Reuters Institute: ČT a ČRo mají v Česku nejvyšší důvěru

čtvrtek, 13. června 2019, 10:00 Výzkum MediaGuru

Pravidelná zpráva od Reuters Institute přináší nová data o vývoji zpravodajských médií a digitálního obsahu v 38 zemích včetně Česka.

Foto: Shuttesrtock

Foto: Shuttesrtock

Veřejnoprávní média Český rozhlas a Česká televize jsou podle mezinárodního výzkumu Reuters Institute nejdůvěryhodnějšími českými médii. Vyplývá to z aktualizované zprávy Digital News Report 2019. Do první pětice nejdůvěryhodnějších se ještě řadí internetové servery iDnes.cz, Aktuálně.cz a televize Prima.

Celková důvěra v média ale není v Česku příliš velká, médiím důvěřuje 33 % internetové populace. Je to sice o dva procentní body více než v předešlém měření – a dříve pozorovaný klesající trend důvěry v média se tak podařilo zastavit –, přesto ze všech zkoumaných 38 zemí je důvěra v média v Česku nižší (30. pozice z 38).

Výzkum byl uskutečněn pomocí dotazování internetové populace, která alespoň jednou měsíčně sleduje zpravodajství. V Česku představovala velikost vzorku více než dva tisíce uživatelů. Jde o deklarované postoje. Výsledky se mohou lišit od dat poskytovaných národními výzkumy sledovanosti médií. Výzkum se uskutečnil v 38 zemích na šesti kontinentech.

Média podle důvěry v ČR, zdroj: Reuters Institute (hodnotilo se pouze uvedených 12 médií)

Média podle důvěry v ČR, zdroj: Reuters Institute (hodnotilo se pouze uvedených 12 médií)

Výzkum dále potvrdil, že v Česku se stále zvyšuje sledovanost zpravodajství pomocí mobilních telefonů (z 34 % v roce 2015 na 51 % v r. 2019) a naopak klesá sledovanost zpravodajství na počítačích nebo noteboocích (z 83 % v roce 2015 na 70 % v roce 2019). Využívanost tabletů pro sledování zpravodajství se v čase příliš nemění (14 % v r. 2019).

Nejvyužívanější sociální sítí pro zpravodajství je pro české uživatele Facebook (deklaruje tak 50 % uživatelů). Nejrozšířenější sociální síť pak v Česku využívá 75 % internetové populace. Po Facebooku je s odstupem druhou nejvyužívanější sociální sítí pro zpravodajství YouTube (26 %), poté Facebook Messenger (17 %) a WhatsApp (10 %). Instagram z hlediska zpravodajství předstihl Twitter (8 % využívá pro zpravodajství Instagram a 4 % Twitter).

Podle výzkumu platí za zpravodajství na internetu v Česku v průměru 7 % internetové populace.

Sociální média a aplikace využívané v ČR pro zpravodajství, zdroj: Reuters Institute

Sociální média a aplikace využívané v ČR pro zpravodajství, zdroj: Reuters Institute

Počet předplatitelů online zpráv roste pomalu

Právě placení za obsah je jedním z důležitých globálních témat studie. Přestože se k placenému digitálnímu zpravodajskému obsahu hlásí více vydavatelů, zpráva Reuters Institute konstatuje, že nárůst počtu uživatelů, kteří si za digitální zprávy platí, je ve srovnání s předešlými měřeními pouze malý. „Růst je omezen pouze na několik zemí, zejména ve Skandinávii jako Norsko (34 %) a Švédsko (27 %), zatímco počet platících ve Spojených státech (16 %) zůstává po nárůstu v roce 2017 stabilní,“ uvádí se ve zprávě.

Navíc i v zemích, kde je registrována relativně vysoká úroveň placení za obsah, využívá drtivá většina předplatitelů pouze jedno předplatné. Výzkumníci se také domnívají, že v některých zemích mohou uživatelé věnovat raději digitální předplatné do zábavních platforem typu Netflixu nebo Spotify než do zpravodajství.

Další některé závěry studie

  • V řadě zemí tráví lidé méně času na Facebooku a naopak roste využívanost WhatsAppu a Instagramu. Facebook přesto zůstává nejdůležitější sociální síti pro zpravodajství.
  • Obavy z dezinformací a chybných informací jsou stále vysoké, přestože se vydavatelé a jednotlivé platformy snaží vybudovat k publiku důvěru.
  • Průměrná úroveň důvěry v média se ve zkoumaných zemích snížila o dva procentní body na 42 %. Necelá polovina uvádí (49 %), že důvěřují těm médiím, které sami sledují. Důvěra ve zprávy, na které uživatelé přistupují přes vyhledávání (33 %) a sociální média (23 %), je stabilní, ale extrémně nízká.
  • Více než čtvrtina respondentů (26 %) uvedla, že se obracejí na „spolehlivé" zdroje informací a další čtvrtina přestala využívat zdroje, které mají „pochybnou pověst".
  • Respondenti kladněji hodnotí zpravodajská média pro jejich schopnost přinášet novinky než vysvětlovat dění.
  • Mobilní telefony využívají pro příjem zpravodajství už dvě třetiny (66 %) respondentů. Roste také význam mobilních zpravodajských agregátorů, jakými jsou Apple News nebo Upday.
  • Růst mobilních telefonů zvyšuje i oblíbenost podcastů. Alespoň jeden podcast si za poslední měsíc poslechla více než třetina (36 %).

Celou studii je možné stáhnout si zde: Digital News Report

-mav-