Peníze.cz přidávají aktuální zprávy, chtějí stálé čtenáře
K servisním nástrojům nabídneme ještě víc redakčních textů o tom, co se právě teď děje, říká nový šéfredaktor Peníze.cz Petr Kučera.

Martin Vlnas, Petr Kučera, foto: Partners media
Od dubna má server Peníze.cz nového šéfredaktora Petra Kučeru. Do redakce přišel také Jiří Hovorka a díky personálnímu posílení se začal rozšiřovat i obsah. O záměrech webu Peníze.cz jsme mluvili s ředitelem provozující společnosti Partners media Martinem Vlnasem a šéfredaktorem Petrem Kučerou.
Web o osobních financích Peníze.cz oznámil příchod hned dvou nových redaktorů – Jiřího Hovorky a Petra Kučery. Na oborový web to nejsou malé změny. Proč k nim došlo?
Martin Vlnas: Naším záměrem bylo rozšířit redakční tým, který byl poslední více než rok početně pod svým limitem a věděli jsme, že to takto nemůžeme dlouhodobě zvládat. Zároveň se k tomu přidaly také naše plány na další rozvoj webu Peníze.cz, což by šlo bez personálního doplnění těžko. Proto jsme se začali rozhlížet po tom, kdo by nás mohl doplnit. Nejprve jsme se domluvili s Jirkou Hovorkou a poté s Petrem Kučerou. Oba mají s psaním o osobních financích dlouholeté zkušenosti a přesně zapadají do našich plánů.
Petr Kučera: Díky našemu příchodu se uvolnily ruce kolegům, kteří se o denní provoz webu starali dřív, a mají teď víc času na jiné úkoly v rámci vydavatelství. Chceme posílit aktuální obsah, rychleji a podrobněji reagovat na to, co se v oboru stalo nebo co se chystá. Zároveň ale dál chceme udržovat naše praktické návody, kalkulačky a podobné nástroje, které jsou na webu hodně vyhledávané a tvoří velkou část návštěvnosti. Musí zůstat aktuální a kvalitní. Přeskupením a posílením redakce tak můžeme zvládnout obě hlavní části, na kterých stavíme.
Co je tedy konkrétně nového?
Petr Kučera: V minulém týdnu jsme spustili novou sekci denních aktualit. Jsou to rychlé kratší zprávy, kterých přinášíme několik v průběhu dne. Čtenáři tak dostávají jistotu, že když se v oblasti osobních financí a spotřebitelské ekonomiky něco děje, dozví se to u nás. Nemůžeme čekat s publikací na druhý den ráno – když už něco přineseme později, tak s přidanou hodnotou oproti té denní zprávě.
Jaký typ textů je na webu primární – servisní rubriky a služby, nebo aktuální zprávy?
Petr Kučera: Jsme praktickým průvodcem dění v osobních financích. Opíráme se proto rovnocenně o dvě části: První je ten řekněme statický obsah, kde si čtenáři můžou spočítat na kalkulačce třeba daně, důchody, dávky, najdou tam různé návody a přehledy. Druhou částí pak jsou redakční články, které se snaží víc reagovat na to, co se děje. A v ideálním případě jsou obě části dobře provázané tak, abychom k aktuální zprávě přinášeli i praktický servis, a naopak.
Martin Vlnas: Většina našich uživatelů chodí na Peníze.cz z vyhledávačů, když potřebují řešit hypotéku nebo pojištění. Často ani nevědí, že jsou na Peníze.cz. To nás staví do jiné pozice, než v jaké jsou velké servery typu iDnes.cz nebo Aktuálně.cz. Aktuality by nám měly pomoct k tomu, aby k nám uživatelé chodili pravidelně, i když je zrovna nic netrápí, podívat se i na to, co je nového ve světě financí. Cílem je tedy získat stále čtenáře. Víme, že je to běh na dlouhou trať.
Pravděpodobně ano, je potřeba přimět uživatele k nějaké změně chování. Proč si myslíte, že by vám v tom mohly aktuality pomoct?
Petr Kučera: Na několika aktuálních článcích se ukázalo, že čtenáři na home page přijdou a když na ní vidí nové informace, tak na ně kliknou. U nadčasových témat, která v té chvíli nemají potřebu řešit, klikají méně. Věřím, že když čtenáři uvidí, že u nás během dne najdou čerstvé zprávy, budou nás kontrolovat pravidelně. Na jednom místě jim nabízíme přehled všeho důležitého, co se v oboru právě děje. Samozřejmě nás můžou sledovat i na Twitteru.
