Výzkum: České děti využívají nejčastěji YouTube, roste TikTok
YouTube mají v oblibě mladší i starší děti, Instagram už u českých dětí dohání Facebook. Výrazně roste využívanost platformy TikTok.
Děti jsou v online světě velmi aktivní a používají velké množství online služeb, komunikačních nástrojů, instant messengerů a sociálních sítí. Ty však používají často v rozporu s pravidly pro jejich používání – více než polovina dětí ve věku 7-12 let (52 %) např. používá sociální sítě, přestože pro ně nejsou učeny a pravidla jejich používání povolují využívat službu až od věkové hranice 13 let. Vyplývá to z výzkumu České děti v kybersvětě, na které se podílely O2 Czech Republic a Univerzita Palackého v Olomouci.
Třetina dětí aktivně využívá různé vzdělávací zdroje, především online encyklopedie (Wikipedia) a obecně vyhledávání Google s cílem získat konkrétní informaci.
Nejčastěji využívanou internetovou stránkou dětí ve věku 7-12 let jsou sociální sítě (52 %), před servery pro sdílení videosouborů jako YouTube, Vimeo, Stream (41 %) a online encyklopedií (30,3 %). Také u starších dětí (13-17 let) dominují sociální sítě.
Nejčastěji využívané internetové stránky dětmi
7-12 let | 13-17 let | |
sociální sítě | 51,8% | 75,6% |
servery pro sdílení videosouborů (YouTube, Vimeo, Stream) | 41,1% | 55,9% |
online encyklopedie | 30,3% | 39,2% |
stránky s herní tematikou | 29,5% | 26,1% |
úložiště souborů | 21,0% | 28,1% |
eshopy, bazary, aukční servery | 15,2% | 28,6% |
Z jednotlivých online služeb dominuje u dětí YouTube, následovaný Facebookem (který se stále více u dětí propadá), Facebook Messengerem a Instagramem. Velmi rychle narůstá počet dětských uživatelů sociální sítě/služby TikTok, kterou aktuálně využívá více než čtvrtina českých dětí (28,5 %). TikTok oslovuje velmi malé děti, často ve věku 10-12 let, přičemž po překročení hranice 13 let počet jeho aktivních uživatelů klesá.
Využívání sociálních sítí a online služeb dětmi
služba | využívanost |
YouTube | 89,5% |
72,2% | |
Facebook Messenger | 68,9% |
68,8% | |
66,0% | |
SMS/MMS | 63,0% |
WhatsApp Messenger | 40,4% |
Snapchat | 32,0% |
TikTok | 28,5% |
Twitch | 21,1% |
Skype | 18,5% |
18,1% | |
Viber | 14,7% |
Tellonym | 13,1% |
12,6% |
V souvislosti s kyberšikanou také roste počet dětských uživatelů služby Tellonym (v tuto chvíli jej používání přibližně 13 % českých dětí). Tellonym je často využívaným nástrojem např. v rámci kyberšikany probíhající na Instagramu.
Více než polovina oslovených dětí (59 % dětí) potvrdila, že má ve svém mobilním telefonu trvalý přístup na internet a není tak závislá na Wi-Fi (např. ve škole či v knihovně). Nejčastěji děti používají mobil k telefonování, psaní a odesílání zpráv, sledování YouTube videí, fotografování, hraní her či poslechu hudby.
Co se týče závadného obsahu – ten sleduje velmi málo dětí, nicméně výjimku tvoří videa zobrazující osoby s poruchami příjmu potravy (na YouTube je sleduje 11,80 % dětí), videa zachycující násilí (na YouTube je sleduje 8,77 %), videa zobrazující sebepoškozování (na YouTube je sleduje 8,67 % dětí) a videa zobrazují šokující a odpudivý obsah (na YouTube je sleduje 8,62 % dětí).
K pravidelnému monitoringu pak patří oblast internetového seznamování – 26,77 % respondentů (7274 dětí z 27177) potvrdilo, že dostali od jiného uživatele či uživatelky internetu nabídku na setkání v reálném světě (uživatele neznali osobně z reálného světa). Z pozvaných pak na schůzku dorazilo téměř 70 % dětí (5081 ze 7274).
Celá studie je k nahlédnutí zde.
O výzkumu
Jako základní výzkumný nástroj byl zvolen anonymní online dotazník, který byl distribuován do prostředí základních škol ve všech krajích ČR. Sběr dat probíhal od 1. 2. 2019 do 1. 5. 2019. V následujících týdnech pak proběhlo vyhodnocení dílčích výstupů a jejich interpretace. K detailnímu vyhodnocení dat byl využit statistický software Statistica. Do výzkumu se zapojilo 27 177 respondentů ve věku 7-17 let ze všech krajů ČR, 49,83 % výzkumného souboru tvořili chlapci. Průměrný věk respondentů byl 13 let.
-mav-