedla své hlavní přednosti (např. realizované inovace, důvěra zákazníků, péče o místní komunitu apod.), jimiž se odlišuje od konkurence.

Soutěž je společným projektem SOCR ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu, který byl na podzim 2015 zařazen do Programu Česká kvalita. Tento program podporuje vláda České republiky a je součástí Národní politiky kvality.

-zue-