Business Factory: Trendem v retailu je spojování online a offline

čtvrtek, 21. února 2019, 12:30 Internet & Mobil, Retail MediaGuru

Více než polovina nákupů v kamenných prodejnách je ovlivněna digitálem, říká Business Factory.

Zdroj: Shutterstock

Jakým způsobem využít facebookové a online kanály, aby prodejci dokázali ovlivnit svůj offline výkon a jak zároveň zvýšit návštěvy a tržby na kamenných pobočkách, je téma, na které se aktuálně zaměřuje společnost Business Factory, partner Facebooku. Na setkání s klienty z řad retailerů popisovala možnosti, jaké se prodejcům při zapojení online a offline kanálů nabízejí.

Podle Jana Pátka, Global Managing Directora Business Factory, se typický retailer dnes vyznačuje tím, že většina nákupů se odehrává v kamenné pobočce, soustředí se na pravidelné slevové akce, distribuuje papírové letáky, obvykle investuje do tradičních médií a má rozdělený marketing na offline a online média. Současným trendem je ale podle jeho slov spojovat online a offline kanály. „V zahraničí vidíme, že klienti přemýšlejí, jak využít online data pro offline prodeje,“ říká.

Už samotný vliv online reklamy na značku může být významný proto, že síť Facebook Ads, která zahrnuje nejen Facebook, ale i Messenger nebo Instagram, vykazuje měsíčně na českém trhu 5,3 mil. aktivních uživatelů. Silnou pozici má také síť Google Ads Network. Až 70 % vyhledávání se má podle Business Factory odehrávat v Česku přes Google. „To zvyšuje možnosti, jak uživatelům zobrazit reklamu a také zasáhnout velkou část cílového publika,“ myslí si Jan Pátek.

Současné výzvy pro retailery, zdroj: Business Factory

Společnost doporučuje retailerům měření brand liftu, tedy odhadu reálného dopadu online kampaně pro značku. Zobrazenou reklamu vidí část uživatelů a část ne, a porovnává se rozdíl mezi těmito skupinami. I přes rychlé rozšiřování chytrých mobilů, není ale stále ještě zažité využívání kampaní optimalizovaných pro mobil. Ty mají podle dostupných zjištění přinášet lepší výkon.

Brand lift best practice

  • Dostatečně komunikovat brand v online kampani.
  • Zaujmout během prvních tří vteřin.
  • Reklama by měla fungovat bez zvuku.
  • Přizpůsobit kreativu cílovému publiku.

Zdroj: Business Factory

Pro měření návštěv a nákupů kamenných poboček na základě facebookové komunikace je potřeba integrovat data z poboček a facebookovými daty. Facebooku je údajně možné poskytovat i šifrovaná data. Business Factory doporučuje využívat funkci Facebook Locations, kterou lze integrovat s Google Places. Do mapy je možné nahrát umístění kamenných poboček a pomocí navigovacího tlačítka je možné zákazníky navigovat do prodejny. Lze také volit možnosti zobrazování reklamy – ta se tak může ukazovat například jen v Instagram Stories, nebo Facebook feedu. Lze také aktivovat funkci měření offlinových konverzí, nutné je ale pro to spárovat ID uživatele například z věrnostního programu.

Málo využívané jsou v současnosti možnosti vyhledávání konkrétních služeb, prodejen, adres, letáků, slev, otvírací doby. Základem pro to je aktivovat službu Google My Business, kde se zobrazují aktuální akce či slevy atd., na které navazuje placená reklama ve vyhledávání. Lze pracovat i s personalizací reklamy.

Facebook pak rozlišuje, zda se uživatel přihlásí z mobilu nebo desktopu. Další nástroj, Facebook Pixel, má uživatelům zobrazovat co možná nejrelevantnější obsah.

Pro vyhodnocování online komunikace ve vztahu k offline prodejním místům lze využít Conversion Lift a Campaign Manager. Ukazuje, kolik nákupů vygenerovala každá investovaná reklama, měří návštěvy poboček, pracuje s personalizovanými nabídkami, socidemografickými rozpady či s optimalizací nákladů.

Campaign Manager, zdroj: Business Factory

-mav-