Instagram přitvrzuje vůči fake news a šikaně

neděle, 22. prosince 2019, 08:40 Internet & Mobil MediaGuru

Obrázková sociální síť zpřísňuje opatření vůči šíření potenciálně škodlivého obsahu. Proti falešným zprávám brojí radikálněji než Facebook.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Instagram se pokouší stát uživatelsky vstřícnějším místem, kde se nikdo nemusí bát kyberšikany, nezdravého porovnání se s ostatními nebo se obávat klamavého obsahu. Ačkoliv jde o možná idealisticky znějící tvrzení, provozovatelé sociální sítě se je poměrně vytrvale snaží převést do reality. Tento týden představili dvě novinky, které dále stupňují opatření v minulosti přijatá proti zneužívání Instagramu k šíření lží a k obtěžování ostatních uživatelů.

Prvním updatem je posílení aktivit, které vedou k faktickému ověřování šířených sdělení. Zatímco v minulosti Instagram problematické posty „jen“ nezařazoval do sekce „Objevit" nebo do výpisu hashtagů, nyní obrázek rovnou skryje s konstatováním, že obsahuje zavádějící informace. Uživatel si následně může příspěvek nechat zobrazit, doprovází jej ale vysvětlení, v čem tkví jeho lživost. To vše má začít od nynějška fungovat ve všech státech, kde je Instagram dostupný. V tomto směru jde o vizuálně výraznější varování, než jaké nyní dokáže nabídnout sociální síť Facebook. Ta podobné upozornění vkládá také k příspěvku, ale ve formě menšího štítku, náhledová fotka zůstává viditelná. Lépe má rovněž fungovat propojení s mateřskou sociální sítí Facebook, kde stejnojmenná firma dlouhodobě využívá služeb třetích stran k ověřování kolujících informací. Zcela automaticky už má také docházet k tomu, že vadný obsah „nahlášený“ na Instagramu bude mechanicky označen za závadný i na Facebooku a naopak, píše se na firemním blogu. Stále přitom platí, že provozovatel největší sociální sítě světa z faktografické kontroly vyjímá placený politický marketing – přitom právě tam by byla nejvíc potřeba, tvrdí server SocialMediaToday. 

Zakrývání „fake news“ není jedinou novinku, která má lépe regulovat obsah Instagramu. Jeho manažeři se pustili také do intenzivnějšího boje proti projevům kyberšikany. Každý, kdo by chtěl zveřejnit fotografii s potenciálně urážlivým popiskem (typicky ve znění „hej @JménoUživatele, jsi hlupák“), dostane se mu upozornění. Neznamená to, že podobné texty nepůjde zveřejnit vůbec, Instagram „jen“ připomene, že sdělení se příliš podobá těm, která už byla v minulosti označena jako závadná. Po této připomínce ale získají uživatelé šanci ještě text před publikací upravit. Dosud podobná upozornění Instagram zveřejňoval jen v komentářové sekci. Během nejbližších týdnů se začnou objevovat uživatelům na vybraných hlavních světových trzích.

Důkladnější dohled nad sdíleným obsahem dokumentují statistiky, kterými se pochlubil samotný Facebook. Ten letos ve třetím kvartále „zakročil“ vůči 3,2 milionu údajně nenávistných a obtěžujících příspěvků, což představuje mezikvartální nárůst o 700 tisíc postů. Ačkoliv se čísla týkají jen sociální sítě Facebook, o přístupu jejího provozovatele podle SocialMediaToday vypovídají celkem jasně. V případě Instagramu je navíc prý znát strategie šéfa platformy Adama Mosseriho, který více než rokem vystřídal ve vedoucí roli zakladatele sociálního média Kevina Systroma a Mikea Kriegera. Mosseri během svého působení dokonce začal experimentovat s odstraněním počítadla „lajků.“ Málokoho by pak ale nejspíš napadlo jeho vize „bezpečného Instagramu“ zpochybňovat, pokud by si služba zachovala nynější tempo růstu počtu uživatelů.

-riv-