Humanic digitalizuje prodejny a chystá věrnostní klub

středa, 4. září 2019, 14:40 Retail

V posledních letech Humanic mění síť svých prodejen s obuví. „Soustředíme se na prémiové lokality, kde má prodej smysl a ekonomický přínos,“ říká Kateřina Smutná, marketing a PR manažerka firmy.

Kateřina Smutná, zdroj: Humanic ČR

Kateřina Smutná, zdroj: Humanic ČR

Síť prodejen s obuví Humanic provozuje v České republice 24 obchodů. V pátek 6. září otevírá zrekonstruovanou pobočku v pražském obchodním centru Arkády Pankrác. Některé prodejny v centrech velkých měst ale firma naopak musela uzavřít. „Naším cílem není dostupnost na každém rohu. Soustředíme se na prémiové lokality, kde má prodej smysl a samozřejmě ekonomický přínos,“ říká na úvod rozhovoru Kateřina Smutná, marketing a PR manažerka Humanic ČR.

Jak se tedy vyvíjí expanze v rámci ČR? Plánujete letos otevírat ještě další prodejny, nebo se spíše zaměříte na modernizaci stávajících prodejen?

Letos jsme investovali do modernizace dvou stávajících prodejen, a to do prodejny na náměstí Svobody, která se nachází v centru Brna, a do prodejny na pražských Arkádách, která je naopak typickým představitelem prodejní plochy v moderních nákupních centrech s velkou spádovostí lidí.

Od loňska jste otevřeli dvě prodejny – v Olomouci v Galerii Šantovka a v Brně na náměstí Svobody v novém konceptu. V čem se liší od těch stávajících?

Tyto prodejny jsou vybaveny designovými dekoracemi, novým interiérovým řešením a moderním prostředím, ve kterém co nejlépe vyniknou aktuální trendy sezóny. Součástí prodejen jsou například i multimediální obrazovky, které promítají současné módní trendy, novinky, informace ze sociálních sítí apod. V Brně na náměstí Svobody jsme využili prostorů prodejny a v prvním patře jsme otevřeli oddělení s rozšířenou nabídkou nadměrných velikostí, a to jak dámských, tak i pánských. Nadměrné velikosti jsou zákazníky velmi žádané.

Jaké další investice plánujete pro tento rok?

Kromě rekonstrukce stávajících prodejen jsme významně investovali do digitalizace. Všechny prodejny jsou vybaveny iPhony, které slouží pro rychlejší obsluhu zákazníků. Personál si pomocí iPhonu naskenuje daný produkt a hned vidí, kolik kusů je na prodejně skladem, případně také zjistí dostupnost zboží na jiné naší prodejně. Pokud zboží není na prodejně dostupné, personál může zákazníkovi ihned nabídnout přeposlání produktu z jiné prodejny, nebo zaslání rovnou domů (tzv. Send2Home). Obě tyto služby jsou zákazníky velmi oblíbené a poptávané.

Museli jste měnit, přesouvat prodejny třeba v rámci jednotlivých měst, protože se změnila jejich atraktivita pro zákazníky?

V minulosti jsme některé prodejny, které se neosvědčily, uzavřeli. Jednalo se například o prodejny v centrech větších měst. Současným trendem je bohužel jistý odchod obchodníků z center měst, která se vylidňují. Přesouvají se do nákupních center nebo retail parků. Což je samozřejmě škoda. Nicméně snahy o navrácení typických obchodů zpátky do měst tu jsou, takže uvidíme, jakým směrem půjde vývoj dál. Brněnská prodejna na náměstí Svobody a pražská na Národní třídě se však drží velmi statečně a rozhodně nám nedělají ostudu. Jsou to takové naše stálice.

Součástí prodejen jsou nově multimediální obrazovky, prodavači mají k dispozici iPhony. Zdroj: Humanic ČR

Součástí prodejen jsou nově multimediální obrazovky, prodavači mají k dispozici iPhony. Zdroj: Humanic ČR

Pobočka v Brně na náměstí Svobody je jedna z mála v centru města, většina je v obchoních centrech nebo retail parcích. Zdroj: Humanic ČR

Pobočka v Brně na náměstí Svobody je jedna z mála v centru města, většina je v obchoních centrech nebo retail parcích. Zdroj: Humanic ČR

Kdo jsou vlastně vaši zákazníci a změnilo se v posledních letech toto zaměření?

Našim typickým zákazníkem je žena ve věku cca 18 až 45 let, která se zajímá o módu, sleduje trendy a chce být in. Postupně si však všímáme, že se o módu začínají zajímat čím dál více i muži, kteří nechtějí chodit jen v jedněch „vyšmajdaných“ teniskách. Naši zákazníci hojně poptávají mezinárodní značky, ale oblíbili si také vlastní značky Humanic, jako např. Pat Calvin, OMG!, Kate Gray a mnoho dalších, které jsou cenově dostupnější, ale nepostrádají punc módního trendu.

Jak komunikujete se zákazníky? Jaká média využíváte a jaká se vám osvědčila?

