Studie: Snapchat vyvolává pozitivnější emoce než jiné sítě

středa, 16. ledna 2019, 07:45 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Komunikační aplikaci si lidé spojují s bezprostředností a zábavou. Méně pak s nakupováním či zpravodajstvím, vyplývá z průzkumu zadaného Snapem.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Ačkoliv sociální sítě nabízejí podobné funkce, jejich uživatelé přece jen vnímají jednotlivá síťová média dost odlišně. Aspoň takový je závěr studie založené na vzorku více než tisícovky respondentů ve věku 13 až 44 let, který si u agentury Murphy Research nechal zpracovat provozovatel Snapchatu. 95 procent jeho uživatelů uvedlo, že je aplikace činí šťastnými víc než ty konkurenční. Každou ze sledovaných služeb (YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat) si přitom respondenti zařadili pomocí odlišných klíčových slov. Snapchatu kromě „štěstí“ přisuzují i bezprostřednost, hravost, tvořivost, dobrodružnost, flirt či bláznivost. Twitter a Facebook pak charakterizuje naopak třeba zahlcenost, informovanost, zvědavost, ale i osamělost, deprese a pocit viny. Instagram a YouTube pak dotazování vnímají především jako zdroj inspirace, hravosti, ale současně i pochyb o sobě samém.

Dotazovaní zároveň upřesnili, k jakým účelům danou aplikaci nejčastěji používají. Snapchat tak slouží zejména ke komunikaci s přáteli a sdílení fotek, například Facebook ale mimo to také jako zdroj informací o plánovaných akcích. Vyloženě „zpravodajským“ médiem je v této souvislosti označován Twitter. Instagram je podle studie ideální ke sledování influencerů a celebrit a YouTube jako prostředek ke hledání zajímavých produktů k nákupu. Tyto účely studie jiným sítím nepřisoudila, byť Snapchat vyniká v jiném ohledu – největší podíl respondentů, téměř pětina, jej používá během nakupování. Jakkoliv v tomto kontextu nebude hlavním důvodem vyhledávání zboží, ale spíše jeho konzultace s přáteli a focení sebe sama za využití nejrůznějších filtrů.

Při interpretaci studie je ale třeba dle portálu Mashable zohlednit tři faktory. Tím prvním je samotná skutečnost, že zadavatelem studie je právě Snap, provozovatel Snapchatu. Její věrohodnosti na druhou stranu nahrává demografie uživatelů. Základnu Snapchatu tvoří teenageři, a právě popsané životní období obvykle bývá mírou bezstarostnosti a zábavy charakterizováno – rozhodně více než například informačním přesycením. Za zmínku však stojí i mírně odlišné fungování samotných aplikací. Jak už název Snapchat napovídá, jeho klíčovou vlastností je přímá komunikace mezi přáteli, sem tam obohacená vizuální prvky typu filtrů. Tím zbývá relativně méně prostoru pro „honbu za lajky“.

V případě jiných médií uživatelský profil vystupuje do určité míry na „jevišti“ spolu s ostatními, což vede jejich tvůrce ke vzájemnému porovnání.  Při prohlížení pečlivě vybraných báječných momentů ze života ostatních tak jedinec může podlehnout skepsi, že jeho život vlastně tak zajímavý není. Což je teze souznící s výsledkem studie, kterou si již dříve nechal zpracovat sám Facebook. Kdo podle ní na sociální síti nekomunikuje a místo toho ji primárně používá k nahlížení životů jiných, má sklony k podobným neveselým úvahám sklouznout. Všechny studie však mají podle Mashable společný klíčový rys: nehledě na míru jejich nezávislosti ukazují, že lidé začali masivně využívat sociální sítě, aniž by měli jasnou představu, jak to ovlivní je samé či rovnou celou společnost. Postupně se na to teprve snaží všichni přicházet. Jisté tak je, že podobných výzkumů bude přibývat.

-riv-