8 z 10 restaurací zavřelo, k přežití je nutná flexibilita

čtvrtek, 19. března 2020, 07:45 Retail, Koronavirus MediaGuru

Tržby gastro provozoven poklesly o 85 %. Otevřeny mají jen ty, co umožňují prodej jídla s sebou nebo nabízejí rozvoz.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V důsledku pandemie koronaviru a vyhlášení nouzového stavu musela v uplynulých dnech postupně zavřít většina restaurací, kaváren i barů. Některé se snaží situaci zvládnout prodejem s sebou, spoléhají také na rozvážkové služby. I tak ale tržby gastro podniků poklesly až o 85 %, jak ukazují data společnosti Dotykačka. 

Podle Dotykačky zavřelo kvůli vládním nařízením 8 z 10 provozen. Už minulou středu, po vyhlášení nouzového stavu, se návštěvnost snížila. „K největším propadům návštěvnosti došlo na horách – zejména v Krkonoších a Jeseníkách, odkud lidé začali hromadně odjíždět. Začala se vylidňovat také centra velkých měst. V Praze už v prvních dnech skokově klesla návštěvnost o 34 % v kavárnách a cukrárnách,“ vysvětluje Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, dodávající restauracím pokladní systém. Zatímco v pátek zavřelo jen 14 % podniků, v neděli to bylo již 81 %. Otevřené zůstalo jen rychlé občerstvení s výdejovým okénkem, v omezeném provozu fungují také restaurace, které vaří jídlo na rozvoz.

Rozvoz je v současnosti spása 

Rozvážkové služby typu Dáme jídlo, Wolt nebo Uber Eats fungují nadále. Například Dáme jídlo doručuje pro více než 60 % české populace ve zhruba 170 městech po celé republice, Wolt po Praze a Brně a Uber Eats zatím jen v hlavním městě, zato nově zdarma. „Jsme připraveni přijmout nové restaurace, které do této doby služeb rozvozu nevyužívaly, a nabídnout jim možnosti naší platformy. Díky tomu mohou, stejně jako naše stávající partnerské restaurace, nadále vařit. Jejich provoz tak nemusí být přerušen,“ říká výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl. 

Jsme připraveni přijmout nové restaurace, které do této doby služeb rozvozu nevyužívaly, a nabídnout jim možnosti naší platformy.

Filip Fingl (Dáme Jídlo)

Na rozvoz spoléhají kromě jednotlivých restaurací i řetězce rychlého občerstvení jako McDonald’s, KFC, Pizza Hut a další. Některé využívají vlastí řešení, jiné se spoléhají na specializované služby. 

Svými silami si rozvoz zajišťuje například KFC a nově také Fruitisimo. „V souladu se stávajícími nařízeními zavedenými vládou naše restaurace KFC nadále fungují prostřednictvím služby KFC Rozvoz,“ popisuje prezident značky Libor Hubík a dodává: „Pro udržení maximální bezpečnosti pro všechny zúčastněné přijímáme pouze online platbu předem a všem zákazníkům doporučujeme využít možnost bezkontaktního předání u prvních uzamykatelných dveří budovy.“ Zatím zvládá KFC potřeby svých zákazníků uspokojit. „Pokud by se poptávka zvýšila, jsme připraveni KFC Rozvoz ještě posílit,“ ujišťuje Hubík. 

Fruitisimo svůj rozvoz spustilo teprve před několika dny. Novinku podpořilo direct mailem na své věrné zákazníky, a jak píše jeho šéf Jan Hummel na svém LinkedIn profilu, za první čtyři hodiny už bylo objednáno na 200 čerstvých drinků: „Poté, co jsme přes noc museli uzavřít více než 70 našich poboček, jsme pracovali nepřetržitě na tom, abychom přišli s alternativou, a stali jsme se tak online retailerem.“ 

Poté, co jsme přes noc museli uzavřít více než 70 našich poboček, jsme pracovali nepřetržitě na tom, abychom přišli s alternativou, a stali jsme se tak online retailerem.

