Českou e-commerce scénu čeká fáze marketplace
Mobilní platby, nákupy přes sociální sítě a tvorba marketplaces, to vše letos čeká na český e-commerce.
Česká republika již dnes představuje velmoc s nejvyšším podílem online obchodů na počet obyvatel v Evropě. Obrat českých e-shopů navíc rok od roku roste. Od letošního roku lze podle předpovědi Reshoperu, největší tuzemské akce určené e-commerce scéně, očekávat nástup Marketplace, rozšíření mobilních transakcí a stále silnější roli sociálních médií při nakupování.
E-commerce se na celém českém maloobchodu v současnosti podílí již téměř 13 %. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyrostl meziročně obrat o 14 %. Jen pro představu, v roce 2018 činil 135 miliard korun. Nejsilnějším obdobím loňského roku se stala jako obvykle druhá polovina adventu, kdy lidé v českých e-shopech nakoupili během jediného týdne zboží za 5,5 miliardy korun. „Češi našim e-shopům důvěřují stále více. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody – potraviny či drogerie,” říká Eva Knirschová, CEO Reshoperu.
Přestože také v roce 2020 očekává APEK růst obratů z prodejů na internetu, a to mezi 10 až 15 %, již loni se začaly projevovat první známky konsolidace trhu. „Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů, a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény v ČR,” popisuje Eva Knirschová s tím, že v prosinci bylo aktivních 35 440 e-shopů.
Českému online obchodu tak začínají dominovat velcí hráči, a je jen otázka, zda se časem přerodí v tzv. marketplaces, tedy portály sdružující více značek na jednom místě, nebo se udrží jako standardní e-shopy či na jiných marketplaces začnou prodávat. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” vysvětluje Eva Knirschová. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads – s reklamou, která produkty na webu prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.
Z dalších trendů, jež budou mít podle portálu Oberlo na e-commerce vliv, lze zmínit například rostoucí důležitost udržitelnosti a ekologie, které již dnes ovlivňují nákupní chování. Poroste také role mobilních plateb – do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 % všech e-commerce transakcí realizováno prostřednictvím mobilního telefonu. Dramaticky naroste i počet nákupů přes sociální sítě – konkrétně tlačítek „Buy” na Facebooku nebo „Checkout“ na Instagramu.
Prosazovat se také budou stále více moderní technologie: globální hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120 000 e-shopů používat rozšířenou realitu k prezentaci svého zboží a zvýšení nákupního zážitku. Investice poputují i do personalizace, protože už dnes více než polovina nakupujících tvrdí, že je pro ně v online nákupním procesu důležitá. Tři čtvrtiny marketérů (74 %) věří, že personalizace má silný až extrémně silný dopad na vztahy se zákazníky.
A v neposlední řadě má růst i podíl počtu nákupů realizovaných až po registraci. Dle Oberlo se za posledních pět let tento počet zvýšil o více než 100 procent.
-stk-