I zmrzliny chtějí Češi zdravější, připlatí si za prémiovost

středa, 5. června 2019, 16:55 Marketing MediaGuru

Ovocné příchutě, méně kalorií či veganská verze, to vše zaznamenává u českých spotřebitelů zvýšený zájem.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Zmrzlinová sezóna začala. S teplým počasím chuť na studenou pochoutku sílí a u českých spotřebitelů se největší oblibě stále těší vanilková, čokoládová a jahodová příchuť. Nicméně i na tomto poli dochází k posunu – zájem roste o zdravější, nízkokalorické či veganské varianty a na své si přijdou i méně typické příchutě, jako je například slaný karamel. Češi si navíc dopřávají čím dál více i prémiové produkty.

V období od loňského dubna do letošního března se podle dat společnosti Nielsen prodalo 41 milionů litrů zmrzliny, což je o 11 % než rok předtím.

Tržby rostly dynamičtěji, až o 22 %, a dosáhly hranice čtyř miliard korun, tedy o 711 milionů korun více. Důvodem takového růstu byla nejen vyšší spotřeba, ale i zvýšení průměrné ceny o 9 % na 98 korun za litr. „Čeští spotřebitelé stále více vyhledávají kvalitní ingredience, za které si rádi připlatí. Typickým příkladem je zmrzlina Magnum, která se těší čím dál větší popularitě a patří k jedné z nejvíce prodávané zmrzlinové značky u nás,“ potvrzuje Jana Přerostová, Category Manager Ice Cream společnosti Unilever, jež má kromě značky Magnum v portfoliu také Míšu, Carte d’Or, Cornetto, Solero, Breyers nebo Ben&Jerry’s.

Táhnou zdravé či veganské zmrzliny

Podle Jany Přerostové je však kromě premiumizace výrazný u zmrzlin ještě jiný trend, a to stále intenzivnější zájem o zdravý životní styl a inovace ve stravování: „Již v loňském roce jsme zaznamenali větší zájem v prodeji zmrzlin s ovocnou příchutí a nízkým počtem kalorií, například u zmrzlin Solero Smoothies, nebo veganskou variantu oblíbené značky Magnum, která byla uvedena ke konci roku exkluzivně na prodejním řetězci Ahold a během několika týdnů se stala jednou z nejprodávanějších variant právě této značky.“

Ovocné příchutě rozvíjí i jiní výrobce. Firma Alimpex Food uvedla pod svou zmrzlinovou značkou Polárka nanuky Smoothie, které obsahují minimálně 30 %, Prima má zase nanuky Mrož s více než 50% podílem ovoce.  Přibývají i veganské zmrzliny. Vedle značky Magnum, jež dnes po celém českém trhu nabízí už dvě varianty – klasickou a mandlovou –, má svou veganskou nabídku ve světě i Cornetto, Ben&Jerry’s či Häagen-Dasz.

Výrobci se rovněž snaží experimentovat s chutí. Slaný karamel je například nejprodávanější příchutí nově uvedené značky Breyers, což je proteinová zmrzlina se sníženou energetickou hodnotou i obsahem cukru. Carte d’Or má v nabídce zase punčovou příchuť či crème brûlée. Značka Míša loni uvedla například mák s povidly nebo jablko se skořicí. A již zmíněná Polárka nabízí nanuk Eňo Ňuňo se žvýkačkovou příchutí.

V oblibě je i zmrzlina večer na gauči

Z pohledu segmentů zmrzliny se v prvním kvartále letošního roku dařilo všem: jednoporcovým zmrzlinám, rodinným balením i dezertům. Nicméně nejvíce rostly jednodporcové zmrzliny, které tvoří téměř polovinu z celoroční spotřeby. Z nich jsou nejoblíbenější jsou nanuky (50 %), dále kornouty (23 %) a sendviče (16 %).

Kromě toho však roste i zmrzlina v kelímku, která stejně jako rodinná balení nepodléhá sezónnosti. „Výrazným a novým trendem ve zmrzlinách se za poslední rok staly zmrzliny v kelímku, které si spotřebitel odnese domů a dopřává si je například večer na gauči. Tento trend je celoroční a není tolik závislý na počasí,“ dodává Jana Přerostová.

-stk-