Queens: Když jsou influenceři kamarádi, smlouvy nepotřebujete

sobota, 9. března 2019, 08:25 Marketing MediaGuru

Spolupracovat s influencery je teď in. Obchod s teniskami a oblečením Queens to umí velmi dobře, a to s nimi ani nemá žádné smlouvy.

Daniel Klíma na konferenci Brand Restart, foto: MediaGuru

Daniel Klíma na konferenci Brand Restart, foto: MediaGuru

Konference Brand Restart se věnovala změnám v souvislosti se značkou. O tom, jak využít influncery a sociální sítě pro vaši značku hovořil Daniel Klíma, šéf sociálních sítí a business developmentu ve firmě Queens. Kdo firmu nezná, prodávají především cool tenisky od známých značek a streetwear, ale třeba i hodinky, peněženky nebo batohy. Právě na Queens je velmi dobře vidět, jak velkou roli hrají v případě některých značek komunity a jak s nimi efektivně pracovat. Firma začínala před šestnácti lety s jednou kamennou prodejnou, nyní provozují tři, kromě Ostravy, ještě v Praze a v Brně, a především mají e-shop a kolem sebe širokou komunitu fanoušků.

Zatímco některé firmy si zřídily Instagram až v posledních letech, Queens s ním začali už dávno a aktuálně mají 114 tisíc sledujících. A jelikož jejich zákazníci jsou velmi často v kategorii 15+, s obchodem čile komunikují.  „Influenceři jsou pro někoho nástroj, pro nás kamarádi,“ říká Daniel Klíma s tím, že se tomu v kanceláři smějí, jak je dnes mezi firmami populární stále mluvit o tom, kdo jaké influencery používá. Queens přitom spolupracují s komunitou kolem graffiti a skejtování od počátků fungování.  Vybírají si perspektivní mladé lidi a podporují je v jejich kariéře. Ti jim to následně oplácejí tím, že firmu zmiňují ve svých klipech, na sociálních sítích apod. Pokud má některý z nich časem i stovky tisíc fanoušků či sledujících, je to reklama, která se Queens vyplácí. Insta Stories jim pak umějí přinést o 30 % vyšší tržby, než by měli z Heureky.

Příkladem začínajícího interpreta, se kterým spolupracují, je rapper Indigo z Brna, kterého využili jako modela pro kampaň oblečení Reebok. K prvnímu CD mu vydali merch, tričko s jeho názvem a jeho první klip pak začíná a končí pohledem na klíčenku s logem Queens, je mimo jiné například také je k vidění na firemních stránkách. „Indigo ví, že jsme vydělali na tričkách, a tak mu pak přidáme peníze na klip,“ popisuje spolupráci Daniel Klíma. Začínající rapper má už 6 tisíc sledujících na Instagramu a podle Klímy z něj bude časem v rapperské komunitě hvězda.

Dalším příkladem interpreta, kterého podporují, je Viktor Sheen, kladenský rapper narozený v Kazachstánu. I když ho možná neznáte, za rok a půl dokázal získat 85 tisíc sledujících na Instagramu a dál roste. Pro něj například vyrobili do klipu mikinu z jeho jménem, když se objevila v Insta Stories, prodalo se jí 100 kusů za 10 minut. Viktor dal na konec aktuálního klipu „Zlato“ logo Queens a od 20. ledna už má přes 1 milion shlédnutí, takovou reklamu by ani firma podle Klímy nezaplatila, takže se spoluprací jsou rozhodně spokojeni.

„S interprety nemáme smlouvy, jsou to naši kamarádi. Pokud by nás někdo z nich podkopnul, v komunitě se to hned zjistí a objeví se to na webu. Dotyčný je pak odepsaný, a to si nikdo nedovolí.“

Daniel Klíma, šéf sociálních sítí a business developmentu ve firmě Queens

Podobných už relativně známých interpretů podporují v Queens asi deset a mladých mají také hodně. „Pokud jste v určité komunitě a ona vám věří, její členové pak vždy podporují její interprety,“ dodává ke strategii Daniel Klíma a pokračuje „S interprety nemáme smlouvy, jsou to naši kamarádi. Pokud by nás někdo z nich podkopnul, v komunitě se to hned zjistí a objeví na webu. Dotyčný je pak odepsaný, a to si nikdo nedovolí.“ Kromě oblečení tedy přispívají interpretům i finančně a doufají, že postupně vyrostou. Nevýhoda je podle něj v tom, že někdy hvězda firmu přeroste, stane se hodně známou a potřebuje velké finanční obnosy třeba na tour, což už Queens platit nemůže. Doplňuje, že brandová komunikace tvoří ale jen část marketingu, vede u nich rozhodně výkonnostní marketing, který tvoří asi 70 % rozpočtu.

-zue-