Pinterest rozšiřuje nákupní možnosti

neděle, 12. dubna 2020, 08:55 Internet & Mobil, Koronavirus MediaGuru

V karanténě se řada lidí rozhodla zvelebovat své obydlí. Virtuální nástěnka Pinterest toho chce využít a dát jim více možností, jak nakupovat.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V posledních dvou týdnech registruje Pinterest výrazně vyšší zájem ve vyhledávání specifických klíčových slov, která souvisejí s dopady pandemie koronaviru. Například vše, co souvisí se zařízením pracovny, uživatelé vyhledávají s téměř dvojnásobnou intenzitou v porovnání s předchozími 14 dny, tvrdí platforma na svém webu.

Provozovatel Pinterestu se ovšem, podobně jako mnoho dalších on-line platforem nejen v podobě e-shopů, snaží situace obchodně využít. Obrázková sociální síť by se mohla stát marketingově o něco významnější platformou. Její tvůrci v těchto dnech začínají uživatelům na více místech zobrazovat takzvané nákupní „piny“, tedy příspěvky, přes které lze zakoupit konkrétní zboží. Nově k vidění budou například přímo ve výsledcích vyhledávání. Důležitou informaci představuje i statistika, že 97 procent zadávaných slov bylo formulovaných jen obecně, bez uvedení značky. Z hlediska firem tak jde o doslova neobsazený prostor.

Tím však vylepšení vyhledávacích algoritmů nekončí. V případě dotazů na interiérové tipy, například na podobu obývacího pokoje, se před uživatelem rozprostře rozcestník, který jeho estetické choutky dále nasměruje. Designových nápadů se teoreticky najde nekonečné množství – mají být ale ve stylu retra, nebo naopak výstřelků současnosti? Podobným způsobem chce provozovatel Pinterestu tužby svých uživatelů směrovat. „Je to jako kdybyste měli přímo během vyhledávání po ruce interiérového designéra,“ tvrdí sociální síť. Pinterest kromě toho o komerční obsah obohacuje také takzvané vizuální vyhledávání, kdy stačí na platformu nahrát fotografii předmětu a její algoritmy nabídnou seznam na první pohled podobných položek. Nyní si vedle nich půjde nechat zobrazit všechny obdobné produkty, které lze rovnou zakoupit on-line.

Posledním nově představeným místem, kde se mají personalizované nákupní „piny“ objevovat, jsou přímo nástěnky jednotlivých uživatelů. Ti mohou tvořit nejrůznější tematicky zaměřené kolekce příspěvků, u nichž nyní přibude tlačítko Nakupovat. Po kliknutí na něj se otevře nabídka personalizovaných spotřebních tipů úzce souvisejících s obsahem nástěnky. Typicky půjde o nabídku módních doplňků či bytových dekorací. Pro řadu obchodů může jít o vítané rozšíření prodejních možností v době, kdy pandemie koronaviru zavřela v zemích prvního světa nákupní centra a spoustu dalších podniků. Server TechCrunch ale podotýká, že vytvoření příspěvků, přes které lze nakupovat, je pro nezanedbatelné množství menších a středních firem zbytečně komplikovaným a odrazujícím zážitkem. Komerční potenciál Pinterestu tak prý využívají zejména velké řetězce jako Ikea či Walmart. I to se ale má podle provozovatelů platformy postupně měnit. Zástupci Pinterestu se snaží jednotlivé prodejce kontaktovat a zjišťovat, jak jim mohou fungování na Pinterestu zjednodušit. Pro lepší pochopení platformy navíc její provozovatel pořádá například webináře pro podnikatele, uvádí TechCrunch.

Sama firma se momentálně může částečně stylizovat do role pomocníka malého a středního byznysu mimo jiné proto, že obchodní model Pinterestu zatím údajně zásadní škody neutrpěl. „I přes jistou slabost celého reklamního trhu, naše expozice vůči nejvíce zasaženým odvětvím typu cestování, automobilismu a restaurací není významná,“ prohlásil podle Yahoo Finance výkonný ředitel společnosti Todd Morgenfeld. Pinterest přesto nechce odhadovat, jak krize způsobená bojem proti koronaviru ovlivní finanční situaci firmy po zbytek roku.

Faktem ale je, že co do počtu uživatelů Pinterestu současné dění svědčí. Za první letošní kvartál si na síti zřídilo účet přes třicet milionů uživatelů, což představuje rekordní nárůst. Celkem Pinterest aspoň jednou za měsíc používá téměř 370 milionů lidí. Mnoho z nich třeba bude médium používat i po skončení karantény – místo tipů na zařízení domácí pracovny pak však uživatelé Pinterestu začnou spíš houfně hledat cestovatelskou inspiraci. Samozřejmě za předpokladu příznivé vývoje událostí.

-riv-