Seznam Zprávy: Děláme z novinářů tak trochu influencery

pondělí, 15. dubna 2019, 10:50 Internet & Mobil MediaGuru

Jak přilákat pozornost mladých lidí ke zpravodajství? Oslovovat je tam, kde se pohybují, a zapojit je do diskuse.

Filip Vích ze Seznam Zpráv přednáší na konferenci PR Work, foto: PR Klub.

Filip Vích ze Seznam Zpráv přednáší na konferenci PR Work, foto: PR Klub.

V současné době je těžké získat pozornost lidí k čemukoliv, a u mladých je to ještě těžší, zvlášť když jim nenabízíte nové tenisky, ale „jen“ politické zpravodajství. Navíc mladí dnes médiím většinou nevěří. Jak je tedy přilákat k denní dávce politického dění?

Podle Filipa Vícha, jenž rozvíjí sociální sítěSeznam Zprávách, je k tomu v prvé řadě potřeba, aby média přestala přednášet a začala se svými čtenáři a diváky debatovat. „Mediální domy dlouhou dobu mluvily jen jedním směrem, a přitom si neuvědomily, že na mladé má dnes mnohem větší vliv například Kovy než celá řada novinářů,“ řekl na konferenci PR Work na téma „Budoucnost je tady: Jak oslovit a získat generaci Z“.

Na mladé má dnes mnohem větší vliv například Kovy než celá řada novinářů.

Filip Vích (Seznam Zprávy)

Seznam Zprávy se z tohoto důvodu rozhodly se otevřít názorům veřejnosti a mladou generaci zapojit. Z interního průzkumu svého domovského Seznamu, kterého se zúčastnily vyšší stovky respondentů, zjistily, co mladé na internetu vlastně baví: v prvé řadě je to Instagram, různé druhy memů a youtubeři. „Zajímavé je, že ke zpravodajství mladé uživatele často dovednou koláže, které zaznamenají u kamarádů na sociálních sítí. Také videa Kovyho je donutí zajímat se o okolní svět,“ vysvětlil Vích.

Zdroj: Seznam

Zdroj: Seznam

Ze zpráv mladé baví články, krátká videa, počasí, psaný rozhovor či videorozhovor. Naopak jim vadí fake news, výběr zpráv pomocí algoritmu nebo clickbaitové titulky. „V seriózních článcích by se neměly objevovat clickbaity – něco z názvu článku se tak nevyskytuje nebo je to jinak, a to je blbý,“ uvedl například respondent Matěj.  

Zdroj: Seznam

Zdroj: Seznam

Z pohledu užívání sociálních sítí panují u mladých velké rozdíly v tom, na co kterou používají. Ke sledování svých přátel a známých osobností čím dál více preferují Instagram. U sdílení článků a videí však stále vede Facebook.

Zdroj: Seznam

Zdroj: Seznam

Sociální sítě tak tvoří klíčový pilíř pro budování značky Seznam Zprávy. „Základem naší značky je kvalitní práce a novinařina. Nicméně i tak jsme se rozhodli postavit náš příběh na novinářích, kteří se chovají jako obyčejní lidé,“ popsal Filip Vích a ilustroval to na příspěvku s reakcí Jindřicha Šídla na spálení červených trenek na Hradě.

„Děláme tak z novinářů tak trochu influencery,“ dodal Vích. Takovým influencerem s mezinárodním dosahem je dnes už Janek Rubeš. Díky jeho pořadu Honest Guide, který dělá společně s Janem Mikulkou, ho na ulici zdraví mnozí zahraniční turisté. Seznam Zprávy ale spolupracují rovněž se „skutečnými influencery“, které mladí znají primárně z YouTube. Kovy či Shopaholic Nicol tak například připravují pořad V centru.

Dosah jednotlivých dílů pořadu Honest Guide na Facebooku, zdroj: Seznam

Dosah jednotlivých dílů pořadu Honest Guide na Facebooku, zdroj: Seznam

Kromě toho zapojují Seznam Zprávy vysokoškolské studenty do projektu Sherlock Hoax, v němž se nejen seznamují s fungováním celého mediálního domu, ale především se podílí na ověřování informací, vyvracení fake news a hoaxů. V rámci Sherlock Hoax jsou připravovány příspěvky ze série Jak je to doopravdy, které vedle sebe staví vyjádření politiků a fakta. „Naším cílem není vést proti komukoliv žádnou kampaň, ale dostat politiky na faktech. Sherlock Hoax nám velmi pomohl například v kauze Babiše juniora, kdy jsme dokázali vyvracet tvrzení v reálném čase,“ přiblížil Vích.  

Ještě mladším studentům nabízejí Seznam Zprávy tříhodinový program, jehož součástí je nejen prohlídka redakce, debata s novináři, ale také mediální výchova se zaměřením na dezinformace.

Díky práci se sociálními sítěmi, spolupráci s influencery i celkovému otevření redakce tvoří dnes pětinu fanoušků Seznam Zpráv lidé ve věku 25 až 34 let a na druhém místě skupina ve věku 18 až 24 let. A vzhledem k tomu, že 19 % mladých ve věku 15 až 20 let si nyní platí za streamovací služby, jsou podle Vícha v Seznamu přesvědčeni, že jednou budou ochotni platit i za kvalitní obsah.

-stk-