Platformy bilancují rok 2019 a věští trendy pro ten příští

neděle, 15. prosince 2019, 08:55 Internet & Mobil MediaGuru

Letošní rok ještě neskončil, přesto mají Google či Twitter jasno o tom, který obsah nejvíce zaujal uživatele. Pinterest a LinkedIn naopak hledí na budoucí trendy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová hovoří o vyhledávacích trendech jako o zrcadlu duchu doby. Tomu v českém kontextu odpovídají klíčová slova, která uživatelé letos zadávali do největšího světového vyhledávače nejčastěji. Konkrétně jde o trojici „Karel Gott“, „Most!“ a „Notre-Dame“. Zpěvákovo jméno se dokonce krátce po jeho říjnové smrti dostalo na chvíli mezi seznam nejvyhledávanějších celebrit na světě. „Překvapivý je hlavně výrazný vzestup vyhledávání filmů a seriálů jako například Černobyl, Nabarvené ptáče nebo Most! či Joker,“ dodala Houzarová.

Význam popkultury a spotřebního zboží na místo například zpravodajství jako by Google reflektoval i letošní novinkou, která je zatím dostupná jen pro anglickojazyčná klíčová slova. Firma představila statistiku Google Shopping 100, která ukazuje, o jaké produkty vzrostl v daném roce zájem nejvíce. Podobně jako jiné „google trendy“ nejde o představení nějakých absolutních čísel, ale poukázání na největší vzestupy popularity. Statistika je rozdělena do osmi spotřebních kategorií, mezi kterými nechybějí kromě technologií a videoher ani kosmetika, sportovní vybavení nebo potřeby pro domácnost. Každá ze sekcí nabízí přehled patnácti konkrétních produktů, které si upoutaly nejvíce pozornosti spotřebitelů. V technologické sekci mimochodem vyhrál hlasový asistent Google Home. Ačkoliv se může jevit vydávání této bilance za rok 2019 necelé tři týdny před jeho koncem jako předčasné, z hlediska uživatelů může jít o zdroj tipů na vánoční dárky, podotkl server Social Media Today

Se souhrnem nejpopulárnějšího obsahu přišla také mikroblogovací služba Twitter. Vůbec nejretweetovanějším příspěvkem byla prostá žádost majitele účtu „World Record Egg“, aby ostatní uživatelé konkrétní post co nejvíc sdíleli, a pomohli tak k překonání dosavadního rekordu.

To se sice nepodařilo, přesto tento obsahově banální tweet téměř dosáhl hranice milionu sdílení – žádný jiný loni nezískal více, přičemž následovalo hotelové video K-Popové skupiny BTS.

Na blogu Twitteru nechybí ani přehled nejpopulárnějšího obsahu podle jednotlivých kategorií. Zatímco Google se začal ještě více profilovat jako nákupní platformy mimo jiné pomocí výše uvedených statistik nejhledanějších produktů, Twitter má pro změnu blíže ke zpravodajství. Nechybí proto ani kategorie nejpoužívanějších hashtagů spjatých se světovým děním.

Zdroj: Twitter

Zdroj: Twitter

Ještě jinak přištoupily k sumírování obsahových trendů platformy Pinterest a LinkedIn. Ostatní sociální média se zaměřila na bilancování končícího roku, ovšem tyto dvě jmenované sítě naopak nabízejí svojí představu o tom, co bude té které digitální sféře dominovat v příštích 12 měsících.

Na virtuální nástěnce Pinterest se podle jejího provozovatele bude v dalším roce nejlépe a nejčastěji vyjímat desítka témat, která mnohdy souvisejí se současnými společenskými a ekologickými trendy. Pinterest proto předjímá například popularitu obrázků s produkty, které se vymykají zavedeným genderovým škatulkám, dále například problematiku ekologicky uvědomělého cestování a nakupování nebo naopak vše, co souvisí s takzvaným home office, tedy prací v domácích podmínkách. Z hlediska módy a popkultury se ale prý vrátí duch devadesátých let.

Zdroj: Pinterest

Zdroj: Pinterest

Pokud se nějakým způsobem podílíte nebo chcete profesně podílet na datové analytice, jejímž příkladem jsou právě nejrůznější souhrny, statistiky a nástiny trendů, pak má pro vás dobrou zprávu LinkedIn. Podle prognózy správců této profesní sociální sítě bude v roce 2020 patřit povolání datového analytika mezi trojici těch vůbec nejžádanějších – alespoň tedy na americkém pracovním trhu. Ještě lépe si ale povedou experti na umělou inteligenci a inženýři specializovaní na konstrukci a programování robotů. Jinou otázkou už zůstává, zda se rychlý pokrok v těchto oborech projeví i na kvalitě prognóz trendů na sociálních sítí.

-riv-