AKA & APRA: Veřejný sektor zadal zakázky za miliardu

úterý, 23. července 2019, 15:45 Aktuality, Reklama MediaGuru

Veřejný sektor investoval do komunikace v průměru tři miliony na zakázku, celkově zadal za první pololetí zakázky v hodnotě 1,043 miliardy korun.

Zdroj: AKA & APRA

Zdroj: AKA & APRA

Během prvního pololetí letošního roku zadal veřejný sektor v oblasti komunikace zakázky v hodnotě 1,043 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 22 %. Počet zakázek (359) se meziročně prakticky nezměnil, výrazně se ale zvýšila průměrná hodnota projektů, jež činí téměř tři miliony korun na zakázku. V roce 2018 to pro srovnání bylo jen 1,7 milionu korun. Vyplývá to ze statistiky, kterou pravidelně zveřejňují Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace PR agentur (APRA).

Nárůst finančního objemu byl v prvním pololetí patrný u většiny z 22 sledovaných kategorií veřejných zakázek. Nahoru šly zejména reklamní kampaně, event management či služby v oblasti grafického designu.

Státní správa a veřejné instituce se tak stávají pro dodavatele v oblasti komunikace stále důležitějším partnerem. Jejich zájem účastnit se výběrových řízení však paradoxně vůbec neroste. Největší hráči na trhu reprezentovaní oběma asociacemi se věnují z naprosté většiny komerčním zakázkám.

Podle výzkumu agentury STEM/MARK, jenž probíhal mezi největšími agenturami sdruženými v APRA, čtvrtina dotázaných uvedla, že se veřejných tendrů neúčastní vůbec nikdy, ostatní občas. Mezi důvody, proč se těchto tendrů neúčastní, byla nejčastěji uváděna cena jako hlavní kritérium výběru (56 %), administrativní náročnost (50 %) a zadání odporující etice oboru public relations (44 %). Podobné důvody, proč neinvestují čas a úsilí do veřejných tendrů uvádějí i agentury AKA.

Profesní asociace dlouhodobě poukazují na chybné nastavení hodnotících kritérií, která zcela ignorují potřebnou ekonomickou výhodnost, zbytečnou administrativní náročnost výběrových řízení a špatně nastavená očekávání zadavatelů.

-stk-