Facebook brojí proti lžím o zdraví

neděle, 7. července 2019, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť snižuje dosah příspěvků, které zavádějícím způsobem propagují údajně léčivé přípravky či informují o medicíně.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Boj Facebooku proti šíření klamavého obsahu má mnoho podob, největší sociální síť se aktuálně zaměřila na oblast medicíny. Každá stránka, která by šířila příspěvky o nejrůznějších produktech na „zaručené“ zhubnutí či přípravcích proti vypadávání vlasů, musí od nynějška počítat s horším umístěním v newsfeedu. Nejde ale jen o propagaci konkrétních výrobků, Facebook zakročí také proti senzacechtivým příspěvkům na téma zdraví – typicky má jít o ty, které hovoří o nějakém „zázračném léku“. V momentě, kdy facebooková stránka s popisovanou praxí přestane, její dosah v kanálu příspěvků se opět vrátí na předchozí hodnoty.

„K celé záležitosti jsme z technického hlediska přistoupili podobným způsobem jako v minulosti k redukci nekvalitního obsahu typu clickbaitu. Identifikujeme jednotlivé fráze, které v podobných příspěvcích jejich pisatelé často používají,“ uvedl produktový manažer Facebooku Travis Yeh na blogu firmy.  

Jak ale podotýká server Mashable, takové vysvětlení zdaleka nepředstavuje vzor jednoznačnosti. Není prý úplně jasné, co všechno má spadat do kategorie zavádějících informací o medicíně a zdraví. Zatímco například rady, že proti rakovině pomáhá jedlá soda, lze jednoznačně označit za lživé, v případě dalšího obsahu na téma zdravého životního stylu může být hranice rozostřená. Jako příklad uvádí Mashable příspěvek z Instagramu, dceřiné firmy Facebooku. Daný post může mít značnou šanci uniknout filtrům Facebooku nejen proto, že teze „tohle vám onkologové o esenciálních olejích neřeknou“ nepředstavuje textovou, ale obrazovou informaci. Samotný popis, že tyto oleje lidstvo zná dávno před nástupem farmaceutického průmyslu a nemělo by  ani v nejmenším podceňovat jejich léčivé účinky, rovněž zní na poměry sociálních sítí poměrně umírněně. Příspěvek explicitně neříká, že esenciální oleje léčí rakovinu. „Jen“ tvrdí, že onkologové o nich příliš nemluví, lidstvo je zná dlouho a mohou zlepšit zdravotní stav jednotlivců. Přesto si řada onkologicky nemocných lidí, kteří jsou z podstaty své situace citlivější na jakékoliv nadějeplné zmínky, může post vyložit jako informace o léčbě rakoviny a tipy k jejímu zvládnutí.

Facebook by na druhou stranu při řešení podobných situací mohl využít své zkušenosti s potlačováním lží o očkování. V březnu přišel s tím, že začne snižovat dosah stránek a skupin, kde se sdílí dezinformace o jednotlivých vakcínách. Zároveň zadavatelé přišli o možnost cílit své sdělení na ty uživatele, které algoritmy sociální sítě vyhodnotily jako osoby zajímající se o „kontroverze kolem očkování“.  Také v této oblasti by se našlo mnoho příkladů na hraně.

V neposlední řadě ale nelze snahy Facebooku vnímat odděleně od jeho boje se sířením takzvaných fake news. Už jenom proto, že i některé weby fungující v Česku doplňují své „alternativní zpravodajství“ informacemi o lidovém léčitelství, ezoterice a konspiračními teoriemi o farmaceutickém průmyslu. Po aktuálních úpravách fungování newsfeedu by to mohl mít tento typ obsahu na Facebooku těžší. Na druhou stranu hrozí, že omezování dosahu jen utvrdí jeho recipienty v představě, že jsou obětí spiknutí. I kvůli těmto synergiím a možným protireakcím se vyplatí sledovat dopady zdánlivě drobných a úzce zaměřených úprav facebookových algoritmů.

-riv-