Deníků se v prvním pololetí prodávalo o 7 % méně

úterý, 13. srpna 2019, 07:35 Tisk MediaGuru

Předplatné i pultový prodej tištěných deníků zaostaly v prvním letošním pololetí za výsledky z loňského roku.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

Průměrný prodaný náklad tuzemských deníků v prvním letošním pololetí 2019 představoval 614,7 tisíc výtisků denně. Za prvních šest měsíců se v průměru každý den prodávalo o 7,4 % méně výtisků než v prvním pololetí 2018, tj. o dva tisíce kusů denně méně než ve stejném období o rok dříve.

Jde o dlouhodobý trend, který se v posledních letech nemění. Vývoj prodejů přes pultový prodej a předplatné byl v zásadě srovnatelný. Pokles prodeje pomocí obou kanálů se pohyboval na úrovni mezi 8-9 procenty.

Nejprodávanějším deníkem zůstal v prvním letošním pololetí Blesk s průměrným prodejem denně 194 tisíc výtisků. Nad hranicí 100 tisíc výtisků se pak udržují MF Dnes a Deník.

Většina deníků své výsledky meziročně snížila. Hospodářské noviny v datech ABC ČR vykazují meziročně lepší čísla v souhrnném prodaném nákladu, k navýšení ale došlo díky růstu prodejů přes elektronickou verzi. Prodej předplatného tištěných HN a také prodej v pultovém prodeji tištěných HN byl letos v pololetí slabší než v období prvních šesti měsíců 2018.

Prodaný náklad deníků (ks), 1. pololetí 2019

prodaný náklad I-VI/2019 meziroční změna (%)
Blesk 193 906 -6,6
MF Dnes 110 928 -8,9
Deník 102 108 -11,3
Právo 66 471 -8,6
Aha! 43 134 -4,5
Lidové noviny 33 459 -8,3
Hospodářské noviny 33 026 0,8
Sport 31 702 -2,0
celkem 614 733 -7,4

Pultový prodej deníků (ks), 1. pololetí 2019

pultový prodej I-VI/2019 meziroční změna (%)
Blesk 152 562 -4,9
Aha! 40 815 -7,4
Právo 36 898 -12,1
MF Dnes 35 040 -13,5
Deník 25 981 -12,5
Sport 21 934 -11,7
Lidové noviny 8 095 -9,4
Hospodářské noviny 2 584 -5,5
celkem 323 909 -8,3

Předplatné deníků (ks), 1. pololetí 2019

předplatné I-VI/2019 meziroční změna (%)
Deník 68 991 -10,7
MF Dnes 61 198 -9,2
Právo 26 389 -6,8
Hospodářské noviny 16 434 -7,8
Lidové noviny 15 197 -9,1
Blesk 9 412 2,3
Sport 3 126 -2,8
Aha! 561 7,5
celkem 201 308 -8,7

Zdroj: ABC ČR, průměr za leden až červen 2019

Z pohledu vydavatelských subjektů zůstává na na trhu placených deníků nejsilnějším subjektem Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s podílem na trhu téměř 44 %. Následují Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) s 23,5 % a Vltava Labe Media (Deník) s 16,6 %.

Podíl vydavatelství na prodaném nákladu deníků, 1H/2019

Zdroj: ABC ČR

-mav-