CBRE: Obraty obchodních center rostou, nejvíce gastro

pátek, 12. července 2019, 14:15 Retail, Aktuality MediaGuru

Obraty v českých regionálních nákupních centrech loni vzrostly oproti roku 2017 o 4,2 %. Největší nárůst zaznamenala gastronomie.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Podle nejnovější studie CBRE Shopping Center Index obraty v českých regionálních nákupních centrech v roce 2018 rostly, a to již pátým rokem za sebou. Oproti roku 2017 pak loni vzrostly o 4,2 % a celkově se tržby zvedly o 35 % za toto období. Nájemné rostlo jen minimálně. Míra neobsazenosti prostor je stabilní.

Největší nárůst obratů panuje u sektoru gastronomie (9,5 %) a služeb (7,9 %), naopak elektro kleslo o 5,1 %. „Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015 a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes 40 %. Sektor služeb zaznamenal výjimečné výsledky díky kadeřnickým a kosmetickým salónům a cestovním kancelářím, které vykazují nejvyšší meziroční nárůst v rámci jednotlivých služeb a to o 20,2 %,“ doplňuje Klára Bejblová, CEE Retail Research & Consultancy společnosti CBRE.

Na celkovém obratu se také významně podílela móda, i když rostla jen o 3,8 %. Na celkových plochách galerií má ale největší 38% podíl, a proto jej nejvíce ovlivňuje. „Výkonnost kotevních nájemců v sektorech módy, sportu a hraček stále posiluje. Jejich obraty rostou již třetím rokem po sobě,“ říká Milan Mašša, Head of Retail Advisory & Transaction Services společnosti CBRE.

Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, za poslední tři roky rostla o více než 40 %, zdroj: CBRE.

Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, za poslední tři roky rostla o více než 40 %, zdroj: CBRE.

Součástí indexu není segment hypermarketů, supermarketů a volnočasových aktivit, nicméně podle CBRE i tyto aktivity rostou. „I tady jsme zaznamenali růst v obratech. U hypermarketů a supermarketů za poslední tři roky a růst nájmů za poslední dva roky. Loňský rok byl rekordní. Obraty vzrostly meziročně v průměru o 7,6 % a nájmy o 1,7 %. Další významný segment, od kterého se očekávají silné výsledky je segment zábavy a volnočasových aktivit. Tomuto segmentu již dlouhodobě dominují kina. Ta vykazovala v posledních třech letech neuvěřitelný růst tržeb, a to o více jak 40 %, z toho v roce 2018 (19 %), což je v souladu s trendem tržeb reportovanými Unií filmových distributorů, doplňuje Katarína Brydone, Head of Retail společnosti CBRE.

Rostoucí obrat se neprojevil na zvyšování nájmu. V roce 2017 sice průměrný nájem poprvé vzrostl, a to téměř o 5 %, ale loňský rok tento nárůst nezopakoval. Průměrné nájemné za rok 2018 vzrostlo jen o 1 %.

Zatímco návštěvnost center rostla loni v průměru jen 2,5 %, nákupní košík roste konzistentně každým rokem za celou dobu existence indexu. Za posledních sedm let pak vzrostl o třetinu, především díky silným obratům zaznamenaných v posledních pěti letech. „Tento trend je významný v kontextu dlouhodobého růstu nakupování online. Je vidět, že i přes silný růst online, kde má Česká republika druhý největší podíl online v Evropě, stále Češi rádi nakupují v nákupních centrech a nedochází k oslabení nákupních center jako platformy prodeje zboží a služeb,” konstatuje Tomáš Míček, Head of Property Management – Retail společnosti CBRE.

-zue-