V marketingové strategii jsme ovlivněni naší rakouskou centrálou, která nastavuje komunikaci pro všechny evropské země, ve kterých Humanic působí. Ve srovnání s Rakouskem a jinými západními zeměmi je Česká republika na velmi vysoké úrovni, co se týče komunikace v digitálním světě a zejména v oblasti e-commerce. Proto jsme uvítali, když český Humanic loni v listopadu konečně vstoupil do online světa a do sociálních médií. Svůj profil máme jak na Facebooku a Instagramu, tak na Youtube a Pinterestu. Zejména Instagram je pro nás zajímavé médium, móda se přes něj velice dobře komunikuje.

Jak jste spokojeni s online prodeji, nabízíte zde i něco navíc?

E-shop provozuje naše mateřská společnost Leder&Schuh. Zákazníci zde hodně nakupují světoznámé značky, které jsou dostupné například jen v našich vybraných kamenných prodejnách. Na jaře letošního roku jsme investovali do redesignu webových stránek, a s tím šlo ruku v ruce i drobné vylepšení e-shopu. Pomyslné gros však zatím pořád tvoří naše kamenné prodejny. Naši zákazníci by si na e-shopu přáli více možností platby na výběr, více možností dopravy, což bohužel zatím neumožňujeme. Nicméně jsme si této potřeby vědomi a doufáme, že v příštím roce se nám podaří e-shop zase o něco vylepšit tak, aby více vyhovoval potřebám českých zákazníků. 

Údajně plánujete spustit věrnostní klub, můžete k tomu říci něco bližšího?

Zákaznický klub již velmi dobře funguje v sousedním Rakousku. Pokud se zákazník rozhodne vstoupit do klubu, čekají na něj například vybrané produkty za zvýhodněné ceny nebo jiné exkluzivní nabídky. Spuštění zákaznického klubu pro Českou republiku je plánováno na první polovinu roku 2020.

Plánujete na druhou polovinu roku nějakou výraznější komunikační kampaň?

V druhé polovině roku bude běžet naše kampaň na internetu a samozřejmě na sociálních sítích. Větší kampaň v médiích tento rok již nechystáme. V tomto období se však již pomalu začíná plánovat kampaň na rok 2020, kdy bychom se chtěli vrátit také ke klasickým mediálním kampaním většího rozsahu, jak u nás bylo vždy zvykem.

Zákaznický klub již velmi dobře funguje v sousedním Rakousku. Spuštění pro Českou republiku je plánováno na první polovinu roku 2020.

Kateřina Smutná, marketing & PR manažer Humanic ČR

Kdy je vlastně pro prodejce bot největší sezóna, stále jaro a podzim nebo se to změnilo v posledních letech?

Pro nás je vrchol sezóny v jarních a podzimních měsících, v tom se nic nezměnilo. Měsíce, které táhnou, jsou březen-duben a září-listopad. Záleží však samozřejmě také na aktuálním počasí, které nikdo z nás neovlivní. Kolikrát jsou v březnu ještě teploty pod nulou, a tak se nikomu nechce do nákupu jarních bot. Naopak v září bývá někdy i kolem 20 stupňů, takže je těžké naplánovat dodání zboží a reklamní kampaň tak, aby to odpovídalo aktuální povětrnostní situaci. Jarní sezóna je samozřejmě veselejší, lidé se těší, až vyzují vysoké kozačky a vymění je za pohodlné tenisky nebo klasické baleríny. I nabídka na prodejně je zákonitě pestřejší, co se týče barev a typů bot.

V zahraničí funguje služba Humanic Avatar. Můžete ji popsat a nabízíte nebo plánujete něco takového nabízet v ČR?

Humanic Avatar je služba, která funguje v Rakousku. Souvisí také s nabídkou výhod zákaznického klubu. V podstatě jde o to, že přijdete na prodejnu, tam se nachází takový přístroj, do kterého vložíte nohu, a ten vám automaticky změří chodidlo a doporučí nejvhodnější velikost bot. Největší výhoda spočívá zejména v měření dětského chodidla, protože to neustále roste a musíte je pravidelně přeměřovat. Je to pohodlné. Zákaznický klub se spoustou výhod chystáme i pro naše zákazníky v České republice.

Nabízíte nějaké další inovace, služby, které jste dříve neměli?

Jedná se určitě o propojení kamenných prodejen a e-shopu, nebo nabídka služby doručení domů, která se velmi osvědčila. Před časem jsme na prodejnách zavedli také tzv. Imbox, což je přístroj, který vám automaticky naimpregnuje zakoupenou obuv. Trvá to jen chviličku a zákazníkovi tak odpadne nutnost první impregnace. Nemusí na ošetření myslet a může začít boty ihned nosit.

A jaký byl obrat Humanic ČR za rok 2018?
Za rok 2018 jsme dosáhli celkového obratu více než 890 milionů korun včetně DPH.

Kateřina Smutná

Pozici marketing & PR manažer ve společnosti Humanic CZ zastává od roku 2015. Během jejího působení došlo například k rekonstrukci a modernizaci několika prodejen po celé České republice a ke spuštění vlastního e-shopu, který dosud fungoval pouze pro rakouský a německý trh. Značka se také začala prezentovat prostřednictvím české stránky na Facebooku a je aktivní i na jiných sociálních sítích.