BrandZ TOP 100: Nejhodnotnější značkou je nově Amazon

úterý, 11. června 2019, 07:45 Výzkum MediaGuru

Amazon v novém žebříčku předstihl Apple a Google a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa podle žebříčku BrandZTM Top 100 2019, který na newyorské burze publikovaly společnosti WPP a Kantar.

Úspěšné akvizice Amazonu, které mu zajistily nové zdroje příjmů, kvalitní zákaznický servis a schopnost udržet si náskok před konkurencí díky nabídce širokého ekosystému produktů a služeb, umožnily Amazonu průběžně zvyšovat tempo růstu hodnoty značky, stojí v ohodnocení.

Technologické značky vedou žebříček BrandZTM Top 100 od jeho prvního globálního uvedení v roce 2006, kdy na vrcholu stanul Microsoft.

Společnosti Amazon vzrostla hodnota značky z roku na rok o 52 % na 315,5 miliardy USD. Amazon tak předstihl Apple (č.2, 309,5 miliardy USD) a Google (č.3, 309 miliard USD) a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let. Hodnota značky Apple se zvýšila z roku na rok o 3 % a hodnota značky Google o 2 %.

BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019

Pořadí 2019

Značka

Kategorie

Hodnota značky 2019 ($mld.)

Změna hodnoty

Pořadí 2018

1.

Amazon

Retail

315,505

+52 %

3.

2.

Apple

Technologie

309,527

+3 %

2.

3.

Google

Technologie

309,000

+2 %

1.

4.

Microsoft

Technologie

251,244

+25 %

4.

5.

Visa

Platební systémy

177,918

+22 %

7.

6.

Facebook

Technologie

158,968

-2 %

6.

7.

Alibaba

Retail

131,246

+16 %

9.

8.

Tencent

Technologie

130,862

-27 %

5.

9.

McDonald’s

Fast Food

130,368

+3 %

8.

10.

AT&T

Telekomunikace

108,375

+2 %

10.

Zdroj: BrandZ TOP 100 2019 

V Top 10 zůstává na 6. místě Facebook. Alibaba předstihla Tencent a stala se nejhodnotnější čínskou značkou. Vystoupala o dvě místa výš na 7. pozici s růstem hodnoty značky o 16 % na 131,2 miliardy USD. Tencent se propadl o tři místa na 8. pozici. Jeho hodnota značky poklesla o 27 % na 130,9 miliard USD, což BrandZ přisuzuje silně kolísajícímu prostředí, ve němž se značky musí neustále snažit předvídat vyvíjející se potřeby a očekávání zákazníků.

Zatímco ostatní sociální sítě čelí otázkám důvěry a atraktivity, Instagram (č.44, 28,2 miliardy USD), aktuálně s více než 1 miliardou uživatelů po celém světě, se stal skokanem roku. Poskočil v žebříčku o 47 míst a hodnota jeho značky vzrostla o 95 %.

Lululemon, jógou inspirovaná značka sportovního oblečení, je druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem o 77 %. Její hodnota se vyšplhala na 6,92 miliardy USD.

Růstoví rekordmani jako Netflix (+65 %, č. 34, 34,3 miliardy USD), Amazon (+52 %, 315,5 miliardy USD) a Uber (+51 %, č. 53, 24,2 miliardy USD) odrážejí rychle se měnící svět řízený technologiemi, kde zákazníci kladou větší důraz na rozmanité zkušenosti se značkou.

Hlavní trendy žebříčku BrandZ Global Top 100 2019

  • Luxus je nejrychleji rostoucí kategorií (+29 %), následuje Retail (+25 %), motorem růstu je změna v preferencích generací Y a Z, a jejich zaměření na digitální kanály.
  • Dominují kategorie Technologie, Finance a Retail, jsou to nositelé více než dvou třetin celkové hodnoty všech značek.
  • V Top 100 žebříčku je 9 nováčků, převážně z řad čínských a amerických technologických značek s disruptivním obchodním modelem – mezi jinými Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan a Xiaomi.
  • Asijské značky posilují svou přítomnost díky 15 čínským, třem indickým a jedné indonéské značce a zvyšují zastoupení tohoto regionu v žebříčku s celkem 23 značkami, včetně například LIC a Tata Consultancy Services.
  • Objevuje se nová generace značek – značky Generace Z (etablované po roce 1996), které jsou svým tempem růstu velmi odlišné. Mezi nimi sledujeme vysoké navyšování hodnoty za každý rok existence – téměř čtyřikrát více než značky, které vznikly mezi lety 1977 a 1995. V žebříčku BrandZ Top 100 je zastoupeno celkem 23 značek GenZ, které jsou na trhu průměrně 16 let v porovnání s 18 značkami s průměrným stářím 33 let.
  • Udržitelné značky – firmy jsou aktivní v oblastech „společenské zodpovědnosti”, především prostřednictvím sociálních, environmentálních a korporátních iniciativ.
  • Obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy ovlivnily růst značek žebříčku Top 100, který v posledních dvanácti měsících zpomalil na 7 %. Vnímání zákazníků bylo zasaženo obchodními cly ovlivňujícími několik kategorií. Nejvíce utrpěly segmenty automobilů, logistiky a bankovnictví.

O žebříčku BrandZ TOP 100

Hodnocení kombinuje expertní analýzu tržních dat od společnosti Bloomberg s rozsáhlým spotřebitelským výzkumem realizovaným s více než 3,7 miliony spotřebitelů po celém světě. Zahrnuje více než 166 000 různých značek na více než 50 trzích. Hodnocení značek je založené na analýze názoru spotřebitelů. 

Kritéria jsou následující:

  • Značka je ve vlastnictví veřejně obchodované firmy nebo jsou její finanční údaje dostupné na veřejné doméně
  • Bankovní značky mají alespoň 20 procent svých výdělků z retailového bankovnictví
  • „Jednorožci“: jejich poslední ocenění je veřejně dostupné (v předchozích letech byly analyzované pouze značky veřejně obchodované nebo auditované).

Hodnocení značek BrandZTM a reporty zahrnují tyto země: Austrálie, Čína, Francie, Německo, Indie, Indonésie, Itálie, Latinská Amerika (Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Mexiko, Peru), Holandsko, Jižní Afrika, Španělsko, Velká Británie, USA. Nově byly v roce 2019 zahrnuty Kanada a Japonsko.

-mav-