Sociální sítě zamlžují počty lajků a sledujících
Chlubení se popularitou svého obsahu začínají mít uživatelé Instagramu, YouTube a brzy nejspíš i Facebooku stále těžší.
Během září se řadě youtuberů nejspíš změní pohled na svou popularitu. A to doslova. Videoportál začíná globálně upravovat způsob, jakým zobrazuje počty sledujících u jednotlivých profilů. Údaje se mohou lišit až o stovky tisíc. Alphabet, provozovatel YouTube, se rozhodl čísla výrazně zaokrouhlovat. Například u účtů se 120,4 milionu sledujících se v příslušné kolonce nově zobrazí „120M“. Analogická změna nastane i o několik řádů níže. S tímto formátem se část uživatelů YouTube začala setkávat už dříve a firma jej právě začala sjednocovat. Argumentuje mimo jiné i tím, že se uleví tvůrcům obsahu. Ti se prý budou moci lépe soustředit na jeho tvorbu a nestresovat se počítáním každého nového či ztraceného fanouška. YouTube je první velkou digitální platformou, která podobnou úpravu zavádí do ostrého provozu. Připojit by se k ní ale mohl i její hlavní konkurent – společnost Facebook se stejnojmennou sociální sítí i dceřinou aplikací Instagram.
U Facebooku a Instagramu by byl praktický dopad novinky možná ještě větší. Zatímco YouTube i s novým formátem počtu sledujících dává na první pohled představu o popularitě videokanálu, Facebook možná zajde s takovým zastřením ještě dál. U statusů na největší sociální síti světa by totiž na první pohled nemuselo být patrné, kolik nasbíraly reakcí. Vyniknout by hlavně měla informace, kterým přátelům uživatele se konkrétní příspěvek líbí. Firma tento týden portálu TechCrunch potvrdila, že zvažuje rozsáhlejší testování tohoto konceptu. Neznamená to však, že by počítadlo lajků definitivně přestalo fungovat – jen by se celkový počet reakcí zobrazil až po rozkliknutí. Vyplývá to alespoň ze zjištění reverzní inženýrky Jane Manchun Wongové, podle které Facebook úpravu ve velmi omezeném rozsahu testuje již nyní. Překvapivost této informace ovšem částečně zmenšuje skutečnost, že firma by „jen“ navázala na směr, kterým se od jara ubírá dceřiný Instagram. Pro občany celkem sedmi států světa si firma připravila experiment se zakrytím počtu udílených lajků – ty jsou dostupné jen autorům postů. Záměrem je prý přispět k duševní pohodě majitelů instagramových účtů, aby se nestresovali přílišným srovnáváním své popularity s ostatními.
S nasazováním novinky současně vychází najevo, co by mohla změnit v marketingové praxi.Max Doyle z agentury Influence Media zmínil pro BBC dopady na takzvané influencery, kteří jsou stále důležitější složkou komunikačních strategií značek. „Změní se jejich vyjednávací pozice s marketéry. Udělované lajky dosud představovaly něco jako digitální platidlo,“ uvedl Doyle. Uživatelé sociálních sítí s marketingovým potenciálem tak prý budou muset výrazněji prokazovat svůj vliv a popularitu jinými způsoby nasbíraných interakcí.
-riv-