Jan Hummel (Fruitisimo)

Na dodavatelské služby sází McDonald’s, který svou rozvážkovou službu McDelivery řeší prostřednictvím služeb Dáme Jídlo a Uber Eats. „Aktuální informace ohledně restaurací s aktivní službou McDelivery se objevují v aplikacích našich rozvážkových partnerů,“ uvádí za řetězec šéfka komunikace Zuzana Svobodová. 

S Dáme Jídlo spolupracuje také Pizza Hut Express, u níž zůstává v provozu jen šest restaurací, z nichž probíhá rozvoz domů. Týká se to čtyř poboček v Praze, jedné v Plzni a jedné v Mladé Boleslavi. „Zájem o rozvoz se u Pizza Hut mírně zvýšil, ale nezměnily se oblíbené chutě – stále se nejvíc objednává pizza Pepperoni,“ komentuje Romana Pistulková, manažerka značky pro český a slovenský trh. 

Na rozvoz spoléhá i kavárenský řetězec Starbucks. „V rámci dosavadní spolupráce s doručovací službou Dámejídlo.cz umožňujeme zákazníkům v Praze a Brně objednat si naše produkty z vybraných kaváren bezpečnou cestou až domů,“ vysvětluje manažer značky Michal Holotík. Touto cestou Starbucks prodává teplé a studené nápoje, vybrané dezerty, Starbucks by Nespresso kapsle a i originální zrnkovou kávu, kterou si zákazník může nechat čerstvě namlít těsně před doručením. 

Kde to jde, prodávají restaurace přes okénko

Řetězce, ale i malé kavárny ke své záchraně využívají i prodej přes okénko. McDonald’s má svou službu McDrive dostupnou na 58 ze 101 restaurací v republice. Z bezpečnostních důvodů však není možné, aby tyto služby využívali pěší. „Od neděle přes naše McDrive okénka také poskytujeme příslušníkům Policie ČR, Městské policie, Hasičského sboru a Záchranné služby kávu nebo nápoj zdarma,“ doplňuje Zuzana Svobodová. 

Stejně tak je možnost výdejových okének využít i u KFC. „Jedná se o pobočky v Praze, Plzni, ale třeba i v Uherském Hradišti. Snažíme se zůstat dostupní i pro naše zákazníky v regionech. Kompletní seznam otevřených restaurací je k dispozici na našich webových stránkách anebo na facebookovém profilu,“ přibližuje Libor Hubík. 

V těžkých časech se vyplácí flexibilita 

Zatímco McDonald’s a KFC počítaly s výdejovým okénkem už v architektonickém návrhu svých poboček, Bageterie Boulevard se k nastalé situaci postavil velmi flexibilně a se stavebními úpravami začal teprve o víkendu. Podobně rychle se k nové situaci postavil i Starbucks, který TakeAway okénka připravuje, první je k dispozici v Brně, na Náměstí Svobody.

Vysokou míru pružnosti ukázal i pražský prostor Manifesto, který v rekordně krátkém čase vytvořil ve spolupráci s Uber Eats novou službu Manifesto Delivery. Přes ni umožní objednat si od různých bister působících na Florenci v jedné sloučené objednávce, na jedno kliknutí a jedno doručení. „Naše nová služba je ukázkou, jak krizové situace mohou kromě jiného také katalyzovat inovace. Ještě před pár týdny jsme naplno hledali financování, abychom mohli spustit naši vlastní donášku, vyčlenili jsme si na to asi půl roku času. Místo toho jsme zcela změnili scénář pod tlakem okolností, dali si šest dní a udělali to bez dalších investic,“ popisuje zakladatel Manifesta Martin Barry. 

Naše nová služba je ukázkou, jak krizové situace mohou kromě jiného také katalyzovat inovace.

Martin Barry (Manifesto)

Flexibilně se k nastalé situaci staví ostatně i společnosti poskytující gastro provozovnám pokladní systémy. Již zmíněná Dotykačka zpřístupňuje svým zákazníkům bezplatně integraci na veškeré systémy usnadňující rozvážku a prodej jídel s sebou. Storyous pod heslem „Zachraň gastro“ mapuje po republice podniky, které stále vaří, a připravuje pro ně aplikaci pro usnadnění objednávek. Zbývat už bude jen, aby si lidé, zavření se svými zásobami u sebe doma, od restaurací jídlo objednali. 

-stk-