Vydavatelé se letos chtějí zaměřit primárně na online předplatné

pátek, 25. ledna 2019, 07:35 Tisk, Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Budování online předplatného má být podle výzkumu Reuters Institute primární výnosovou strategií pro letošní rok.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Předplatné na internetu začíná hrát stále výraznější roli ve strategiích vydavatelů. Jak ukazuje studie od Reuters Institute Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2019 má být snaha vydavatelů zavádět online předplatné jedním z trendů letošního roku. Právě předplatné označila většina vydavatelů (52 %) ve výzkumu za zdroj, na který se chtějí letos primárně zaměřit. Následují display reklama (27 %), nativní reklama (8 %) a donátoři (7 %). Za důležité příjmové zdroje jsou pak většinově v současnosti označovány display reklama (81 %), předplatné (78 %) a nativní reklama (75 %). Výzkum probíhal na základě dotazníkového šetření na vzorku 200 seniorních mediálních manažerů ze 14 světových zemí.

Hlavní zaměření na výnosy v roce 2019 (%)

Reuters Institute, hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

Důležité zaměření na výnosy v roce 2019 (%)

Reuters Institute, hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

„Rozdíl mezi oběma grafy je ukázkový. Display a nativní reklama zůstávají pro dnešek důležitými, ale klíčové zaměření, na kterém se pracuje, je budování a posilování aktivit kolem předplatného a donátorství,“ uvádí se ve studii. Ta ale zároveň upozorňuje, že strategie prosazování předplatného může mít ale i své limity. Uživatele může „otrávit” a ve výsledku vést k odklonu od konzumace zpravodajství. Z výzkumu Reuters Institute totiž údajně vyplývá, že ve většině zemí je jen minorita uživatelů ochotná si za online zpravodajství platit, většině údajně vyhovuje model volně přístupných zpráv s reklamními bannery.

Další trendy zmíněné ve studii

  • Sociální platformy musí bojovat o svou reputaci (Facebook se snaží odstraňovat falešné účty, WhatsApp omezuje přeposílání zpráv na určitý počet adresátů, YouTube zavedl nová opatření proti konspiračním videím a falešným zprávám, Twitter odmazává „podezřelé" účty). Sociální a vyhledávací platformy proto zvýší v roce 2019 při zobrazování důraz na důvěryhodnost vydavatele.
  • Výzkum ukazuje, že vydavatelé se snaží snižovat význam Facebooku pro mediální organizace. Za klíčový nadále označují Google (87 %), dále Apple News, který je už označován za stejně důležitý jako Facebook (v obou případech 43 %), YouTube (42 %), Instagram (31%), Twitter (29 %), WhatsApp (16 %). Vydavatelé, kteří se orientují na předplatné, spatřují v sociálních médiích především marketingový a akviziční kanál: je pro ně důležitější než zabavit uživatele. Značky časopisů se stále spoléhají na Instagram a Snapchat, zatímco poskytovatelé lokálních zpráv považují sociální média za rozhodující zdroj pro návštěvnost a zapojení.
  • Vydavatelé plánují v letošním roce investovat více do využití potenciálu umělé inteligence (AI) a strojového učení, ale nikoli na úkor redaktorů a novinářů. Průzkum ukazuje, že respondenti si myslí, že investice do AI (78 %) a většího počtu novinářů (85 %) pomáhá čelit budoucím výzvám.
  • Amazon se může stát další významným hráčem na trhu online reklamy a zařadit se tak vedle Facebooku a Googlu. Podle eMarketeru začínají spotřebitelé stále častěji hledat produkty na Amazonu spíše než na Googlu. V USA se podíl Amazonu na online inzerci v roce 2018 odhaduje na 4 %, přičemž se předpokládá nárůst tohoto podílu na 7 % do roku 2020.
  • Jedním z nejžhavějších témat roku 2019 má být audio tažené rostoucí popularitou podcastů a prodejem stovek milionů nových audio zařízení (smart speakers). Tři čtvrtiny respondentů v průzkumu uvedlo, že audio se stává důležitější součástí obsahu a komerčních strategií. Většina si také myslí, že technologie založené na ovládání hlasem (Amazon Alexa, Google Assistant) změní způsob, jakým publikum v příštích letech přistoupí k mediálním obsahům.

Plné znění studie je k dispozici zde.

-mav-