Aktuality by nám měly pomoct k tomu, aby k nám uživatelé chodili pravidelně.
Martin Vlnas
Slibujete si od zavedení aktuálního zpravodajství zvýšení návštěvnosti, nebo spíš sledujete zkvalitnění obsahové nabídky Peníze.cz a růst návštěvnosti není až tolik primární?
Martin Vlnas: Z mého pohledu je primárním cílem to, aby web vydělal víc peněz než loni. A to se docílí buď tak, že díky vyšší návštěvnosti získáme vyšší výnosy z reklamy, anebo tím, že oslovíme cílové skupiny ze zajímavých segmentů. Proto si myslím, že aktuality mají na webu své místo.
Kde je tematická hranice, které se ve srovnání s jinými ekonomickými a byznysovými médii nechcete věnovat?
Petr Kučera: Klíčové je pro nás dění v osobních financích v nejširším slova smyslu – tedy nejenom banky, spoření nebo pojištění, ale určitě i daně, důchody, sociální dávky, dluhy, témata související se zaměstnáním, drobným podnikáním, zásadní změny a trendy v obchodních řetězcích, veřejné dopravě nebo mobilních tarifech. Konkurentů, kteří by se tomu věnovali takhle podrobně a pravidelně, už dneska moc nezbylo. Za hranicí už jsou pro nás zprávy z byznysu nebo makroekonomiky, které dobře sledují třeba Hospodářské noviny, E15 nebo Forbes. Určitě nás ale bude zajímat například změna majitele velké banky, vývoj inflace nebo dopady oslabení koruny.
Uvažovali jste o tištěné verzi Peníze.cz?
Martin Vlnas: Ne, o tom jsme nikdy neuvažovali. Domnívám se, že když v době internetu lidé potřebují poradit, hledají odpověď na své otázky online. Tištěné vydání je pro někoho, kdo si chce číst delší materiály, ale ne srovnávat dopad daňových nařízení pomocí online kalkulačky. V tištěné podobě máme magazín Finmag, který roli v printu plní velmi dobře.
Možná by tištěná verze Peníze.cz mohla být obchodně zajímavá pro nějaké další inzerenty…
Martin Vlnas: Z drtivé většiny staví Peníze.cz na výkonnostních kampaních. Magazín Finmag doplňuje Peníze.cz v nabídce jako vhodný kanál pro brandové kampaně a pro inzerenty mimo finanční sektor, kterých máme čím dál víc..
V současnosti se víc mluví o placeném obsahu na webu. Je to pro vás téma?
Martin Vlnas: Dřív jsme o tom přemýšleli, ale dnes to není téma. Maximálně pro některé vybrané servisní služby, ale to je opravdu velmi hypotetická úvaha. Dveře k placenému obsahu si úplně zabouchnout nechceme, v současnosti ale řešíme jiné priority.
Petr Kučera: Dokázal bych si to představit u vybraných článků, kde přinášíme třeba detailní přehledy včetně upozornění na různé chytáky. Tam, kde lidem opravdu ušetříme peníze nebo jim dáme nějaký informační náskok. Ale pro každodenní servis běžným čtenářům, na kterém stavíme, moc ne.
Média, která spadají pod Partners media, rozšířil letos lifestylový ženský online magazín Heroine.cz. Jste s ním spokojeni?
Martin Vlnas: Heroine zahájila v únoru a zatím to vypadá, že se velmi dobře ujala. V dubnu zaznamenala návštěvnost přes 220 tisíc reálných uživatelů. Přemýšlíme proto i o její tištěné podobě.
Jak se všem vaším médiím ekonomicky vede?
Martin Vlnas: Za loňský rok jsme měli obrat ve výši 23 milionů korun, zisk dosáhl přibližně tří milionů korun před úroky a zdaněním. Naši majitelé (Partners Financial Services, pozn. red.) nás rozhodně dotovat nemusí, na náš provoz si vyděláme. A ještě nám něco málo zbyde na další akvizice a rozvoj.
O webu Peníze.cz a Partners media
Server Peníze.cz zahájil svou činnost v roce 2000. Zaměřuje se na poskytování informací z oblasti osobních a rodinných financí. Internetový magazín doplňují profily finančních produktů, kalkulačky nebo interaktivní grafiky. Návštěvnost webu dosáhla v letošním dubnu 1,8 mil. reálných uživatelů (zdroj: NetMonitor). Provozovatelem webu je společnost Partners media, kterou vlastní firma Partners Financial Service, zaměřující se na finanční poradenství. Do portfolia Partners media patří také tištěný magazín Finmag a internetový ženský web Heroine.cz.