Socialbakers: Pět klíčových trendů pro social media v roce 2020

středa, 4. prosince 2019, 07:50 Internet & Mobil MediaGuru

Šéf společnosti Socialbakers představuje pět trendů pro sociální média příštího roku. Marketéři by neměli podceňovat TikTok, influencery ani chatboty.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nový rok už klepe na dveře, a tak je na místě si říct, s jakými trendy je potřeba počítat. Co bude udávat tón v oblasti sociálních médií, přibližuje šéf společnosti Sociabakers Yuval Ben-Itzhak. 

1. TikTok bude pokračovat ve svém hvězdném vzestupu

Již od svého uvedení se aplikace Tiktok těší nevídané oblíbenosti, která roste neuvěřitelnou rychlostí. V říjnu 2018 se TikTok stal globálně nejstahovanější aplikací v kategorii foto-video v Apple storu a v roce 2019 pokořil miliardu stáhnutí. TikTok se za poslední dva roky stal skutečnou senzací mezi sociálními sítěmi a dá se očekávat, že i v roce 2020 o něm na trhu sociálních sítí dále uslyšíme.

Růst TikToku je z velké části způsoben dobře cílenými marketingovými kampaněmi. Aplikace je v současnosti podle SensorTower, společnosti zabývající se analýzou marketingových aplikací, největším inzerentem na Snapchatu a druhým největším inzerentem na YouTube. Aby TikTok zaujal širší publikum, využil také současného trendu influencer marketing, uzavřel partnerství s řadou celebrit a influencerů a vytvořil virální kampaň. Hlavním důvodem jeho oblíbenosti je podle všeho ale jeho jedinečný, zábavný obsah a apel na samotné uživatele.

TikTok se na svém vzestupu nevyhnul ani přešlapům a skandálům. Tím největším je fakt, že TikTok využívá nejpopulárnější videa na své platformě jako součást své propagační kampaně. Tato videa jsou podle AdAge pro reklamu využity bez předchozího upozornění jejich tvůrců, ti zároveň nejsou za využití jejich obsahu žádným způsobem kompenzováni, což může být velkým problémem kvůli porušování práv.

Na úspěch TikToku zareagoval Mark Zuckerberg, který v listopadu 2018 představil aplikaci Lasso, která měla být pro TikTok konkurencí. Bohužel Lasso není příliš úspěšná a TikToku nemohla konkurovat, v únoru 2019 měla aplikace pouze 70 tisíc uživatelů v USA. Druhým pokusem konkurovat TikToku jsou teprve nedávno představené Instagram Reels, nový formát, který uživatelům Instagramu umožňuje nahrávat, sdílet a mixovat krátká videa stejně jako TikTok. Reels jakožto nový formát v rámci aplikace je jednodušší formou, jak zaujmout již současné uživatele Instagramu, a směřují tak k upevnění pozice Instagramu jako nejvíce engaging sociální sítě.

I přesto, že TikTok se doposud zaměřoval především na získání a udržení uživatelů a až nedávno začal řešit monetizaci platormy, jedná se o hit současnosti, na což začali reagovat i brand manažeři značek cílících na mladší generace. Ti už neřeší, zda pro firemní komunikaci využívat TikTok, ale jak a kdy s ním začít. Pokud se aplikaci podaří chytře vyřešit způsob, jak z TikToku získat peníze, a to jak pro značky, tak i pro samotné tvůrce obsahu, může se v roce 2020 těšit na další vlnu popularity a expanze. 

2. Influencer marketing bude nadále růst, ne klesat  

Influencer marketing byl jedním z největších trendů roku 2019 a i v následujícím roce bude především v B2C sektoru v oblasti beauty, fashion, e-commerce a auto pokračovat. Zákazníci se při koupi stále více rozhodují na základě doporučení, osobní kontakt je v dnešní době ale čím dál více nahrazován kontaktem přes sociální sítě. A právě na tom stojí úspěch influencer marketingu. Pro úspěšnou kampaň je ale zapotřebí využít influencera, který správně odpovídá cílové skupině a dokáže vytvořit přirozené propojení se značkou a výrobkem.

Stále více firem včetně těch největších a nejznámějších značek na světě využívá kampaně s influencery a influencer marketing začleňují do jejich marketingových rozpočtů. Influencer marketing tak může v roce 2020 dosáhnout až 10 miliardového obratu.

Na základě našich vlastních dat v roce 2019:

  • Reklama ve spolupráci s influencery vzrostla o více než o 150 %.
  • Množství influencerů, kteří používají #ad nebo podobné k označení spolupráce, se více než zdvojnásobilo.
  • Microinfluenceři se v důležitosti vyrovnávají makroinfluencerům a nyní tvoří většinu všech influencerů (přes 75 % všech influencerů v Severní Americe jsou microinfluenceři).

