Čisté investice do rádií loni poprvé přesáhly 1,6 mld. Kč

čtvrtek, 6. února 2020, 07:30 Rádio MediaGuru

Podle údajů od provozovatelů rozhlasového vysílání směřovalo loni do rádiové reklamy 1,6 mld. Kč čistých investic.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Celoroční čisté investice do rozhlasové reklamy překonaly v loňském roce hranici 1,6 mld. Kč a ve srovnání s předchozím rokem se zvýšily o více než dvě procenta. Hodnota 1,6 mld. Kč je nejlepším výsledkem rádiové reklamy od té doby, kdy se největší provozovatelé podílejí na odhadech čistých reklamních investic (tj. od roku 2015).

Mírný růst rozhlasové reklamy tak pokračoval pátým rokem po sobě. K trvalému růstu za posledních několik let přispěla podle provozovatelů vysílání stabilita v poslechovosti, transparentní a zavedené produktové portfolio, všeobecný ekonomický růst a údajně také ustálená struktura na úrovni rozhlasového zastupitelství. Ta se ale od roku 2020 mění.

Objemově nejsilnějším čtvrtletím byl poslední čtvrtý kvartál, ve kterém objem investic představoval 531,4 mil. Kč (meziročně +18 mil. Kč, tj. +3,5 %). Poslední kvartál byl z pohledu čistých investic nejrychleji rostoucím kvartálem za poslední dva roky. I přes tradiční vysokou obsazenost reklamních breaků pomohly růstu kampaně, které začaly ve třetím čtvrtletí, růst speciálních operací a dále nižší úroveň průměrné slevy než v minulém roce.

Zdroj: SKMO

Zdroj: SKMO

Přesto ale není jasné, jak úroveň investic v prvním letošním čtvrtletí ovlivní přeskupení sil na poli obchodních rozhlasových sítí (přechod stanic Active Radio k zastupitelství Media Club). „Jelikož probíhají jednání s klíčovými klienty a strany takticky nechtějí odkrývat své pozice, jakýkoli objektivní výhled prvního čtvrtletí aktuálně není možný. V průběhu roku bude muset nastat i změna/shoda v metodologii reportingu sektorových investic," uvedli ve středu realizátoři.

Metodika čistých rádiových investic

Čisté investice do rozhlasové reklamy jsou založeny na expertním odhadu členů RS SKMO (údaje z Českého rozhlasu, Radiohousu a Media Clubu). Čisté investice vyjadřují objem v ceníkových cenách mínus slevy a mínus bartery. Nejsou odečteny bonusy agentur, zastupitelství či obchodníků. Založeno na fakturovaných objemech, nikoli odvysílaných.

-mav-