Trendy 2019: Co očekávají sociální sítě?

středa, 9. ledna 2019, 11:35 Internet & Mobil MediaGuru

Vnímání influencerů projde změnou, jinak ale budou sociálními sítěmi rezonovat stávající obsahové trendy. Vyplývá to z prognóz Facebooku, Pinterestu a Snapchatu.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

S přelomem prosince a ledna se obvykle objevuje řada předpovědí pro následující rok. Ve světě sociálních sítí se ovšem nyní chopily věštění samy firmy, které síťová média provozují, a to včetně dominantního Facebooku. Ten prostřednictvím viceprezidentky své bazarové sekce Deb Liuové načrtnul, jak se změní role a působnost takzvaných influencerů. „Ti zanechali výraznou stopu ve světě módy a kosmetiky, ale přibývá typů influencerů a žánrů, kterými se prezentují," popsala Liuová s tím, že výstižnější bude používat obecný pojem „tvůrci."

Manažerka dodává, že tito lidé plní své profily ne nutně kvůli tomu, že by z toho měli finanční prospěch, ale protože mají potřebu inspirovat sebe i druhé. Jako konkrétní příklad zmiňuje například kutilské výtvory v podobě vylepšení věcí koupených přes facebookové Tržiště. Spolehnout se budou moci taky na pokročilou umělou inteligenci, která by prý mohla na základě nahrané fotografie začít sama doporučovat, které doplňky by se do konkrétního obývacího pokoje nejvíce hodily. Obecně lze prý ale mezi „tvůrce" řadit také osobnosti schopné zažehnout zajímavé debaty na konkrétní témata. Společným rysem nových typů názorových vůdců je však video jako „jejich" ústřední formát.

Na Snapchatu vše při starém?

Konkrétnější předpověď nadcházejících trendů ovšem představil Snap, provozovatel komunikační aplikace Snapchat. Ten svou analýzu založil na tom, jaká témata a pojmy dominují interakcím mezi uživateli a statistikám vyhledávání, respektive kterým trendům se daří držet si vzestupnou tendenci. Snap se tak nesnaží nastínit novátorské počiny, spíše "jen" poukazuje na oblíbený obsah, který si dle jeho soudu popularitu zachová.

Explicitně zmiňuje například počítačovou hru Minecraft, což portál Social Media Today komentuje s mírným údivem. Konstatuje, že vzhledem k jejímu stáří lze naopak očekávat, že Minecraft v popularitě nahradí novější počin. Aplikaci zaměřené na teenagery ale nebudou dominovat jen videohry, své místo si najde i krása. Pokračujícím hitem prý bude takzvaný přirozený vzhled doprovázený hashtagy typu #nomakeup. Předpověď současně uvádí, že o svou pozici se nemusí bát ani Apple. Jeho bezdrátová sluchátka AirPods mezi adolescenty na popularitě údajně rozhodně neztrácejí, stejně jako například i používání memů.

Bohatá nástěnka

Ještě o něco jiný přístup zvolil k nastínění nadcházejících 12 měsíců Pinterest. Také tato platforma, která spíše než sociální síť připomíná nástěnku, vychází ze zavedených událostí a trendů. Její dokument má podobu plánovacího kalendáře s radami, jak jednotlivé rodinné a společenské záležitosti typu dne svatého Valentýna, Velikonoc či narození potomka symbolicky pojmout tak, aby se konkrétní sdělení dostalo k co nejširšímu publiku.

V těchto dnech je však pro řadu lidí stále ještě nejdůležitější věcí plnění novoročních předsevzetí, což Pinterest neopomíná. Připomíná, že mezi předsevzetí může mimo jiné patřit najetí na životní styl popsaný populárním slovem hygge, které v první řadě vyjadřuje pohodový přístup k životu a schopnost najít krásu a uspokojení i ve zdánlivě všedních záležitostech. Například v příjemně zařízeném domově. Pojem hygge přitom podle statistik Googlu zažil největší vyhledávací boom před dvěma lety. Rovněž Pinterest je tak přesvědčen, že některé zavedené trendy v roce 2019 rozhodně nezahynou.

Ostatně právě sdílení tipů na zajímavé interiérové kreace tvoří významnou část obsahu Pinterestu. V tomto ohledu bude zajímavé, nakolik se podaří této platformě přitahovat Facebookem popisované „tvůrce". Přestože takzvaná nová média už dávno nejsou nová a svá hlavní publika a cílové skupiny si již víceméně našla, neznamená to, že by se místy nemohla obsahově či funkčně překrývat. S ohledem na to, že v zemích prvního světa počet uživatelů sítí do značné míry stagnuje, se tak může konkurenční boj mezi jednotlivými platformami v roce 2019 ještě vystupňovat.

-riv-