Dobre: Louskáčkem jsme ocenili práce vyvolávající závist
Při pohledu na oceněné práce by lidé měli pocítit závist, v tom dobrém smyslu slova, myslí si předseda letošní porody soutěže ADC Creative Awards Cătălin Dobre.
Vítězové letošní soutěže ADC Creative Awards jsou již známi. Porota rozdala rekordních 73 cen, z toho 14 zlatých. Naopak Grand Prix udělena nebyla. Proč tomu tak bylo, jsme se zeptali předsedy poroty – regionálního kreativního ředitele agentury McCann Cătălina Dobre, který je mimo jiné podepsán pod slavnou kampaní na tradiční rumunskou čokoládu Rom.
Kompletní přehled čerstvých držitelů Louskáčka si můžete přečíst zde.
Na svém kontě máte zasedání v porotách mezinárodních festivalů, jako je Eurobest, Golden Drum nebo Clio. Jak hodnotíte tuzemské ADC Creative Awards?
Pro mne je zasedání v porotě vždy skvělou zkušeností. Cením si lokálních festivalů, protože mají dvojí sílu: jednak dokážou ocenit to nejlepší, co se děje v kreativním průmyslu v dané zemi, jednak tak poukážou na práce, které mohou být ostatním dobrým příkladem a vyhrát i na mezinárodní úrovni. Myslím, že každá práce, kterou jsme ocenili, dává tuzemskému trhu jasný signál k inspiraci. Při pohledu na ně by lidé měli pocítit závist, v tom dobrém smyslu slova, měli by si říct: „Aaaa, proč mě tohle taky nenapadlo?!“, a to platí nejen pro kreativce, ale i klienty. Vítězné práce by měli zadavatele oslovit, ukázat jim odvahu a trochu je popostrčit mimo jejich komfortní zónu.
U které z oceněných prací jste si sám řekl: „Aaaah, proč mě tohle taky nenapadlo?!“
Myslím, že to platí u všech prací oceněných zlatem. Moc se mi líbila kampaň „Povědomá“, která využila pornohvězdy z 90. let ke zvýšení povědomí o riziku rakoviny prostaty. Dokázala tak vyvolat reakci a dovést lidi k lékařské prohlídce. Také mě zaujala kampaň „Blacker than Black“, která získala tři zlata. To byl pěkný nápad s překvapivou exekucí. A nakonec si cením přístupu Kofoly, která dokáže být ve své komunikaci konzistentní, překvapivá a nebát se. I díky tomu vytvořila tři zlaté kampaně, což dává velmi dobrý signál celému trhu.
Proto se Kofola stala klientem roku?
Ano, přesně kvůli tomu. Kofola bodovala se třemi různými kampaněmi, které měly pokaždé jinou exekuci i skvělý nápad. Ale z klientů se mi například zamlouval i přístup Vodafonu s jeho kampaní „Seniors for Seniors“, v níž se nebojí podpořit celkem složitou iniciativu. Oba dva zadavatelé dělají něco odlišného od zbytku trhu, a to jsme chtěli zdůraznit a přitáhnout k takové práci pozornost ostatních.
Svého zástupce měli zadavatelé také v letošní porotě…
Vzít klienta na palubu je velmi dobrý nápad. Kreativní festivaly přece nejsou jen pro kreativce, ale pro všechny z kreativního průmyslu. Proto je důležitý názor všech, nejen kreativců, ale i zadavatelů, produkce, projektových manažerů, jednoduše všech, kdo se jako tým na tvorbě reklamy podílí. Zasedání v porotě je navíc pro všechny obohacující, lidé se tak mohou vzájemně inspirovat a třeba začít ke své práci přistupovat jinak.
Proč jste letos neudělili Grand Prix?
Grand Prix jsme neudělili, ale za to jsme rozdali 14 zlatých ocenění. Na každou z prací mohou být jejich tvůrci pyšní, nicméně jsme mezi nimi nenašli žádnou, která by výrazně vyčnívala. Stále tu ještě zbývá prostor k lepší exekuci a větší diferenciaci, k vyniknutí.
Myslíte si, že mají letošní oceněné práce šanci uspět i na mezinárodní úrovni, například v Cannes?
To je těžké říct, protože v Cannes se nedá dopředu moc předvídat, kdo uspěje. Každopádně zde ale podle mne vznikly práce, které ostatní v Cannes znervózní.