Rencar podal oznámení na DPP, podle toho je nesmyslné

úterý, 30. července 2019, 07:10 Aktuality, Outdoor MediaGuru

Firma Rencar z mezinárodní skupiny JCDecaux podala trestní oznámení na pražský dopravní podnik (DPP).

Foto: Rencar

Foto: Rencar

Firma Rencar z mezinárodní skupiny JCDecaux podala trestní oznámení na pražský dopravní podnik (DPP) kvůli pronájmu tzv. citylight vitrín v metru, které od července převzala firma BigBoard. Zástupci firmy novinářům řekli, že poptávkové řízení bylo podle nich netransparentní a DPP jím vznikla škoda asi 130 milionů korun, nevýhodná byla podle nich i další řízení.

DPP v reakci uvedl, že díky transparentním tendrům získává ze zlomku ploch více peněz než dosud od firmy Rencar a obvinění je nesmyslné. Podnik a Rencar se soudí o smlouvu na reklamu v MHD z roku 1997, která je podle DPP nevýhodná a neplatná, což Rencar odmítá.

DPP je menšinovým akcionářem Rencaru, ve firmě vlastní 28 procent. Reklamní vitríny v metru dosud provozovala firma euroAWK, které DPP v roce 2013 ukončil smlouvu a do loňska se o platnost ukončení soudil. Soud nakonec rozhodl ve prospěch podniku, který loni vysoutěžil nového provozovatele.

Podle místopředsedy představenstva firmy Rencar Bohumila Chomáta spadají i citylight vitríny do smlouvy z roku 1997, kterou firma považuje za platnou. Nové podmínky pronájmu podle něj nejsou pro podnik výhodné a tendr byl vypsán netransparentně. „DPP uzavřel ke smlouvě z roku 2018 také nový dodatek, kterým podstatně mění podmínky smlouvy, a to v neprospěch DPP. Částka, o kterou tak DPP v rámci tohoto dodatku přichází, dosahuje téměř 130 milionů korun," uvedl Chomát.

DPP v reakci uvedl, že dodatek vůbec neřeší výši ani předmět nájmu. „Nový nájemce je nadále povinen platit za všech minimálně 1196 reklamních ploch. Pouze tento kontrakt přináší DPP o více než 500 milionů korun vyšší příjmy za stejné plochy, které v minulosti užíval jiný nájemce," uvedl podnik. Je to podle něj jasný projev péče řádného hospodáře.

Předseda představenstva společnosti Rencar Pavel Slabý v pondělí uvedl, že trestní oznámení je prvním krokem a další budou následovat. Advokát firmy Miroslav Krutina řekl, že oznámení bylo podáno pro čtyři trestné činy – porušení povinnosti při správě cizího majetku, porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a pletichy při zadání veřejné zakázky.

DPP trestní oznámení označil za nesmyslné a uvedl, že díky dosud uskutečněným tendrům nyní získává ročně za zlomek ploch více než 54 milionů korun, což je vyšší suma, než byly průměrné odvody společnosti Rencar v posledních letech za 130.000 ploch. „Již v minulosti se pokusila společnost Rencar napadnout výběrová řízení u soudů, kde pohořela. Podání trestního oznámení je zřejmě další pokus," uvedl DPP v prohlášení. Doplnil, že Rencar vyšetřuje v souvislosti se smlouvou s podnikem policie.

Pokud jde o transparentnost, tendry byly podle podniku otevřené a Rencar se mohl přihlásit. „Bohužel, jimi předložené nabídky byly pro DPP méně výhodné, nebo se výběrového řízení neúčastnila vůbec," uvedl.

Načasování podání trestního oznámení také podle DPP může vzbuzovat podezření, že souvisí s informacemi, které se objevily minulý týden v médiích. Podle nich soudy už v roce 2009 v odůvodnění k rozsudkům k jiné kauze mimo jiné konstatovaly, že smlouva mezi společností Rencar a DPP je absolutně neplatná.

Společnost BigBoard podobně jako DPP uvedla, že kritizovaný dodatek vůbec neřešil výši nájmu a že vyjádření Rencaru vnímá jako snahu odvrátit pozornost od smlouvy s DPP. „Naše společnost vůbec nerozumí tomu, co má být obsahem sdělení Rencaru a myslíme, že to neví ani sám Rencar. Pikantní na celé věci je, že když se JCDecaux samo nebo prostřednictvím některé z dceřiných firem účastní výběrového řízení, které prohraje, označí ho vzápětí za netransparentní. Aktivitu Rencaru vnímáme pouze jako snahu odvrátit pozornost od jejich neplatné smlouvy s DPP a obranu stamilionových dividend, které postupně odešly mateřské JCDecaux do Francie," uvedla firma v prohlášení.

O platnost smlouvy o reklamu se Rencar a DPP soudí od roku 2016. Smlouva z roku 1997 měla platit do roku 2031 a zahrnuje pronájem desítek tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách. Podnik ji vypověděl poté, co ji vedení DPP a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. Zároveň zpětně napadl její platnost. DPP argumentoval posudkem, podle kterého by měl za pronájem ploch pro reklamní činnosti dostávat i dvakrát více než stávajících necelých 50 milionů korun ročně. Podle zástupců firmy má smlouva podmínky v rámci evropského trhu nastavena nadstandardně výhodně. Obvodní soud pro Prahu 1 se nyní zabývá JCDecaux v souvislosti s údajným zvýhodněním při zakázce na pronájem ploch v metru, firma pochybení odmítá.

-čtk-