O módu není v době koronaviru zájem, nepomáhá ani online

úterý, 31. března 2020, 11:05 Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Impulz koupit si něco na sebe je v době pandemie značně oslaben. Dopady na módní průmysl budou obrovské.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Kamenné obchody zavřené, jarní sezóna naskladněna a žádní zákazníci. To jsou dopady koronaviru na módní průmysl. Vzhledem k doporučením zůstávat co nejvíce doma je motivace nakupovat oblečení oslabena, a nižší poptávku po oblečení tak zaznamenávají i e-shopy. Móda zažívá krušné časy a podle reportu společnosti Moody’s to bude jeden z nejvíce postižených segmentů trhu.

V obvyklých časech patří březen a duben v módě k nejdůležitějším měsícům roku. Lidé si nakupují nové oblečení a díky tržbám generovaných za jarní kolekci mají řetězce dostatek prostředků na nákup té podzimní. Narušen je navíc i dodavatelský řetězec. Čínské továrny zavřely a jejich provoz se obnovuje jen velmi pomalu. Stejně tak pozastavily výrobu některé značky v Evropě, například Hermès nebo Chanel. Kvůli uzavřeným hranicím problémy postihují rovněž logistiku.

Kamenní prodejci tak ztrácejí tržby, ruší objednávky zboží či nemají dostatek prostředků na zaplacení dodavatelů ani nájmů. Ve Francii například vláda vyzvala majitele obchodů, aby od obchodníků nevyžadovala platbu až do dubna. Krize se přitom dotýká všech, velkých i malých hráčů – britská luxusní značka Burberry se obává propadu měsíčních tržeb o 80 %, obrat španělské skupiny Inditex, stojící za značkami Zara, Bershka, Stradivarius či Massimo Dutti, za první dva březnové týdny poklesl o 24 %, od začátku únoru celkem o 4,9 %. 

Spotřebitelé navíc v době, kdy sami přišli o práci nebo se o ní bojí, nemají chuť nakupovat módu, a to ani online, což potvrzuje ředitel českého e-shopu ZOOT Lukáš Uhel: „Ve fashion segmentu po uzavření prodejen k přelivu do online nedochází, protože se omezil sociální kontakt mezi lidmi a hlavní motiv a impulz si něco na sebe koupit je značně oslaben. Pokles jsme zaznamenali u sebe, stejně jako cca u osmi jiných fashion e-commerce společností, se kterými jsme v kontaktu či na ně více či méně vidíme.“

ZOOT v době pandemie proto zavedl dočasně standardní doručení objednávky zcela zdarma, přičemž se akce vztahuje i na dobírku. Nově také spustil službu ZOOT Taxi, která nabídne dovoz zboží až domů s tím, že kurýr počká, než si oblečení zákazníci vyzkouší.

ZOOT zavádí v době koronaviru vlastní taxi

úterý 31. března 2020

Nižší poptávku zaznamenává vedle ZOOTu i německé Zalando. Pokud jeho zákazníci něco nakupují, jedná se o sportovní či volnočasové oblečení a noční prádlo. Právě na pohodlnou módu se nyní módní e-shopy zaměřují ve své komunikaci, v níž se objevují i příspěvky s tipy na cvičení jógy, produktivní home office či krášlení domova. 

Módní firmy na situaci reagují předčasnými výprodeji ve svých e-shopech, marketingovými pobídkami, oddálením vyplácení dividend, využitím vládních subvencí, ale i propouštěním. Dánská společnost Bestseller-Gruppe, vlastnící značky Vero Moda, Only a Jack&Jones, poslala nejprve polovinu ze svých 4 400 zaměstnanců do státem hrazené dočasné nezaměstnanosti, následně však natrvalo propustila 750 lidí. Švédská skupina H&M, jež uzavřela většinu ze svých 5 062 obchodů na světě, se snaží zůstat nad vodou. Podle nizozemského deníku De Telegraaf by mohl být prvním krokem k záchraně propuštění zaměstnanců, jež mají smlouvu na dobu určitou. Pokud však bude krize pokračovat dotkne se propouštění i dalších.

-stk-