Christopher Wylie: S Facebookem ztrácíte svobodu

pondělí, 25. března 2019, 13:55 Internet & Mobil MediaGuru

I když může sběr dat z obývacího pokoje vypadat lákavě, i marketéři by se měli zamyslet, co tím mohou ztratit. Také k tomu nabádal letošní Marketing festival.

Christopher Wylie na letošním Marketing Festivalu, foto: MediaGuru.cz

Christopher Wylie na letošním Marketing Festivalu, foto: MediaGuru.cz

„Z marketingového pohledu může vypadat skvěle, že sbíráte data o lidech z jejich obývacího pokoje. Ale i marketéři jsou lidé, kteří si musí uvědomit, že tím ztrácejí svou osobní svobodu. Sledují nás přes zařízení, jejichž infrastrukturu kontrolují technologické firmy jako Google nebo Facebook,“ řekl při své přednášce na letošním Marketing festivalu Christopher Wylie, whistleblower, jenž loni přes The Guardian upozornil na praktiky firmy Cambridge Analytica.

Cambridge Analytica začal Christopher Wylie pracovat v roce 2013, tehdy to však byla ještě firma s názvem SCL Elections, která poskytovala konzultace na poli datové analýzy a psychografického cílení. „Zpočátku to bylo zajímavé, spolupracovali jsme s armádou na identifikaci lidí náchylných k radikalizaci, ale poté nás oslovil Steve Bannon a věci se změnily. Přejmenovali jsme se na Cambridge Analytica a začali jsme k voličům přistupovat stejně jako k potenciálním teroristům,“ popsal Wylie. Jak se později ukázalo, právě Steve Bannon, zakladatel portálu Breibart News a vedoucí kampaně Donalda Trumpa, stál v čele této nově vzniklé firmy.

Ve svých analýzách sledovala Cambridge Analytica preference desítek milionů uživatelů Facebooku a definovala ty, kteří by mohli uvěřit konspiračním teoriím. Následně je oslovovala s takovými články a komentáři, u nichž tušila, že padnou na úrodnou půdu. „Uživatelé byli také zváni na skutečné lokální akce, kde se potkávali se stejně smýšlejícími lidmi. Díky tomu se jejich online fantazie stávala realitou,“ ilustroval Wylie s tím, že sběr dat byl jeho firmě umožněn přímo sociální sítí.

„Poté, co se však ve firmě začaly objevovat ruské tajné služby a naše práce čím dál víc sestávala v tom, že jsme cílili na skupiny s rasistickými tendencemi, jsem se rozhodl odejít,“ vysvětlil Wylie, který později předal informace o činnosti Cambridge Analytica médiím. „Facebook zveřejnění vydání bránil,“ doplnil Wylie, jemuž je už více než rok zabráněn přístup ke všem službám této největší sociální sítě na světě, tedy i k Instagramu, Messengeru nebo WhatsAppu.   

Data Cambridge Analytica používala především na podporu volební kampaně Donalda Trumpa, firma však měla zakázky také v Nigérii, Keni, Indii, Argentině a v Česku. „Vím, že si data od nás koupili i lidé z Česka,“ řekl Christopher Wylie s odkazem na již dřívější tvrzení, že údaje Cambridge Analytica dodávala ruské ropné společnosti Lukoil, s níž je spjat poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý.

„Pokud povolíte technologickým firmám, aby kontrovaly váš prostor, může se klidně stát, že ztratíte svou svobodu. Důvěřujete totiž firmám, které ohrožují vaši bezpečnost. Ani vlády totiž už nemají takovou moc, jsou jako kapitáni na lodi, kde sice určují směr, ale někdo jiný má pod kontrolou počasí. A z toho jde strach,“ dodal Wylie.

Stéphane Hamel ukazuje, jak lze jednoduše dnes zfalšovat video, foto: MediaGuru.cz.

Stéphane Hamel ukazuje, jak lze jednoduše dnes zfalšovat video, foto: MediaGuru.cz.

Stéphane Hamel: Vstupujeme do éry Fake Everything

Na nebezpečí technologických firem poukázal i další řečník festivalu, odborník v oblasti digitální analytiky Stéphane Hamel: „Případ společnosti Cambridge Analytica představoval první moment, kdy si veřejnost uvědomila, že zde něco probíhá v tak ohromném měřítku, že lidé nejsou jen ovlivňováni, ale stali se přímo předmětem propagandy a manipulace.“

Data jsou podle Hamela novou ropou se všemi pozitivními i negativními dopady. Na jedné straně umožňují firmám zbohatnout a lidem zjednodušují život, na druhou stranu je s nimi spojena problematika nezodpovědné těžby či likvidace odpadu. Navíc stejně jako u naftařů i zde platí, že opravdu nahoru se dostane jen pár vyvolených. „Uvědomte si, že vaše chytrá televize běží třeba na systému Android a váš detektor kouře od Googlu má v sobě zabudovaný jen tak náhodou mikrofon,“ upozornil Hamel s tím, že ze všeho technologičtí giganti stahují data, která mohou být kdykoliv zneužita: „K úniku dat u každého dříve nebo později dojde, pokud už k tomu právě teď nedochází.“

Ruku v ruce s datovou analýzou se rozvíjí i umělá inteligence, jež však už dnes vykazuje mnohá rizika. Vzpomeňme například na experiment Microsoftu, který před třemi lety testoval na Twitteru svého bota Tay. Zanedlouho po spuštění ho firma vypnula, protože stačilo jen 16 hodin, aby se od lidí naučil reakcím s rasistickým podtextem.

Vedle toho se stále zlepšuje i technologie synchronizace rtů, s níž je možné vložit někomu do úst projev, který nikdy ve skutečnosti neřekl.

Ukázka synchronizace rtů, zdroj: CNN

„Musíme se připravit, že vstupuje do éry Fake Everything. Už nebudeme čelit jen falešným zprávám, ale i zfalšovaným videím,“ řekl Hamel.

-stk-