Čisté rádiové investice se loni zvýšily na 1,57 mld. Kč

středa, 6. února 2019, 11:00 Rádio MediaGuru

Rok 2018 byl pro rozhlasovou reklamu nejúspěšnějším za posledních pět let. Provozovatelé rádií věří, že příznivý trend přetrvá i v letošním roce.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Čisté investice do nákupu reklamního prostoru v rádiích měly v loňském roce podle rádiových provozovatelů dosáhnout výše 1,57 mld. Kč, což je nejlepší výsledek za posledních pět let, kdy rádia tyto odhady zveřejňují. Meziroční nárůst výdajů do rádiové reklamy představoval 2,9 %, což znamená rovněž nejvyšší navýšení za sledované roky. Rok 2018 byl tak rekordní nejen z hlediska celkového objemu, ale i tempa růstu čistých investic do rozhlasové reklamy. 

Čisté investice do rádiové reklamy (mil. Kč), 2015-2018

Zdroj: SKMO, hodnoty se zobrazí najetím na patřičný sloupec

Podle prezidenta APSV (Asociace provozovatelů soukromého vysílání) Michela Fleischmanna se loňský rok rádiím dařilo. „Za poslední tři roky šly investice do rádií nahoru o 100 mil. Kč. Rádio tak potvrdilo své postavení. O krizi se mluví každý rok, my ale nemáme pocit, že by měla nastat krize investic do rádiového reklamního průmyslu. Rádia jsou silná a přinášejí peníze do státního rozpočtu. Politici by nám měli děkovat," řekl Fleischmann na setkání odborné veřejnosti při prezentaci výsledků výzkumu Radio projekt za druhé pololetí 2018.

Poslední čtvrtletí loňského roku bylo pro rádia vůbec investičně nejsilnějším obdobím 2018 a překonalo i silné druhé čtvrtletí. Investice do rádiové reklamy dosáhly v posledním čtvrtletí 2018 výše 513,5 mil. Kč a meziročně se zvýšily o tři procenta. Rostoucími segmenty v posledním čtvrtletí byly zejména automobily, maloobchod a prodejci módy a textilu.

Rozhlasoví provozovatelé zároveň věří, že příznivý trend si rádia přenesou i do letošního roku. Vývoj v lednu 2019 hodnotí příznivě a obdobný vývoj očekávají i v únoru. Předpokládají, že reklamu v rádiích využijí výrobci potravinových doplňků, prodejci aut, prodejci elektro zboží a banky.

Celou prezentaci o vývoji čistých rozhlasových investic ve 4. čtvrtletí 2018 a celém roce 2018 je možné prohlédnout si v dokumentu níže.

Metodika čistých rádiových investic

Čisté investice do rozhlasové reklamy jsou založeny na expertním odhadu členů RS SKMO (údaje z Českého rozhlasu, Radiohousu a Media Clubu). Čisté investice vyjadřují objem v ceníkových cenách mínus slevy a mínus bartery. Nejsou odečteny bonusy agentur, zastupitelství či obchodníků. Založeno na fakturovaných objemech, nikoli odvysílaných.

-mav-