Povědomí o značce Fairtrade má téměř 60 % Čechů

čtvrtek, 12. září 2019, 07:45 Aktuality, Retail MediaGuru

Češi kupují stále více zboží s certifikací Fairtrade, podle průzkumu zná značku téměř 60 % českých spotřebitelů.

Zdroj: FB Fairtrade Česko a Slovensko

Zdroj: FB Fairtrade Česko a Slovensko

Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko zveřejnila výsledky prodejů za loňský rok. Ty stále rostou – nejvíce se prodalo fairtradového kakaa, nejvyšší procentuální nárůst zaznamenala bavlna. Zároveň ukázala, že povědomí o značce fairtrade má 59 % českých spotřebitelů. Až 32 % dotázaných navíc uvedlo, že ví, co znamená. Vědomě nakoupilo značku v posledních třech měsících 18 % respondentů. Vyplývá to z červnového průzkumu agentury Median, kterého se zúčastnilo 1021 respondentů ve věku 15 až 65 let.

„Dovolím si tvrdit, že všechny české řetězce nabízejí nějaký produkt s fairtradovým kakaem,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko s tím, že tomu pomohlo zavedení Fairtrade programu pro kakao v roce 2014, který zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa a pěstitelům dává více příležitostí k uplatnění. Díky nárůstu prodejů mohou navíc získat samotní pěstitelé vyšší příplatky, a zlepšuje se tak jejich životní úroveň.

Fairtradové kávy se v roce 2018 prodalo na českém trhu 714 tun, což je o 37 % více než v roce 2017 (uvádí se hmotnost nepražených zrn). Množství představuje 81 milionů šálků espressa. Každý obyvatel ČR tak loni vypil téměř osm šálků fairtradové kávy. Její podíl na celkové spotřebě by měl činit 2,85 %. 

Mezi největší prodejce této kávy v ČR patří Tchibo Praha, Benzina Stop café  (Unipetrol) nebo řetězec Lidl, který ji nabízí ve svých automatech. Vlastní značku fairtradové kávy loni zavedl i Globus a spotřebitelé najdou fairtradovou kávu i v kapslích značek Nespresso a Starbucks.

Jana Malíková, ředitelka Fairtrade ČR a SK, na tiskové konferenci představila také zástupce pěstitelů kakaa Ousmane Traore z Pobřeží slonoviny, foto: MediaGuru.

Jana Malíková, ředitelka Fairtrade ČR a SK, na tiskové konferenci představila také zástupce pěstitelů kakaa Ousmane Traore z Pobřeží slonoviny, foto: MediaGuru.

Češi nejvíce kupují fairtradové kakao, spotřeba meziročně vzrostla o 155 %, foto: MediaGuru.

Češi nejvíce kupují fairtradové kakao, spotřeba meziročně vzrostla o 155 %, foto: MediaGuru.

Nejprodávanější fairtrade surovinou na českém trhu je kakao. V loňském roce vzrostla jeho spotřeba o 155 % a prodalo se ho přes 1400 tun, převážná většina ve formě čokolády a cukrovinek. Nejvíce pak v řetězci Lidl, který prodal výrobky z 584 tun fairtradových kakaových bobů, což je meziroční nárůst o 200 %. Dále zaznamenala nárůst společnost Gunz, která loni prodala cukrovinky ze 177 tun kakaa. Třetím největším prodejcem je Penny Market, loni prodal 155 tun fairtradového kakaa.

Největší procentuální nárůsty pak zaznamenala fairtradová bavlna, meziročně o 317 % na 217 tun, a to především díky řetězci Kaufland, který pořídil z certifikované bavlny pracovní oblečení pro své zaměstnance. Dále pak Lidl a síť dm drogerie markt nabízejí nákupní tašky z tohoto materiálu.

Stouply i prodeje fairtradového čaje, a to o 214 % na 22 tun, fairtradového cukru se loni spotřebovalo 105 tun, což je meziroční nárůst o 24 %.

-zue-