Výzkum: Remodeling může zvýšit tržby až trojnásobně

pátek, 15. února 2019, 15:15 Retail MediaGuru

Pokud chce obchodník zvýšit tržby, právě přestavba mu k tomu může výrazně dopomoci. Výzkum Nielsen ukazuje, že u remodelovaných prodejen je růst až trojnásobný.

Výrazně přestavěná nápojová sekce, zdroj: Jednota - Terno České Budějovice

Jak dosáhnout celkového růstu kategorie bez drastických promočních akcí? Tomu se věnovala jedna z panelových diskuzí na letošním Retail Summitu. Romana Duníková, obchodní ředitelka výzkumné agentury Nielsen, na úvod popsala vývoj české ekonomiky, který je zatím velmi pozitivní. Růst se ovšem přesouvá spíše do cenové hladiny, a spotřebitelé tedy přecházejí k prémiovějšímu zboží. Nielsen zjišťoval, co si vlastně zákazníci představují pod slovem prémiový. Takovýto produkt má být vyroben z kvalitních surovin, má mít prvotřídní výkon a určitou unikátnost, kterou jiný produkt neposkytuje. Překvapivě nemusí být drahý, jak to očekávají spotřebitelé v jiných zemích.

Podle zjištění agentury Nielsen jsou Češi stále ochotnější utrácet za prémiové zboží. Nejvíce, a to 35 % českých zákazníků je ochotno si připlatit za kvalitní kávu. Tomuto segmentu výrazně pomohla káva v kapslích, která tvoří téměř 12 % obratu kávy v maloobchodech. Přitom její cena je 3,5krát vyšší než cena průměrné kávy. Podobné je to i v další kategoriích. Například v segmentu zubních past tvoří speciální terapeutické zubní pasty až polovinu obratu celé kategorie a obrat vzrostl o 25 %. U toaletních papírů narostl obrat o 65 % u tří a čtyřvrstvých a u třtinových rumů o 29 %. Třeba u mouky přibylo výrazně nových produktů a speciální mouky mohou být i 4krát dražší na kg než klasické a obrat zde narostl o 60 %.  

Penny Market přestavěl sekci vín, zdroj Penny Market.

Moderní a tradiční trh v posledních pár letech intenzivně remodeluje.  Podle odborníků z Nielsenu, pokud obchodník přestaví obchod, může očekávat trojnásobný nárůst tržeb. Zatímco neremodelovým prodejnám rostly tržby o 3 %, těm remodelovaným o 9 %. Například Penny Market koncem ledna uvedl, že plánuje investovat během čtyř let miliardu korun do úplné přestavby své sítě.  Důraz klade především na českost. Marek Doležal, vedoucí oddělení nákupu Penny Marketu, pak prezentoval v panelové diskuzi přestavbu oddělení vín, kdy se jim podařilo prodeje vín za 70 korun přesunout do segmentu za 110 korun a dražších a začali nabízet více lokálních malých pěstitelů. Podobně regionální chléb tvoří v rámci přestavěné kategorie pečiva v řetězci už 10 % prodejů.

Před pár lety by si nikdo nealko ovocné pivo nekoupil a dnes musíme dbát na to, aby bylo vystavené, protože navyšuje růst kategorie.

Jiří Klabzuba (Plzeňský Prazdroj)

Kdysi nejošklivější část obchodů, nápojová sekce, se začíná měnit. Podle Jiřího Klabzuby, obchodního ředitele Off Trade z Plzeňského Prazdroje, Češi už výrazně více piva než doteď nevypijí (2018 to bylo 142 litrů na hlavu), ale mohou pít lépe, a tudíž dražší produkty. „Před pár lety by si nikdo nealko ovocné pivo nekoupil a dnes musíme dbát na to, aby bylo vystavené, protože navyšuje růst kategorie,“ popisuje aktuální situaci Jiří Klabzuba s tím, že se firma snaží ukázat nové možnosti prezentace a letos se jim podařilo zremodelovat již 1000. malou prodejnu. Na zkoušku loni například postavili kombinovanou paletu s různými druhy piv a prodeje se zvýšily. Plzeňský Prazdroj také vymyslel speciální koncept zachlazených boxů pro velkoobchod Makro, odkud si zákazník může odvézt studený sud přímo na party. „Prazdroj nám dovolil umístit do boxů i řemeslná piva a využít tak novinku i pro menší pivovary, které by si to jinak nemohli dovolit,“ říká Martin Všetečka,  ředitel nákupu potravin a spotřebního zboží Makro Cash&Carry ČR. Výrobci se také snaží opustit plastové obaly na paletách, kvůli kterým je odpoledne z této sekce „hrabárna“. Martin Minář, obchodní ředitel Kofola ČR/SK, ukázal možnosti, kdy Kofola přichází z barevnými regálovými systémy orientovanými na menší prodejny. 

-zue-