Alphabet poprvé zveřejnil reklamní tržby YouTube

neděle, 9. února 2020, 08:10 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Výnosy z inzerce na videoportálu YouTube dosahují 15 miliard dolarů za rok. Podle části analytiků je to méně, než se odhadovalo.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nejznámější videoserver světa se podílí jen na zlomku celkových reklamních příjmů svého provozovatele. Vyplývá to z účetních údajů, které Alphabet, provozovatel YouTube a internetového vyhledávače Google, zveřejnil vůbec poprvé. Zatímco reklamní výnosy na YouTube loni dosáhly 15 miliard dolarů (v přepočtu necelých 342 miliard korun) a meziročně vzrostly o 30 procent, v případě Googlu jde o číslo o 115 miliard dolarů vyšší (2,6 bilionu korun). Akcie mateřského Alphabetu v reakci na zprávu klesly o zhruba 4,5 procenta. „YouTube je menší, než se všeobecně odhadovalo. Na druhou stranu výnosy z vyhledávače podle všeho nad očekávání rostou,“ komentoval pro agenturu Reuters analytik společnosti Atlantic Equities James Cordwell. Jiný názor ale zastává Michael Pachter z Wedbush Securities. „Patnáct miliard dolarů za rok je ohromující suma. Zklamáním jsou naopak příjmy Alphabetu z cloudových služeb, které nedosahují ani devíti miliard dolarů,“ domnívá se Pachter.

„Velikost“ YouTube lze ale v neposlední řadě hodnotit na základě srovnání s ostatními digitálními platformami. Reklamní výnosy videoplatformy s 1,5 miliardou aktivních uživatelů dosahují pětiny těch, které generuje nejrozšířenější sociální síť světa Facebook. Svou přímou konkurenci v podobě streamovací platformy Twitch ale YouTube jednoznačně válcuje – tržby jsou v případě dceřinky Alphabetu vyšší více než šestinásobně.

Bohužel pro provozovatele YouTube však poslední roky zažívají mohutný nástup platformy, kde video zdaleka nehraje tak dominantní roli. Řeč je v této souvislosti hlavně o obrázkové sociální síti Instagram s reklamními výnosy kolem 20 miliard dolarů za rok. Manažeři Alphabetu by také měli pozorně sledovat sílící pozici Amazonu, provozovatele největšího internetového obchodu světa.  Už nyní tvoří e-shop Amazonu komplexní a lukrativní reklamní ekosystém, který se inzertní výkonností platformě YouTube téměř vyrovná. Reklamní příjmy Amazonu za ní zaostaly „jen“ o zhruba miliardu dolarů, přičemž meziročně narostly o 40 procent. To jen dokazuje turbulentní vývoj v internetovém světě. Portál MarketingLand připomíná, že objemem tržeb YouTube dotahuje celkovou reklamu v amerických rádiích a objem té tištěné se videoportálu už podařilo překonat.

Mezitím ovšem YouTube rozvíjí i jiné obchodní modely než ty založené na principu takzvaného freemia, tedy na obsahu přístupném zdarma, ale doprovázeném reklamou. Platforma deklaruje, že více než 20 milionů uživatelů si předplatilo její prémiovou, inzerce prostou verzi. Nejde přitom o zanedbatelný zdroj peněz – předplatné stojí 12 dolarů měsíčně. Provozovatele YouTube tak může těšit, že přestože je konkurence na trhu s on-line reklamou stále zostřenější, hlavní světové sociální sítě se dosud ani neodvážily přijít s placeným modelem fungování. Už jen v tomto směru má YouTube náskok.

-riv-