Dr. Max chce být dvojkou na evropském trhu

čtvrtek, 18. dubna 2019, 13:00 Aktuality, Retail, Marketing MediaGuru

Obrat lékáren Dr. Max dosáhl v Česku loni téměř 18 miliard korun. Současná evropská čtyřka chce dále růst.

Zdroj: FB Dr.Max Lékárna

Zdroj: FB Dr.Max Lékárna

Lékárny Dr.Max dosáhly na českém trhu obratově téměř 18 miliard korun, což představuje dvojciferný meziročního růst ve výši 11 %. V souhrnu všech trhů, kde Dr.Max Group působí, obrat atakuje hranici 60 miliard korun. Na českém, slovenském, polském, rumunském, srbském a italském trhu provozuje celkem 2 113 lékáren a v současnosti je tak evropskou čtyřkou. „Naší ambicí je dostat se na druhou pozici, a stát se tak klíčovým hráčem v rámci Evropy,“ uvedl generální ředitel společnosti Česká lékárna holding Daniel Horák.

Česká lékárna holding, vlastněná investiční skupinou Penta, vstoupila v uplynulých dvou letech do Rumunska, Srbska a Itálie a uvažuje i o dalších trzích. „Ohledně další expanze probíhají jednání, ale naší letošní prioritou je rozvoj rumunského trhu,“ přiblížil na dotaz MediaGuru.cz Daniel Horák. V Rumunsku nedávno skupina koupila síť AD Pharma.

Růst obratu je podle Horáka výsledkem „absolutní orientace sítě na potřeby pacientů a ostatních klientů, profesionality lékárníků a laborantů a ochoty k inovacím“. Konkrétně k růstu přispělo zavedení až 50% slevy na doplatek pro všechny zákazníky bez ohledu na věk, která je neustále připomínána i televizní kampaní, dále e-shop i rozvoj klientského programu.

E-shop nám nefunguje na úkor našich kamenných lékáren. Přitahuje nový typ zákazníků, většinou mladší, kteří také kupují jiné produkty než na prodejně.

Daniel Horák

E-shop loni vyřídil 1,1 milionu objednávek a generoval 612 mil. korun obratu, což představuje 3,5 % celkových tržeb. „E-shop nám nefunguje na úkor našich kamenných lékáren. Přitahuje nový typ zákazníků, většinou mladší, kteří také kupují jiné produkty než na prodejně,“ vysvětlil Daniel Horák. Mezi nejprodávanější kategorie patří dermokosmetika (30,1 %) a doplňky stravy (26,7 %). Výrazná většina zákazníků (86 %) si produkty online objedná a vyzvedne si je osobně na pobočce. E-shop provozuje Dr.Max zatím na českém, slovenském a polském trhu, koncem roku by měl být spuštěn také v Rumunsku a následně v Srbsku.

Dr.Max investuje každý rok také do rozšiřování a modernizace své kamenné sítě. Na českém trhu má v současnosti 446 lékáren, což je o 16 více než ke konci roku 2017. Nové pobočky přibývají nejen výstavbou, ale i akvizicí menších hráčů – na přelomu roku získal řetězec od skupiny DRFG lékárenskou síť „Na zdraví“. Přestavbou prošlo loni 70 poboček, letos je v plánu dalších 40.

Rovněž Dr.Max rozvíjí také svůj věrnostní program Karta výhod, který nyní eviduje 3,4 milionu vydaných karet a loni zaznamenal nárůst 320 tisíc klientů. Aktivních zákazníků, kteří kartu využijí alespoň jednou za půl roku, jsou dva miliony.

S privátní značkou zvažujeme prakticky každou možnou kategorii.

Daniel Horák

V neposlední řadě lékárny Dr.Max neustále rozšiřují produkty své vlastní značky, jež se loni téměř 8 % podílela na celkovém obratu, konkrétně částkou 1,47 mld. korun.

Portfolio privátní značky Dr. Max dnes zahrnuje přes sedm stovek produktů, na českém trhu je v prodeji asi polovina z nich. Nejprodávanější jsou minerály, probiotika, dermokosmetika a sezónní produkty. „S privátní značkou zvažujeme prakticky každou možnou kategorii. Limituje nás jen kvalita dodavatelů,“ řekl Daniel Horák. „Loni jsme uvedli i první produkt na předpis a uvažuje o dalších,“ dodal.

Lékárny Dr.Max patří mezi nejziskovější firmy investiční skupiny Penta Investments, jež loni zvýšila čistý zisk o 22 procent na 7,4 miliardy Kč. Mezi další ziskové společnosti patří Penta Real Estate, dále Fortuna, pojišťovna Dôvera, Prima banka a Privatbanka. 

-stk-