S blížícími se vánočními svátky rostou i výdaje českých spotřebitelů – nejen na dárky, ale i na potraviny. Koncem roku si Češi rádi dopřejí a rok od roku utrácí za jídlo vyšší sumy. Během prosince utratí přibližně desetinu z celoročního rozpočtu na potraviny, přičemž se poměr v průběhu posledních deseti let výrazně nemění. Vyplývá to z maloobchodního auditu agentury Nielsen.
V předvánočním období nakupují čeští spotřebitelé nejčastěji produkty značkových výrobců, které jsou v prosinci vůbec nejúspěšnější z celého roku. Vysvětlit se to dá tím, že některé z výrobků jsou míněny jako dárek, či si chtějí lidé prostě dopřát. Naopak privátní značky řetězců dosahují v posledním měsíci v roce nejnižšího podílu na tržbách (18 %), přičemž během roku je to přibližně 21 %. V čase šetření po vánoční hojnosti se důležitost „privátek“ zvýší a dosahuje svého největšího podílu v roce (23 %).
Z hlediska typu obchodů během svátečních nákupů výrazně dominují hypermarkety, jejichž důležitost je v prosinci nejvyšší. Uskuteční se v nich až 41 % z celkových výdajů ve srovnání 36% podílem během roku.
Nejvíce Češi utrácejí za alkoholické nápoje (18 %), které tvoří výrazně větší část nákupních košů během vánočních nákupů než během roku. V rámci této kategorie se nejvíce v prosinci utratí za pivo, a to téměř 1,73 mld. korun, což pro něj představuje po létě druhé nejdůležitější období celého roku.
Druhý největší podíl má na obratu kategorie má tvrdý alkohol a víno, které v prosinci představují více než 60 % z celého obratu za alkohol, zatímco během roku to je přibližně polovina. Tvrdý alkohol během dvou posledních měsíců v roce generuje čtvrtinu svých celoročních tržeb. V případě extrémně sezónních sektů a šumivých vín, vermutu či koňaku je to dokonce třetina. Výrazně sezónní je i „tuzemák“, třtinový rum, whisky a likéry, jejichž tržby na konci roku ukrajují okolo 30 % ze svých ročních tržeb.
Dále zdejší spotřebitelé nakupují čerstvé maso a masové výrobky (15 %), chlazené čerstvé mléčné produkty (12 %) a desetinu si ukrajuje skupina ovoce, zeleniny a ořechů.
Ze sladkostí jsou v prosinci jednoznačným favoritem, kromě klasických prosincových čokoládových cukrovinek, hlavně čokoládové bonboniéry (40 % z celkového koláče čokoládových dobrot). Ze slaných pochutin se daří navyšovat tržby nejvíce bramborovým lupínkům a slaným oříškům.
Z mléčných kategorií se vyšší spotřebě těší margaríny, jejichž hlavní sezóna je od října do prosince, a máslo, které dosahuje největšího boomu v tržbách v měsíci listopadu a prosinec je jeho druhým nejsilnějším obdobím. Výjimečně se daří také majonézám, tržby jsou o více než 110 % vyšší než v průměrném měsíci v roce.
Ve skupině nealkoholických nápojů se nadprůměrně daří především kolovým nápojům, tonikům a džusům, jejichž prosincové tržby jsou nejvyšší z celého roku. Z teplých nápojů zažívají úspěch čaje a kávy.
V segmentu trvanlivých suchých potravin nepřekvapí, že svou sezónu mají přísady na pečení, zdobení, barviva, polevy, aroma a škroby, vanilkový cukr nebo kondenzované mléko. Dále má svou chvíli i konzervovaná zelenina a olivy, luštěniny, džemy a marmelády, mouka, koření či stolové omáčky.
I přesto, že čerstvé ryby mají na vánočním stole nezastupitelné místo, čeští spotřebitelé před svátky nakupují i mražené ryby. Prosincový obrat mražených ryb je o 60 % vyšší, než je celoroční průměr. Podobně oblíbené jsou mražené mořské plody, které kromě prosince zažívají sezónu i v letních měsících.
-stk-