Dentsu: Reklamní investice v Česku letos porostou o 5,7 %

pátek, 24. ledna 2020, 10:25 Aktuality, Reklama MediaGuru

Celosvětové reklamní investice porostou v roce 2020 podle odhadu Dentsu Aegis Network o 3,9 %. Česko si připíše 5,7 %.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Růst o 3,9 % a téměř 14 bilionů korun. Takovou bilanci celosvětového reklamního trhu očekává pro rok 2020 mediální skupina Dentsu Aegis Network ve svém odhadu globálních investic do reklamy AdSpend. V tuzemsku by měl růst dosáhnout 5,7 %.

AdSpend předpovídá, že hlavními motory růstu budou velké sportovní akce, kterých se letos uskuteční hned několik. Kromě Olympijských her v Tokiu čeká fotbalové fanoušky červnového Mistrovství Evropy. Významně se do celkových investic promítnou také americké prezidentské volby v listopadu.

„Tyto velké sportovní a společenské události na sebe strhávají obrovskou pozornost médií a fanoušků, což samozřejmě láká sponzory,” okomentoval průzkum investiční ředitel Dentsu Aegis Network v Česku Martin Mlýnek.

Reklamní investice v Česku porostou podle odhadů skupiny o 5,7 % na celkových 121,1 miliardy korun. I u nás bude mít podle Martina Mlýnka olympiáda a Euro mírný vliv na nárůst investic: „Zároveň je ale u některých klientů cítit opatrnost, kterou způsobuje nejistota ohledně ekonomického vývoje v Evropě. Konečný výsledek investic významně ovlivní atmosféra po prvním pololetí.“

Vývoj reklamních investic vybraných zemí, zdroj: Dentsu Aegis Network

Vývoj reklamních investic vybraných zemí, zdroj: Dentsu Aegis Network

Ačkoliv většina zemí i regionů zaznamená nárůst, některé země se budou potýkat s poklesem reklamních investic. Týkat se to bude zejména Německa (-1,5 %), Španělska (-1,3 %) a Itálie (0,1 %). Naopak na rychle se rozvíjejících trzích jako Indie (10,9 %) nebo Argentina (16 %) předpovídá AdSpend dvouciferný růst, který především v Indii způsobuje zvyšující se počet chytrých mobilních telefonů.

„Důvodem poklesu reklamních investic v případě Německa, Itálie a Španělska je zhoršení ekonomického výhledu, zpomalení růstu automobilového průmyslu a politická nejistota ohledně vývozových ekonomik, jakými tyto země jsou. V Itálii hrál zásadní roli červnový zákaz reklamy na hazard, kvůli kterému italský reklamní trh přišel odhadem o 5 miliard korun,“ přiblížil Mlýnek.

Nejvíce investic půjde do digitální reklamy

Z pohledu mediatypů půjde ve světě největší podíl mediálních rozpočtů do digitální reklamy, která s celkovými investicemi ve výši 6,2 bilionu korun pohltí 45,7 %. Nejvíce se na jejím růstu budou podílet sociální sítě, do nichž investice vzrostou o 10,5 %.

„V případě prezidentských voleb v USA očekáváme dramatický nárůst investic do sociálních sítí, které se v předchozích volbách ukázaly jako jeden z nejefektivnějších nástrojů k získání voličů. Celkově ale vidíme, že prakticky v každém regionu hraje čím dál tím důležitější roli digitální reklama. Ta je zároveň hlavním důvodem růstu mediálního trhu, a to především díky dramatickému růstu na rozvojových trzích,“ vysvětlil Mlýnek.

Druhý největší podíl mediálních investic, celkově 31,5 % a 4,4 bilionu korun v absolutních číslech, si ukousne televize. Největší pokles naopak zaznamená printová reklama.

Celosvětový růst reklamních investic podle mediatypů, zdroj: Dentsu Aegis Network

Celosvětový růst reklamních investic podle mediatypů, zdroj: Dentsu Aegis Network

AdSpend je každoroční odhad celosvětových reklamních investic, který své predikce vypočítává z plánovaných reklamních útrat v 59 největších zemích z hlediska mediálních rozpočtů. Ty jsou očištěny od slev a agenturních poplatků, zároveň jsou počítány v lokálních měnách a cenách. Pro účely celosvětového a regionálního srovnání jsou následně převedeny na americký dolar průměrným ročním kurzem.

-stk-