Známí marketéři využívají sociální média, influencer a digitální marketing daleko více než kdy předtím:

  • Firma Estée Lauder zveřejnila, že 75 % jejich marketingového rozpočtu jde do digitálního marketingu, především do spolupráce s influencery a tato strategie se jim vyplácí.
  • Módní značka Boss propaguje své business obleky pomocí hashtagu #suitchallenge a celosvětově vyzývá influencery a sportovce, aby se pustili do těch nejtěžších výzev a byli přitom od hlavy k patě oblečeni do značky Boss. Výzva přináší vynikající výsledky a šíří se celosvětově napříč sociálními sítěmi.
  • Úspěch marketingu na sociálních sítích, především na Instagramu a WeChat, společnosti Burberry byl dokonce zmíněn CEO společnosti v rámci zhodnocení čtvrtletních úspěchů a výdělků (Earnings transcript).

3. Technologie na vzestupu: Je pravý čas začít s AR a VR 

Virtuální a rozšířená realita (VR/AR) je již dlouho spojována se světem gamingu a s hollywoodskými filmy. Většina marketérů s výjimkou těch technologicky zdatných, kteří experimentovali s 360° obsahem, však AR a VR technologie ve světě reklamy a marketingu ji zatím nevyužívá.

V Socialbakers věříme, že AR je pro marketéry skvělá příležitost, jak zaujmout zákazníky a přiblížit se jim pomocí zážitku ze zcela nečekaného rozměru. AR v marketingu pomůže zaujmout naše publikum, budovat značku, ale také detailně představit produkt v rámci nákupního procesu.  Představte si, že svému zákazníkovi umožníte procházet virtuálním showroomem, vybírat si oblečení ze stojanů a umožnit jim produkt si téměř reálně vyzkoušet, a to vše online pomocí chytrého telefonu. AR technologie přináší příslib zatím nevyužitých možností, které mohou být důležitou pomůckou marketingu k přiblížení se zákazníkovi a ke zlepšení nákupního procesu.

Značka The Gap již své zkušenosti s využitím AR má. Vytvořila aplikaci s virtuální zkušební kabinkou, kde si zákazníci mohli zboží před samotným nákupem na fiktivní postavě dle parametrů vyzkoušet. Aplikace jim tak pomohla vybrat vhodné oblečení pro jejich typ postavy a velikost, a snížila tak nespokojenost s nevhodným nákupem. Četnost vracení zboží se díky aplikaci snížila poklesly i náklady s tím spojené.

Nejen výrobci, ale i Instagram začal experimentovat s AR a několika vybraným profilům umožnil v rámci Stories využít AR shopping, pomocí kterého bylo oblečení možné si vyzkoušet. V roce 2020 se jistě můžeme těšit na více podobných experimentů

4. Obchod na sociálních sítích nahradí současnou podobu e-shopů

Na základě našich dat víme, že e-commerce kategorie se rozrůstá, její obsah na sociálních sítích je pro uživatele stále zajímavější a mají větší tendenci na něj reagovat. I bez křišťálové koule můžeme říct, že social commerce, tedy obchod přímo na sociální síti, nahradí současnou formu online nakupování. Na základě našich dat se prvky sloužící k nákupu na sociálních sítích, včetně VR technologií, používají stále častěji a v roce 2020 se jistě můžeme těšit na další možnosti, jak nákup na sociálních sítích zákazníkům zpříjemnit.

Již dnes můžeme pozorovat, že všechny hlavní platformy jsou připraveny na in-platform prodej. Instagram pro vybrané značky představil Instagram Shopping, a poskytl tak zákazníkům nejen shopping link, ale i zážitek z detailního objevení a vyzkoušení produktu. Facebook se na druhé straně soustředil na vývoj vlastní kryptoměny Libra. V září oznámil, že se spojil se start-upem Servicefriend, který pomocí AI technologií vylepšuje péči o zákazníky. Do roku 2020 tak Facebook a všechny jeho platformy uvede prostředky péče o zákazníky i s community managementem pro WhatsApp, Facebook Messenger a Facebook Groups. Již brzy tak bude možné zajistit celý průběh nákupu od prezentace produktu po ponákupní péči o zákazníka přes sociální media.

5. Využívání chatbotů

Chatboti nebo také jen „bots“ jsou jednoduché systémy umělé inteligence, používané k textové interakci. Tyto interakce mohou být jednak jednoduché, kdy chatbot uživateli poskytne informace například o stavu bankovního účtu či nejnovější zprávy, jednak složitější a obsáhlejší, například ve formě vyřešení problému s internetovým připojením. Chatboti mohou firmám pomoci s personalizovanou komunikací, zacílením na širší skupinu publika, analýzou dat zákazníků či jejich hodnocení, a celkově zpříjemnit komunikaci mezi značkou a zákazníkem bez nutnosti nabírání nových členů týmu.

Současní zákazníci očekávají okamžitou reakci a řešení jejich problému, právě v tomto mohou chatboti pomoci, jelikož jejich reakce je okamžitá. Proto mohou být hitem především pro obchod na sociálních sítích, kde mohou nabídnout nejen jasnou odpověď na otázky zákazníků, ale vést s nimi i další konverzaci a nabídnout jim další personalizované nabídky a řešení.

Autor textu: Yuval Ben-Itzhak, CEO společnosti Socialbakers