Facebook zkouší dát tvůrcům videí více možností výdělku

neděle, 14. července 2019, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť představila několik novinek, s jejichž pomocí se chce stát pro videotvůrce podobně atraktivní platformou jako YouTube.

Facebook chce dát na své videoplatformě Watch tvůrcům více možností si vydělat, zdroj: Facebook.

Facebook chce dát na své videoplatformě Watch tvůrcům více možností si vydělat, zdroj: Facebook.

Facebook nevzdává své úsilí konkurovat videoportálu YouTube, naopak. Tvůrcům zajímavých klipů chce dát na své videoplatformě Watch více možností, jak mohou na svém obsahu vydělat. Provozovatel největší sociální sítě oznámil, že testuje rozšíření konceptu tzv. hvězdiček, jejichž prostřednictvím lze oblíbeným autorům videí platit. Nyní je mohou inkasovat jen ti, kdo streamují herní obsah, v budoucnu by toto obsahové vymezení živých videopřenosů mohlo přestat existovat.

Princip „plateb“ je v zásadě jednoduchý. Uživatelé mají možnost nakoupit si balíček virtuálních hvězdiček, které pak mohou zaslat svým oblíbencům, a tím je finančně obdarovat. Současně ale obdarují i Facebook, který si z transakcí strhává zhruba 29procentní podíl.

Kreativní uživatelé Facebooku navíc nově mohou svým platícím fanouškům nabídnout členství v exkluzivních soukromých skupinách. Ty jsou určené k důvěrnější komunikaci a současně představují extra motivaci k finanční podpoře jednotlivých tvůrců. Silnějším zdrojem příjmů se pro facebookovou obdobu „youtuberů“ má také stát vylepšení nástroje Brands Collabs Manager, kde zadavatelé hledají vhodné tváře k obsahové spolupráci. Tvůrci získají možnost inzerentům nabízet svou vlastní cílovou skupinu k zaměření reklamy, a tím zvýšit svou vlastní marketingovou hodnotu.

Facebook ale rozhodně nezapomíná ani na své finanční zájmy. Sice rovněž oznámil, že více jeho uživatelů dostane možnost předplatit si exkluzivní obsah populárních tvůrců, ovšem současně firma upravila svůj systém provizí. Nyní si začne účtovat třetinu z měsíčního předplatného i v případě, kdy platba proběhla prostřednictvím stolního počítače. Na oplátku získají tvůrci větší kontrolu nad tím, kde se v jejich videích zobrazuje reklama. Pokud hrozí, že by se měla ukázat nevhodně uprostřed klipu, mohou autoři nastavit, že preferují u videa takzvaný pre-roll.

Nehledě na to, jak moc novinky nakonec přijmou tvůrci za své, zůstává nezodpovězenou otázkou i reakce publika. Jak pro web stanice CNBC podotkl spoluzakladatel marketingové agentury Viral Nation Joe Gagliese, lidé prý nejsou na některé druhy reklamy či možnosti předplatného na Facebooku zvyklí. „Naopak portál YouTube se na rozvoj způsobů, jak mohou autoři monetizovat svůj obsah, zaměřil už od počátku. Řada tvůrců tak věnuje prakticky celou svou pozornost produkci pro YouTube, Instagram či nově vznikající platformy,“ popsal Gagliese.

Rozdíl mezi videoplatformou Watch a YouTube lze navíc jasně vyjádřit prostřednictvím čísel: zatímco projekt Facebook může počítat s více než 720 miliony diváků za měsíc, v případě videoportálu Googlu jde o necelé dvě miliardy. Vzhledem k tomuto poměru tak s updaty Facebook Watch zdaleka nemusí být konec.

-riv-