Prodej ovoce a zeleniny vzrostl, někde i dvojnásobně

úterý, 14. dubna 2020, 11:05 Retail, Koronavirus MediaGuru

Zatímco na začátku krize Češi nakupovali ve velkém trvanlivé potraviny, aktuálně roste zájem o ovoce a zeleninu, a to i dvojnásobně.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Zatímco koncem února se Češi zásobili především trvanlivými potravinami, v březnu a dubnu postupně začínají výrazně více nakupovat čerstvé ovoce a zeleninu. Maloobchodní řetězce i online prodejci pozorují nárůst okolo 20 % nebo i vyšší. Zákazníci navíc mění své nákupní chování, kdy chodí nakupovat méně často, ale nakupují větší množství. Obchodníci objem jejich košíků přirovnávají k běžnému víkendovému nakupování.

„Poptávka po potravinách se aktuálně již snížila a provoz v obchodech se zpomalil, nyní čelíme spíše opačnému trendu než zkraje koronakrize. Navíc obsah košíku se velmi změnil,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Podobně to vidí i Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu: „Po nárazových nákupech ze strany zákazníků se v průběhu 12. a 13. kalendářního týdne se nákupy postupně vrátily dokonce na nižší než standardní úroveň. Nyní se však situace pomalu vrací k normálu.“

I v Globusu sledují pokles množství zákazníků, ale roste zájem právě o ovoce a zeleninu: „Ačkoliv zákazníci početně ubyli z důvodu, že často chodí nakupovat jen jedna osoba, tak prodej u ovoce a zeleniny vzrostl zhruba o 18 %. Za zeleninu zákazníci utrácejí více,“ popisuje poslední vývoj Lutfia Volfová, tisková mluvčí společnosti Globus. Poptávka se změnila především v souvislosti s tím, že se školáci stravují doma s rodiči a školní jídelny jsou zavřené, stejně jako restaurace a další provozovny. „Lidé nakupují mléčné výrobky, maso, pečivo, se zvýšeným zájmem o balené s trvanlivostí několik dní, ale také ovoce a zeleninu nebo droždí,“ uvádí Jiří Mareček. Obecně se obchodníci shodují, že lidé preferují balené ovoce a zeleninu.

U některých druhů ovoce je poptávka i dvojnásobná, zdroj: Penny Market

U některých druhů ovoce je poptávka i dvojnásobná, zdroj: Penny Market

Ovoce roste dvojnásobně

Zvýšený zájem o ovoce i zeleninu pozorují i v řetězcích Tesco. „Zájem ovoce vzrostl u některých druhů jako jsou pomeranče, citrony a jablka až o desítky procent,“ říká Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco ČR. Podobné je to i v prodejnách Penny Market. Podle Tomáše Kubíka, tiskového mluvčího Penny. „Zejména po ovoci zaznamenáváme v posledních týdnech zvýšený zájem. Obecně je největší zájem o citrusové plody, u některých druhů je meziroční poptávka až dvojnásobná. V zelenině roste zájem o brambory, cibuli a česnek.“

I online prodejci pozorují podobný trend. Například na Scuk.cz, online tržišti, kde je možné najít nabídku od více než 260 lokálních dodavatelů, pozorují zvýšení více než dvojnásobné. „Největší zájem byl vždy o maso a uzeniny, mléčné produkty, ovoce a zeleninu. To se se současnou situací nezměnilo, jen posílil zájem například o ‚ovozel‘, který z 20% podílu v nákupech vzrostl na 25% podíl,“ říká Kamil Demuth, zakladatel a jednatel Scuk.cz. I družstvo Čerstvě utrženo pozoruje v posledních týdnech nárůsty prodejů, a to o cca 20 %. I zde zákazníci preferují balené. Luděk Dvořák, manažer obchodu Čerstvě utrženo, doplňuje: „I proto se snažíme naše produkty balit již přímo na skleníku a hlavně naše rajčata necestují přes půl Evropy. Tudíž nejsou vystavována jak teplotním, tak transportním šokům.“
 

Scuk.cz pozoruje například v Praze až trojnásobný nárůst zájmu o lokální ovoce a zeleninu, zdroj: Čerstvě utrženo

Scuk.cz pozoruje například v Praze až trojnásobný nárůst zájmu o lokální ovoce a zeleninu, zdroj: Čerstvě utrženo

Klesá zájem o řezané květiny

V případě prodejce Scuk tvořila dříve Praha zhruba 6 % celkového obratu oproti zbytku České republiky. „Za poslední týdny ale pozorujeme největší nárůst právě v hlavním městě, tam se jedná až o trojnásobný nárůst obratu. Ve zbytku republiky je růst v průměru dvou a půl násobný,“ popisuje změny Kamil Demuth.

Naopak ve všech námi dotazovaných obchodních řetězcích obecně klesá zájem o řezané květiny. V Globusu byly řezané květiny z důvodu karantény a vytvoření větší plochy pro pohyb zákazníků dokonce dočasně vyřazeny z prodeje. „Po návratu do normálu budou samozřejmě opět navráceny do stálého sortimentu,“ dodává Lutfia Volfová. V Tesku také zaznamenávají pokles o řezané květiny, a to dvouciferný. S přicházejícím jarem ale postupně lidé jeví větší zájem o květiny v květináči.

-zue-

Online tržiště nahrazují do jisté míry uzavřené farmářské trhy

úterý 14. dubna 2020