Facebook zkouší ještě zjednodušit nakupování

pondělí, 16. září 2019, 14:45 Internet & Mobil MediaGuru

Uživatelé sociální sítě by si mohli objednávat zboží přímo ze sponzorovaného příspěvku.

Zdroj: Facebook

Zdroj: Facebook

Největší sociální síť se připravuje na vánoční nákupní sezonu. V omezeném rozsahu začala testovat rozhraní, které umožní objednat a zaplatit zboží přímo přes facebookovou reklamu, která uživatele zaujala. Nákupní proces se tedy obejde bez nutnosti přesměrování na stránky internetového obchodu. Funkce má být dostupná v rámci formátu takzvaných dynamických reklam, které připomínají nákupní katalog – umožňují totiž uživateli listovat nabídkou zboží.

Nyní začínají lidé dostávat možnost si produkt rovnou i objednat. Facebook ale činí funkci dostupnou jen pro ty uživatele, kteří sociální síti poskytli údaje o své platební kartě. Po objednání zboží rovnou dostanou potvrzení prostřednictvím soukromé zprávy. V současné chvíli si ale testovanou novinku může osahat jen omezený počet firem, potenciálně limitujícím faktorem je podle server Social Media Today také pošramocená reputace Facebooku – po skandálech se zneužitím osobních dat se zkrátka mohou uživatelé zdráhat poskytovat firmě tak cenná data, jako je přístup ke své platební kartě a informacím o platbách.

Nejde přitom o jediný způsob, kterým se Facebook snaží lépe propojit nakupování produktů s jejich propagací. Současně firma testuje způsob, kterým mohou zadavatelé změnit organické instagramové „nákupní“ příspěvky na sponzorovaný příspěvek na Facebooku. Formát, u kterého je tohle možné, jako by už byl předurčený ke komerčnímu využití: Instagram dává vybraným značkám možnost „otagovat“ i jednotlivé zboží, respektive uvést v rámci tagu odkaz na e-shop.Možnost překlopení těchto příspěvků na Facebook se tak jeví jako logická synergie mezi Instagramem a jeho mateřskou společností. Tím spíše, když si podle ní rozklikává zmíněné produktové tagy na 130 milionů majitelů instagramových účtů. Přínosy propojení bude firma testovat během následujících několika měsíců, současně plánuje přinést možnost objednávky zboží přímo přes reklamní příspěvek i na Instagram.

Už nyní ale podle portálu Adweek lze vyčíslit, že kvůli dlouhému intervalu mezi „vidím zboží v reklamě, které chci“ a „nakupuji ho“ přicházejí firmy o více než 200 miliard dolarů tržeb ročně. A to pouze ve Spojených státech amerických. V této souvislosti by ke zlepšení situace mohl hypoteticky přispět i projekt digitální měny z produkce Facebooku. Oběživo s názvem Libra by mělo zásadním způsobem zjednodušit platby, respektive přeposílání peněz mezi uživateli a firmami. Na rozdíl od bitcoinu, který je nejznámější virtuální měnou současnosti, ale libra nevyniká mírou decentralizace. To vadí řadě amerických zákonodárců (například Kevinu McCarthymu), kteří varují před dalším nárůstem moci technologického giganta. Prezident Donald Trump v minulosti uvedl, že pokud chce Facebook přijít s vlastní měnou, měl by požádat o bankovní licenci. Vylepšování nákupních zážitků na sociálních sítích tak nakonec podle všeho narazí spíše než na překážky technologického charakteru na ty regulatorní.

-riv-