Facebook dává uživatelům nástroje k ochraně soukromí

neděle, 25. srpna 2019, 08:05 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť často ví o tom, co si lidé prohlížejí jinde na internetu. Komu to vadí, dostane možnost takový sběr informací zakázat.

Zdroj: Facebook

Zdroj: Facebook

Po mnohaměsíčních zdrženích dává Facebook svým uživatelům možnost odstřihnout největší sociální síť od přístupu k historii jejich webového prohlížení. Firma novinku doprovází slovy o lepší ochraně soukromí a poskytováním větší kontroly nad tím, jak je s daty toho kterého uživatele nakládáno. Tu ale získávají zatím jen obyvatelé Irska, Jižní Koreje a Španělska s tím, že do dalších zemí hodlá Facebook se službou expandovat během „nadcházejících měsíců“, jak společnost uvedla na svém blogu. Novou funkci nasazuje údajně takhle pomalu proto, aby společnost zajistila maximální spolehlivost vymoženosti.

Vše podstatné o novince najdou Irové, Španělé či Korejci po přihlášení se na sociální síť v nové záložce s názvem „Off-Facebook activity“. Tam vidí přehled stránek a aplikací, které sledují to, jaký obsah si uživatelé prohlížejí v jiných částech kyberprostoru. Sebraná data pak posílají Facebooku s cílem lepšího zacílení reklamy. Takový sběr dat je možné zakázat buď zcela, nebo jen vybraným webům a aplikacím. Kdo by nechtěl sáhnout k podobně radikálnímu kroku, může zkrátka jen vymazat historii dosud nashromážděných dat. Provozovatel Facebooku nicméně s podobnými funkcemi zaměřenými na ochranu dat a soukromí nekončí a chystá se vyvíjet další. Podrobnosti však neuvedl.

Další důraz na zvyšování ochrany soukromí je však logickým krokem už jen proto, že představené funkce řeší de facto „pouze“ ten pro mnohé uživatele nejviditelnější aspekt shromažďování jejich dat. Řada z nich se pozastavuje nad tím, že jen co před chvílí googlovali například zimní boty, už je reklamy propagující právě tento typ zboží začaly provázet i na Facebooku. Sociální síť jako by v jejich očích okamžitě věděla, co lidé před chvílí hledali, a přizpůsobila tomu svůj obsah. Facebook má přitom k dispozici ohromné množství uživatelských dat i bez informací o chování lidí mimo sociální síť. Každý udělený lajk, rozkliknutý odkaz, komentář či vyplněný osobní údaj v profilu poskytuje o každém člověku dostatek informací tak, aby mohli například zadavatelé reklamy účinně svou inzerci personalizovat. A právě to byla i podstata skandálu kolem firmy Cambridge Analytica, která se dat uživatelů Facebooku zmocnila přes interaktivní osobnostní testy, které měly podobu kvízu.

Portál Wired ale upozorňuje na relativní nedostatečnost představené novinky v další souvislosti: bez ohledu na to, jak Facebook novinku prezentuje, webovými stránkami sesbíraná data o prohlížení definitivně nezmizí ani poté, co si uživatel nechá „smazat historii“. V praxi dojde k tomu, že sociální síť přestane data spojovat s konkrétním uživatelským účtem, upozorňuje Wired s tím, že k této akci nakonec dojde až po 48 hodinách. David Baser, šéf facebookové divize zaměřené na ochranu soukromí, ale pro Recode poukazuje na to, že se jeho tým vydal dosud neprobádanou cestou – při úpravě toho, jakým způsobem systémy Facebooku nakládají s daty, se prý nemohli pracovníci Facebooku držet žádné ozkoušené šablony. Z širšího pohledu ale sociální síť řeší problém ani ne tak technologický, jako spíše marketingový. Facebook se v první řadě snaží zlepšit svou reputaci a odolávat nařčení, že je sociální síť nebezpečím jak pro soukromí, tak kvůli svému fungování i pro celou společnost. A na takové výzvy se „šablony“ hledají ještě obtížněji.

-riv-