Twitter od konce listopadu zakáže politickou reklamu

pátek, 1. listopadu 2019, 12:05 Internet & Mobil MediaGuru

Mikroblogovací služba chce řešit problematiku šíření lživých sdělení a možných manipulací voličů radikálně.

Zdroj: Twitter

Zdroj: Twitter

Do debaty o vlivu sociálních sítí na fungování demokracie rázně vstupuje Twitter. Počínaje 22. listopadem z něj mají zmizet placené politické kampaně. V sérii tweetů to oznámil šéf firmy Jack Dorsey. Podle něj přináší politický marketing výrazná rizika.

„Může být použit k ovlivňování voličů, kteří pak svými hlasy mají potenciál ovlivnit miliony životů,“ popsal Dorsey. Zdánlivě nikterak objevné tvrzení v kontextu toho, že politický marketing existoval dávno před příchodem sociálních sítí, ale Dorsey dále rozvijí. „Internetová reklama přináší zcela nové výzvy a hrozby pro veřejnou debatu. Jde konkrétně o mikrocílení a optimalizace poselství s využitím strojového učení, šíření zavádějících informací, stejně jako takzvané deep fakes. Jde o jevy, jejichž závažnost a složitost neuvěřitelně rychlým způsobem roste. Tyto trendy ovlivní VEŠKEROU internetovou komunikaci, nejen politický marketing. Raději se zaměříme na samotný kořen problémů, aniž bychom se zatěžovali dodatečným břemenem v podobě placených příspěvků,“ pokračuje už obšírněji Dorsey. Jedinou výjimku mají představovat obecně informační kampaně vyzývající například k účasti ve volbách.

Zakladatel Twitteru se současně ve svém vyjádření vymezil vůči postoji Marka Zuckerberga a jeho Facebooku. Největší sociální síť světa se totiž rozhodla nezasahovat do šíření sponzorovaných politických příspěvků, nehledě na jejich případnou nepravdivost. Zuckerberg argumentuje svobodou projevu. „O tu ale nejde. Díky kampaním si můžete dosah svého sdělení jednoduše zaplatit, což může mít v současné demokratické společnosti nedozírné dopady,“ kritizoval přístup Facebooku Dorsey.

Další rovinu celého problému ale představuje finanční stránka věci. Twitter se zákazem politické reklamy na rozdíl od Facebooku připravuje o jeden ze zdrojů příjmů. Podle mediálního analytika Riche Greenfielda ale Twitter na svůj krok příliš nedoplatí, neboť platby za sponzorované politické tweety dosahují v součtu zhruba tří milionů dolarů za rok. Pro srovnání, celkové tržby firmy se pohybují kolem tří miliard dolarů. S pochopením investorů se nicméně krok Twitteru zatím příliš nesetkal. Akcie společnosti v prvních hodinách obchodování, kdy se mohlo Dorseyho sdělení do hodnoty podílů projevit, odepisovaly více než procento.

Podle portálu The Verge bude z hlediska důvěryhodnosti Twitteru klíčové, jak důsledně se mu podaří vymáhat svá vlastní pravidla. Konkrétně jde o rozlišování toho, co lze ještě vnímat jako politickou reklamu a co už nikoliv. Složitost tohoto úkolu aktuálně ukazuje další kauza konkurenčního Facebooku. Ten sice nechává politickým kampaním volný prostor, trvá ale na nutnosti ověřovat totožnost jejich zadavatelů. I přes tento prověřovací proces se podařilo „zjevně falešné“ stránce vydávající se za kampaň prezidenta Donalda Trumpa nakupovat reklamu. Sociální síť stránku zrušila až poté, co na případ upozornil web televizní stanice CNN. Americké prezidentské volby sice mají proběhnout až za rok, už teď to ale vypadá, že se jedním z hlavních témat nejen politických debat opět stává manipulace voličů v digitální éře.

-riv-